„Училище в музея“ се осъществява от НИОН „Аз-буки“ с подкрепата на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства – договор БС – 33.17-1-005/26.09.2018
Резюме на проекта
Място на провеждане – територията на Столична община.
Цел – идентифициране и противодействие на проблема за загубата на мотивация и отпадането на ученици от системата на образованието. Чрез поредица от събития, да се запали интереса на учениците от целевата група към знанието като се превърнат в млади изследователи и откриватели. Да се повиши ангажираността на техните родители към образованието на децата.
Подобна цел може да бъде постигната чрез превръщане на музея в неотменна част на урочната система, чрез превръщането му в още по-атрактивно и привлекателно място за децата и техните семейства.
Проектът ще се осъществява със съдействието на Национален политехнически музей.
Децата ще имат възможност да научат интересни факти за експонатите, да участват в интерактивни презентации с разнообразна тематика, да влязат в ролята на откриватели, потърсят информация за свое проучване и подготвят презентации, макети, илюстрации, които да представят пред съученици, учители, родители.
Продължителност – 10 месеца
Целева група – 3 училища с преобладаващ брой ученици от социално уязвими групи:
1. 172. Обединено училище „Христо Ботев” – с. Гниляне, общ. София-град
2. 89. ОУ „д-р Христо Стамболски” – кв. „Дружба“, общ. София-град
3. 75. ОУ „Тодор Каблешков” – кв. „Факултета“, общ. София-град
В обхвата на проекта попадат над 1300 ученици от обхванатите училища.
Пряко ангажирани с дейности по проекта са ученици в 5. клас – общо 184.
Дейности:
– представяне и обмен на успешни практики между учители, родители, експерти, представители на местната власт и обществените съвети;
– посещения на целевата група в Национален политехнически музей за запознаване с експонати –произход, история и полезност за хората;
– припознаване от представители на целевата група на „любим експонат“, за който правят собствено проучване;
– събиране на повече информация за „любим експонат“ и подготвяне на презентация, рисунка или макет;
– представяне на направеното проучване и визуализиращ материал от автора/и – пред съученици, родители, учители – на специално организирано събитие в училище;
– публична достъпност – чрез вестник „Аз-буки“ и научна периодика на Национално издателство „Аз-буки“ (на хартия и онлайн) – на извършените проучвания и презентации, както и на направените в края на проекта предложения и препоръки за политики и мерки по превенция и ограничаване на отпадане от училище.
Методи: симулационни игри, дискусии, оценъчни методи, интерактивни уроци.
ЦЕЛИ И ПРИОРИТЕТИ НА ПРОЕКТНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Основна цел: Превенция срещу отпадане чрез повишаване интереса към учене и ангажиране на родителите в този процес, продължаване образованието на ученици от ромски произход, навременно установяване на индивидуалните интереси и подпомагане при избор на професия, осигуряване на равен достъп до качествено образование, социализация и подобряване качеството на живот
Стратегически цели:
Преодоляване на специфични проблеми пред личностното развитие на деца билингви.
Установяване на индивидуалните интереси и възможности на обхванатите ученици.
Ангажиране на родителите при повишаване на интереса към образование на техните деца и придобиване на професия чрез учене.
Повишаване на интереса към знанието и проява на желание за продължаване на образованието.
Създаване на увереност в способностите на учениците с цел по-успешната им реализация и социализация.
Формиране на мироглед, уважаващ образованието и знанието.
Обхванатите училища са:
– 75. ОУ „Тодор Каблешков” кв. „Факултета“, Столична община. През учебната 2017/2018 г. се обучават 1020 ученици. 100% от тях, както и техните родители, се самоопределят като роми. През миналата учебна година, в 5. клас се обучават 120 деца.
– 172. Обединено училище „Христо Ботев” в с. Гниляне, Столична община. През учебната 2017/2018 г. се обучават 118 ученици. 40% от тях се самоопределят като роми, 10% – от турски етнос. През миналата учебна година, в 5. клас се обучават 12 деца.
– 89. ОУ „Д-р Христо Стамболски“ в жк „Дружба 1“, Столична община. През учебната 2017/2018 г. се обучават 200 ученици. От тях 60% са от ромски произход. През миналата учебна година, в 5. клас се обучават 52 деца. Има родители-роми и в Обществения съвет.
И в трите училища част от родителите не съдействат в достатъчна степен на училището. Това намалява ефективността на учителския труд. В работата си учителите се стремят обучението и възпитанието да са свързани с подходящи форми за пълноценно общуване, развлечение и отдих, придобиване на допълнителни „умения за живот”. Това изисква използването на богато онагледен материал и организиране на дейности по интереси, които да формират у децата образно мислене и богат речник, да развиват социални умения при общуването и битови сръчности. Много от училищните мероприятия се провеждат съвместно с родителите и настойниците, но присъствието им не е масово.
ДЕЙНОСТИ:
„Решаваме заедно“
Специфична цел на дейността: Представяне на добри практики при извеждане на ученици от етнически групи извън училище за придобиване на знания и социални умения. Привличане на експерти и родители образователни инициативи. Повишаване компетентността на учители и родители за преодоляване на негативни нагласи.
Описание на дейността: Цел на проекта „ Училище в музея“ е не само повишаване на желанието за учене и мотивация за оставане в училище на деца и ученици от етнически малцинства, но и преодоляване на негативните стереотипи в обществото спрямо тях.
Голяма част от негативните нагласи са свързани с ниското ниво на грамотност и социално включване. Преодоляването на подобни предубеждения минава не само през работа за промяна на поведението и мотивацията на хора от етнически малцинства.
Необходимо е натрупването на подходящи знания у всички участници в тези процеси.
В този смисъл е особено важно ангажиране и на родителите в преодоляване на предизвикателствата и участието им в дискусии. Тяхното мнение е важна част в обмяната на опит с хора от други професионални сфери, също ангажирани в образователния и интеграционен процес.
„Училище в музея“ ще стартира със „сблъсък“ на мнения на представители на различни професионални и социални групи – учители, родители, музейни специалисти, народни представители от Парламентарната комисия по образование и наука, журналисти, доброволци, представители на училищни настоятелства и общините. По този начин ще бъдат дискутирани добри практики и знания в тази област, ще бъдат откроени потенциални проблеми пред изпълнението на заложени инициативи и цели.
Ще бъдат подготвени журналистически текстове, популяризиращи изпълнението на дейността.
Работни методи:
– интерактивен метод за обучение с акцент върху емпиричния подход
– споделяне на постигнатите резултати
– дискусия
– оценка на ефективността
Очаквани резултати: Идентифициране на потенциални проблеми, свързани с обучителните дейности. Привличане на родителите като активна страна в образователния процес чрез ангажирането им в изпълнение на различни дейности, заложени в проекта. Взаимодействие на представители на различни социални и професионални групи – музейни експерти, учители, представители на обществени съвети и местната власт, родители, за задържане на децата в училище.
„Урок в музея“
Специфична цел на дейността: Идентифициране и противодействие на проблема за загубата на мотивация и отпадането на ученици от системата на образованието.
Повишаване интересът на учениците към знанието и превръщането им в млади изследователи и откриватели. Повишаване ангажираността на родители към образованието на децата.
Описание на дейността: Темата „Училище в музея, музей в училището“ е широко дискутирана по инициатива на Парламентарната комисия за образование и наука.
Целта, поставена пред настоящия проект, е да изследва дали „пренасянето“ на класната стая сред експонатите в музея подпомага интеграцията на деца и ученици от етнически малцинства.
Предвиждат се дейности, свързани с извеждането на ученици от привичната им училищна и социална среда. Ще бъдат организирани поредица от посещения в Националния политехнически музей. Децата ще бъдат придружавани и от родители – по този начин видяното и емоциите от посещенията ще станат тема не само в класната стая, но и в семейството. Чрез срещите на живо с експонати (произход, история, място в човешката цивилизация) и интерактивни уроци учениците от целевата група ще могат да получат нови знания. С помощта на своите учители, музейните специалисти и родители, учениците ще бъдат поощрявани да издирват повече информация за любим експонат. Следващата стъпка е самият ученик да стане автор на урок, в който да представи пред съучениците си наученото в музея чрез доклад, презентация, макет, рисунка или друг визуализиращ материал.
Ще бъдат подготвени журналистически текстове, популяризиращи изпълнението на дейността.
Работни методи:
– интерактивен урок
– работа с групи по интереси
– ролеви игри
– презентация
Очаквани резултати: Децата излизат в различна социална среда заедно в родители.
Видяното в музея се превръща в тема за разговор не само в училище, но и в семейството. Ефектът на преживяното се мултиплицира и сред другите деца и техните семейства.
Полученото чрез метода на емпириката знание ще даде увереност у ученика в способностите му и самочувствие от успешното представяне пред публика, ще покаже важността от продължаване на обучението. Родителите ще видят ползата от обучението и придобиването на нови социални умения. Посещението на музея заедно с родителя е израз на подкрепа и ангажираност от страна на родителя към ученето. Всичко това помага за изграждане на ценностна система и социализация на детето.
Музей и училище – празник на знанието
Специфична цел на дейността: Приобщаване на възможно най-широка аудитория ученици и родители към целевата група. Включване и на родители в организиране и провеждане на празника. Представяне на ученето като фактор за социализация и възможност за по-добра житейска реализация.
Описание на дейността: Във всяко от училищата от целевата група на проекта преди края на учебната година ще бъде организиран Празник на знанието. Идеята е учениците – след като са представили наученото в музея пред своя клас, да покажат авторски урок пред цялото училище и гости (родители, народни представители, журналисти, представители на общини и обществени съвети).
По време на училищния празник, с помощта на специално подготвени визуални материали, учениците ще могат да защитят знанията си и да увлекат последователи на инициативата. Ще бъдат изработени подходящи материали, визуализиращи проекта. В изработването на онагледяващите материали ще се включат родители и други представители на семейството на ученика. Ще бъдат подготвени журналистически текстове, популяризиращи изпълнението на дейността. По подходящ начин ще бъде обявен и финансиращият орган.
Работни методи:
– интерактивен урок
– ролеви игри
– работа с групи по интереси
– споделяне на постигнатите резултати
Очаквани резултати: Създаване на увереност в ползите от ученето и собствените възможности. Изявата пред публика като начин за укрепване на самочувствието.
Надграждане на професионалната компетентност и мотивиране за ползване на интерактивни подходи при преподаване. Даване на увереност у учителите че семейството е съмишленик в процеса на образование на ученика. Създаване на убеденост у родителите в знанията и способностите на децата им и мотивиране за продължаване на тяхното обучение. Провокиране на интерес и извън целевата група към придобиване на знания. Родителят вижда детето си в нова светлина като знаещ и можещ човек и носител на потенциал за житейска реализация. Увличане на последователи на инициативата.