"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Без рязък скок на платено обучение

Народното събрание гласува на първо четене промени в Закона за висше образование

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
09-07-2025
in Uncategorized
A A
Снимка Пресцентъра на МОН

Промени в Закона за висшето образование, които дават възможност на академичните ръководства на държавните висши училища да намалят анонсираните рязко нараснали такси за платено обучение, гласува на първо четене Народното събрание. Те бяха приети със 148 гласа „за“, 11 „против“ и 11 „въздържал се“.

Измененията, подкрепени преди седмица на първо четене от ресорната парламентарна комисия, предвиждат размерът на таксите за платено обучение в държавните университети да не може да бъде по-нисък от 75% от средствата за издръжка на обучението в даденото професионално направление плюс добавения размер на таксата за съответното ПН или специалност от регулираните професии.

Според действащия към момента нормативен акт таксата за платено обучение е равна на средствата, които държавата предоставя за издръжката за обучението на един студент в държавна поръчка плюс таксата, която плаща един обучаващ се в държавна поръчка в съответното направление. Тази разпоредба и значителният ръст в последните две години на държавната субсидия за висшите училища, обвързан и с компонента за качество на обучението, доведоха до ситуацията държавните университети да вдигнат рязко таксите за платено обучение. А това предизвика не само недоволство сред студенти, но и опасения за загубата на конкурентоспособност на родните висши училища на международния образователен пазар.

Гласуваните промени дават възможност на държавните университети да намалят с до 25 на сто обявените вече нови такси.

От Съвета на ректорите вече се обявиха за намаление на размера на таксите за платено обучение в държавните университети до 60% от средствата за издръжка на обучението, което ще им осигури повече гъвкавост при определянето на таксите за обучение в различни направления и специалности. По време на дебатите в ресорната парламентарна комисия се чуха и мнения, че трябва да се обсъди и евентуално диференциране на процентите в зависимост от професионалното направление.

Сред промените в одобрения на първо четене законопроект е и възможността за встъпване на нов работодател в правата и задълженията по сключен договор за обучение на студент, чието следване се финансира частично или изцяло от държавата, срещу задължение същият да постъпи на работа при работодателя за определен срок след завършването си.

Народните представители приеха и предложение за намаляване на срока за писмени предложения между първо и второ четене на три вместо стандартните седем дни. Целта е промените да влязат в сила максимално бързо, тъй като започва записването на студенти за новата академична година.

В изказването си в пленарната зала министърът на образованието и науката Красимир Вълчев подчерта необходимостта от променени в Закона. В същото време той отбеляза, че внесеното от народните представители предложение може би има нужда от коригиране. Но предупреди, че на второ четене не трябва да се допуска такава промяна във формулата, която до доведе до възможност за преливане на средствата, които се дават за обучение на студентите държавна поръчка, към осигуряване на разходите за платеното обучение.

„Смятаме, че трябва да остане такава регулация, че да се осигури достатъчно широк периметър висшите училища да се конкурират ценово не само в международен план, но и с частните висши училища“, заяви министър Вълчев.

Той посочи още, че студентите платено обучение са между 7 – 8 процента от общия брой студенти, или между 15 – 16 хиляди.

В дните преди гласуването министър Вълчев обсъди скока на таксите на срещи с ректорите на техническите висши училища и с представители на Студентския съвет и Студентския дипломатически клуб към Софийския университет. Пред последните той обясни, че в последните две години държавата увеличи значително субсидията за висшите училища, като повишението беше обвързано и с компонента за качество на обучението. Той е висок при много професионални направления в Софийския университет, поради което и субсидията за висшето училище се увеличава значително. С нейния размер обаче е обвързана и таксата за студентите платено обучение и според сега действащия Закон за висшето образование тя следва също да се увеличи пропорционално.

Затова са инициирани законодателни промени, с които таксата на студент платено обучение да се равнява на 60% от средствата, които се предоставят за издръжка на обучението на един студент държавна поръчка в съответното професионално направление. Друго изменение предвижда таксата на вече приетите студенти да не може да бъде увеличавана с повече от 20% спрямо предходната академична година.

Министър Вълчев се ангажира да апелира към ректорите на висшите училища да не събират по-високи такси преди приемането на законовите промени. Той е разговарял с ректора на Софийския университет проф. Георги Вълчев, който го е уверил, че няма да се събират завишени суми от студентите.

Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев разговаря с ректори на висши училища относно такстите за платено обучение в университетитеМинистър Вълчев и ректори обсъждат таксата за платено висше образование Министър Красимир Вълчев откри новия STEM център в 120. ОУ Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро Третокласници написаха книга за доброто
Tags ДенятМинистър Красимир Вълчевнамаление на размера на такситеплатено обучениеСъвет на ректоритетакса за платено обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Правителството одобри промени в Просветния закон

Next article

Поморие посреща директорите на центрове за подкрепа за личностно развитие

Next article
Поморие посреща директорите на центрове за подкрепа за личностно развитие

Поморие посреща директорите на центрове за подкрепа за личностно развитие

Последни публикации

  • Поморие посреща директорите на центрове за подкрепа за личностно развитие
  • Без рязък скок на платено обучение
  • Правителството одобри промени в Просветния закон
  • Отбелязваме 175 години рождението на Иван Вазов
  • Стипендии и за студенти в платена форма
  • Министър Вълчев и ректори обсъждат таксата за платено висше образование
  • Български ученици спечелиха отборни бронзови медали от Международния турнир на младите физици (IYPT)
  • Министър Красимир Вълчев: Повече практически задачи ще има в изпитите след 7-ми клас
  • Кът с историята на Никопол
  • По пътя към българските корени
  • Наши учени създават заместители на пестициди
  • Амбицията да си върнеш статута на гимназия
  • Кофеинът забавя стареенето
  • 320 седмокласници със 100 точки на НВО по матeматика
  • Над 2500 ръководители на образователни институции ще се учат да управляват европроекти
  • 7017 кандидати за Пловдивския университет
  • Да направиш видимото достъпно
  • Три вълнуващи дни по лентата на късото кино
  • Лесотехническият университет обучи 110 горски служители
  • Млади спасители в действие
  • Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система
  • Спекулирам или правя предположение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"