"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

On the Use of Passive Forms in Political Speech

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
24-07-2025
in Uncategorized
A A

Borislav Petrov, Bilyana Mihaylova

Sofia University

https://doi.org/10.53656/for2025-03-01

Abstract. The paper examines the use of passive forms of the verb открадна (to steal). The data is excerpted from the Bulgarian Parliamentary Corpus. In the Corpus 291 forms of the verb открадна (to steal) are documented and 169 of them are passive. There are 159 documented uses of the past passive participle of the verb открадна (to steal). 152 of the them are agentless and in 7 of them there is an agentive phrase. The data of our research confirms the understanding that the main function of the passive voice is to serve as a means to avoid mentioning the agent. The analysis of the data of the Bulgarian Parliamentary Corpusin this paper shows that the use of passive voice (of the verb открадна (to steal) in this case) in the public speech of politicians is connected with the emotive and manipulative functions of the language.

Keywords: political speech; passive voice; agent; agentless passive

Log in to read the full text

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe Sofia International Literary Festival – December 2021 Default ThumbnailPropaedeutics of the Сoncept of “Self-feeding in Plants” in Kindergarten and in Studies in I and II Grades Default ThumbnailIndexation Criteria in Index Copernicus - Analysis Of The Bulgarian Academic Journals in the Polish Scientometric Platform Default ThumbnailThe Discourse on Ethical Veganism as a Model for Identity Construction

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Philosophy, Number 2/2025, Volume 34

Next article

Възможност за по-ниски такси и за докторантите в платена форма

Next article
Размерът на таксите за платено обучение на докторанти в държавните висши училища да не може да бъде по-нисък от 60% от средствата за издръжка на обучението в даденото професионално направление (ПН). Същият праг е поставен и за размера на студентските такси за платено обучение в държавните университети плюс добавеният размер на таксата за съответното ПН или специалност от регулираните професии. Това реши Народното събрание, което гласува на второ четене промени в Закона за висшето образование.

Възможност за по-ниски такси и за докторантите в платена форма

Terminology in Swimming

Определяне размера на обезщетение за безработица

Определяне размера на обезщетение за безработица

Последни публикации

  • Сто ученици от Бургас се включват в „Прочети ми приказка“
  • Три нови конкурса търсят таланти
  • Подкрепа за нови директори и учители
  • Първо градско състезание за педагози в София организира Българската асоциация „Спорт за учащи“
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2025, година LXVIII
  • BRIDGING THE GAP: A PEDAGOGICAL TOOL FOR TEACHING MATHEMATICAL MODELING WITH SPREADSHEETS
  • THE IMPACT OF USING GEOGEBRA ON UNDERSTANDING QUADRATIC FUNCTIONS AND EQUATIONS FOR TENTH-GRADE STUDENTS
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри нов STEM център в Природо-математическата гимназия в Ботевград
  • EDUCATIONAL RESOURCES WITH PERCENTAGES FOR THE DEVELOPMENT OF THE VISUAL ESTIMATION
  • УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА МАТЕМАТИЧЕСКИ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИ OT ТРЕТИ КЛАС ЧРЕЗ ПРОЕКТНО БАЗИРАНА УЧЕБНА ДЕЙНОСТ
  • КОМПЕТЕНТНОСТНИ МОДЕЛИ ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА ЧИСЛОВИТЕ МНОЖЕСТВА
  • A GENERALIZATION OF THE COLLINEARITY OF THE STEREOGRAPHIC PROJECTION AROUND THE LEMOINE POINT
  • Правителството отпусна 2 млн. лв. за възстановяване на сградата на Националната гимназия за приложни изкуства „Тревненска школа“
  • В Министерския съвет
  • Представиха концепция за нова специалност в университетите с фокус върху ранното детско развитие
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 38/2025 г.
  • Снимка на броя: „Актьорство за куклен театър“
  • Българският INSAIT създаде първия отворен и практичен украински модел, който разбира текст и изображения
  • Анкетата не може да бъде достъпена
  • Конкурсът „Изучаваме света с ГИС“ – още по-мащабен и с нови награди
  • Продължава програмата за подкрепа на обещаващи учени
  • Разработват и апробират 200 нови учебни програми

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"