"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

A Model for Applying the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology in Teaching Chemistry in English in the Bulgarian Secondary School

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
29-02-2024
in Uncategorized
A A

Irina Andonova
32nd Language High School “St. Kliment Ohridski” – Sofia (Bulgaria)
Elena Boiadjieva
Sofia University

https://doi.org/10.53656/ped2024-1.06

Abstract. One of the most up-to-date approaches to modern education for acquiring a foreign language through the study of a non-language subject is Content and Language Integrated Learning (CLIL). This approach gives the opportunity to develop a variety of learning strategies, application of innovative teaching methods and techniques, as well as increasing the motivation to learn. On the other hand, this approach provides the opportunity for learners to familiarize and expand their intercultural knowledge and understanding, while improving their skills to communicate in the language, other than their mother tongue. Being an educational approach, based on competences, CLIL is extremely well received by educators in Europe and around the world. One of the best-known models for CLIL implementation is the 4C’s conceptual framework developed by Do Coyle - Content, Communication, Cognition, Culture. Given the specificity of science teaching and in particular chemistry teaching in English, the article proposes to expand the model on the 4C’s frame to 6С’s frame- Content, Communication, Cognition, Culture, Key Competencies, Collaboration. On the basis of this frame, a CLIL lesson planning matrix for teaching chemistry in English was developed.
Keywords: Content and Language Integrated Learning (CLIL); 6C’s – framework; science education; chemistry

 

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe National Museum of Natural History at the Bulgarian Academy of Sciences – 14 Years of Reconstruction under the Leadership of Acad. Prof. Dr. Ivan Kostov (1974 – 1988) Default ThumbnailThe Effect of Context-Based Organic Chemistry Learning on 9th Grade Students’ Motivation and Engagement Default ThumbnailDeterminants of Steam-Based Science Learning in Primary Schools Ученици влизат в лабораториите на Бургаския държавен университет
Tags 6C’s – моделинтегрирано учене на съдържание и езикприродни наукихимия

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Emancipatory Education and Development of Alternative Educational Practices

Next article

The Paradigm of Education through Leisure Activities in the Boarding School: Teacher’s Viewpoints

Next article

The Paradigm of Education through Leisure Activities in the Boarding School: Teacher’s Viewpoints

Innovative Practices in Teachers’ and Students’ Trainings

Opportunities for Applying Mathematical Modeling and Co-Teaching in a STEM Lesson in Biology and Health Education (7th Grade)

Последни публикации

  • Само „различните“ могат да променят света: Диагнозата не е пречка за обектива, казва фотографът и инициатор на кампанията „Да играем ЗАЕДНО“ Анна Йончева  
  • Училище за… лешояди
  • Тайната на успеха: Учениците от ПГ „Св. Климент Охридски“ в Елхово показват отлични резултати по математика и български език на изпитите в X и XII клас
  • Тинк танк – що е то и има ли място в езика ни
  • Децата в училището в с. Крепча искат да поемат по стъпките на шахматистката Нургюл Салимова
  • Есенна лектория за ученици в Софийския университет
  • Министър Красимир Вълчев посети Академията за таланти в с. Розово
  • МОН предлага система за управление на качеството в училищата и детските градини
  • Малена Замфирова е сред петимата най-добри млади спортисти на наградите на Европейските олимпийски комитети
  • Съединението – повод за гордост и размисъл
  • Ремонтират откритата спортна площадка в разградското ОУ „Васил Левски“
  • Пет медала за българските ученици от Европейската младежка олимпиада по информатика
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 35/2025 г.
  • Министър Вълчев представи новия началник на Регионалното управление на образованието – София-град
  • Снимка на броя: БУ „Аз Буки Веди“ в Кьолн откри учебната година
  • Министър Красимир Вълчев: Дългосрочната ни цел е изграждане на функционални умения и финансова грамотност сред учениците
  • Зам.-министър Наталия Михалевска се срещна с българските лектори в чуждестранни университети
  • Повече здравни кабинети в училища и детски градини от есента
  • В Министерския съвет
  • Математическият талант Димана Праматарова: Най-хубавото в състезаниета не са само медалите, а емоциите и истинските приятелства
  • Здравните карти на децата вече могат да се издават електронно
  • Асоциацията на българските училища в чужбина с поздрав за началото на учебната година

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"