"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Is Gender Equality Possible? The Situation in Bulgaria and around the World

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-04-2024
in Uncategorized
A A

Gergana N. Hristova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

https://doi.org/10.53656/str2024-2-7-gen

Abstract. In this text, I am basing my discussion on the World Economic Forum report for 2022, which shows that global gender equality could take another 132 years, measuring inequality in four main areas: economy, education, health, and political representation. While 47 countries show equality in literacy, significant gaps remain, especially in Africa and South Asia. Educational access is higher among women, but global issues such as poverty and discrimination continue to hinder girls’ access to education. Progress has been observed in Asia, while inequalities remain stable in North Africa. The EU reports a higher level of completed tertiary education among women compared to men, aiming for 45% completion by 2030. However, women still bear the primary responsibility for caregiving and household work, especially in rural areas. Women’s labor rights and economic opportunities are improving, but are still affected by discriminatory practices and social norms. Progress in gender equality varies around the world, with greater advances observed in Western societies compared to traditional societies where women still struggle for basic rights.
Keywords: gender equality; women’s rights; women’s situation; traditional societies; socialization; family; social models; role expectations

Log in to read the full textOpen the full text[/emember_protected

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailSocialisation and Resocialisation of “Feral” Children (On Examples from Folklore and Literary Works) Default ThumbnailМixed English-Bulgarian Inscriptions in Local Public Space Default ThumbnailThe War in Ukraine in the Perspective of the Election Campaign for the 49th Ordinary National Assembly Default ThumbnailA few Words about the WORD (Historical and Contemporary Aspects)
Tags права на женитеравенство на поларолеви очакваниясемействоситуация на женитесоциализациясоциални моделитрадиционни общества

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Digital Radio in Bulgaria – Challenges and Prospects

Next article

Approaches to Assessing the Creative Climate and Potential for Innovativeness of Educational Organizations

Next article

Approaches to Assessing the Creative Climate and Potential for Innovativeness of Educational Organizations

Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32

Министър Галин Цоков поздрави дипломиращи се студенти педагози

Министър Галин Цоков поздрави дипломиращи се студенти педагози

Последни публикации

  • Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли
  • Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2025 г.
  • Докторантка на INSAIT е сред примерите за успешни млади европейски изследователи на ЕК
  • Информационни табла в училищата по повод въвеждането на еврото
  • Снимка на броя: Пожарна безопасност
  • Индустрията на научните измами се разраства: Необходими се спешни мерки, тъй като възходът на генеративния изкуствен интелект допълнително улеснява създаването на фалшива наука
  • Право на платен отпуск при смърт на близък: какво предвижда законът
  • Ръководителите на училищата в София обсъдиха приоритетите за новата учебна година
  • За един малко познат медицински термин
  • Изкуственият интелект влиза в учебните програми
  • Мият дворовете на над 170 училища в София
  • Правителството одобри нов институт за българската диаспора
  • Шестима младежи са част от втория випуск на стипендиантската програма на INSAIT
  • Медицинските специалисти в детските градини и училищата вече имат достъп до електронни здравни данни на децата
  • Висши училища откриват новата академична година
  • Децата от софийското 40. СУ „Луи Пастьор“ с екоприключение в края на лятото
  • Дни на иновациите в образованието
  • Повече отпуск за хора с намалена работоспособност – какво казва законът
  • Диагнозата не е пречка за обектива на фотографа Анна Йончева  
  • Училище за… лешояди
  • Учениците от ПГ „Св. Климент Охридски“ в Елхово показват отлични резултати по математика и български език на изпитите в X и XII клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"