Весела Павлова
Александрия Генджова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.09
Резюме. Критичното мислене е жизненоважно през XXI век и е образователна цел в много страни. Тази работа цели систематично проектиране на задачи в реален контекст с фокус върху критичното мислене (по Facione 2011)
и проверка на тяхната ефективност. Разработените и валидирани задачи по темата „Природни източници на въглеводороди“ са въведени в обучението по химия и опазване на околната среда на 129 деветокласници от едно средно училище. За изследване на ефекта от прилагането им са анализирани качествено писмените отговори на учениците и са оценени по степен на изпълнение. Нивата на уменията за критично мислене са определени холистично по Alcantara & Bacsa (2017). При решаването на задачите 27% от учениците демонстрират умения на високо ниво, 57% – над средно, 15% – на средно, а само 2% – са под средното. Резултатите показват, че контекстните задачи могат да бъдат ефективно средство за насърчаване на критичното мислене на учениците. Учащите споделят, че въпреки че задачите не са лесни, те са необходими и полезни за развитие на тяхното мислене и светоглед.
Ключови думи: химическо образование, критично мислене, задачи в контекст