Проф. д.пс.н. Манол Манолов
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/ped2025-9.05
Abstract. Настоящото изследване разглежда връзката между себеефективността и благополучието сред студенти, обръщайки внимание и върху ролята на дигиталните умения като медиаторна променлива. Резултатите показват, че себеефективността има силна положителна връзка с всички компоненти на благополучието, като най-силно е свързана с усещането за постижения (R = 0.737, p < 0.001) и смисъл (R = 0.583, p < 0.001). Регресионният анализ потвърждава, че 54.33% от вариацията в себеефективността може да бъде обяснена чрез благополучието и дигиталните умения (R² = 0.5433, p < 0.001). Медиаторният анализ показва, че дигиталните умения частично медиират връзката между благополучието и себеефективността с индиректен ефект (B = 0.1012). Това подчертава значението на благополучието като ключов предиктор за себеефективността, докато дигиталните умения допринасят за укрепването на тази връзка. Резултатите предоставят основа за разработване на интервенции, насочени към подобряване на себеефективността и благополучието чрез интегрирани подходи.
Keywords: себеефективност, благополучие, усещане за постижения, дигитални умения, дигитални знания, смарт образование
Log in to read the full text


