Dr. Milka Asenova
Regional Inspectorate of Environment and Water - Veliko Tarnovo
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.02
Absract. Статията отразява резултатите от национално изследване на мнението на педагогическия персонал относно темата за опазване на околната среда в учебния процес и предлаганите от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и неговите структури информационно-образователни инициативи и начините на взаимодействие.
Изследването се основава на хипотезата, че системното участие на децата и учениците в разнообразни форми на неформално обучение в извънкласна и извънучилищна среда, съобразени с техните познавателни възможности и интереси, води до повишаване на тяхната екологична култура и до формиране на модели на поведение за опазване на природната среда.
Ежегодно се организират стотици извънкласни и извънучилищни дейности на екологична тематика с подкрепата и съдействието на структурите на МОСВ за отбелязване на природозащитни дати, по проекти и инициативи на учебните заведения и др. През годините резултатите от съвместната работа с учителите са отразявани в доклади и отчети. От страна на МОСВ не е извършвано проучване на педагогическото мнение и нагласи за преподаване на темите за околната среда в училище и в неформална среда.
Реализираната авторска анкетата включва 46 твърдения, структурирани в осем рубрики. Условно може да бъде разделена на две групи – въпроси, които касаят темата за опазване на околната среда, институционалната и обществената подкрепа за екологичното образование в извънкласна и извънучилищна среда и втора група въпроси, които са свързани с образователни инициативи и дейности със структурите на МОСВ, начини и форми на взаимодействие.
В статията са посочени целите, задачите и методологията на проучването, използваният изследователски инструментариум. Получените данни от отговорите на 910 респонденти с различна педагогическа специалност са обработени, систематизирани, обобщени и графично представени. Изводите са представени под формата на SWOT анализ и могат да се приемат за ценна информация по изследваната тема.
Keywords: екологична култура, неформално обучение, информационни и посетителски центрове