Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 2, 11 - 17.01.2024

Изкуството помага на деца с дислексия

До този извод стига Кристина Камбарева от своя дългогодишен опит в арттерапията, аналитичната психология и педагогиката

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
11-01-2024
в Брой 2, 11 - 17.01.2024
A A

В световен мащаб около 20% от населението страда от дислексия. Установено е, че около 40% от децата в първите класове на началното училище изпитват трудности в обучението по четене и писане. При половината от тях (около 15 – 20% от учениците в началното училище) проблемите в плавността, разбирането и правописа са сериозни и трайни. За съжаление, едва около 5% от учениците се насочват за специализирано изследване и лечение.

Знаете ли, че изкуството предлага образователно-творчески възможности за терапия при деца с дислексия? То използва вродените умения на децата в областта на изкуството, тяхното любопитство и способността им да усвояват нова информация, поднесена по интересен начин.
До този извод стига изкуствоведът Кристина Камбарева в своя дългогодишен опит в арттерапията, аналитичната психология и педагогиката. Тя е създател на ArtKidBox.com – интерактивна образователно-творческа платформа, която включва иновативни и интердисциплинарни подходи за представяне на изкуството пред детска аудитория. Уеб платформата разказва на децата историята на изкуството по интересен, въздействащ и вдъхновяващ начин.
Родителите, преподавателите и любителите на творчески занимания имат възможност да се запознаят с различни изобразителни техники и практически задачи, с които да ангажират вниманието на малчуганите у дома или в училище.

Проектът ѝ за изкуството като образователно-творческа възможност за терапия при деца с дис­лексия е осъществен с финансовата подкрепа на Националния фонд „Култура“. Помага те да учат по-ефективно, да слушат и да се учат да четат, като едновременно с това се запознават с историята на изкуството.
„От много ранна детска възраст се интересувам от изкуство. Баща ми е художник и съм била в артистични среди, разглеждала съм албуми за изкуство и съм се интересувала от историята на изкуството. Влязох в Националната художествена академия с отличие в специалност „Изкуствознание“. С голям ентусиазъм изучавах историята на изкуството и имах специален интерес към психологията на изкуството и арттерапията“, споделя Кристина за в. „Аз-буки“. И допълва, че когато става майка, открива, че историята на изкус­твото може да се разкаже по интересен и занимателен начин за детската аудитория.

Кристина Камбарева

„Историите за художниците и произведенията на изкус­твото са интересни за децата и им дават много знания не само за изкуството, но и за света около тях. Изграждат се умения, които могат да бъдат от полза през целия живот, и се създават интереси в различни области.“
Електронните аудиокниги са посветени на различни периоди от историята – „Изкуството на Месопотамия“, „Египетско изкуство“, „Древ­ногръцко изкуство“ и „Византийско изкуство“. В създаването на книжките е използван шрифт, специално разработен, за да улесни четенето при хората с дислексия. Книгите са съпроводени и от практически задачи, които разработват различни занимания, свързани с историята на изкуството. Творческите задачи са направени по интересен за децата начин – те показват практически занимания, но представят и интересни факти, свързани с изкуството.

„Идеята на проекта е по индиректен начин да взаимодействаме с образователните потребности на децата, предоставяйки им възможността да слушат и да се учат да четат интересен за тях текст, свързан с историята на изкуството. Както и да научават любопитни факти за изкуството и да се занимават с увлекателни творчески задачи, вдъхновени от художници, творби и периоди“, споделя авторката на проекта.
„Аудио-визуалната комуникация е ефективен образователен метод при деца с дислексия. Използването на няколко сетива помага на детето да учи – то усвоява нова информация и упражнява когнитивните си умения плавно и без затруднения. Обучението на децата с дислексия трябва да бъде по-комплексно и многостранно“, допълва Кристина и споделя, че черпи идеи от колеги от Америка, както и от Европа. Там децата имат много знания, свързани с историята на изкуството, а самият образователен материал е част от така нареченото проектно ориентирано образование. „Много ми се иска да се създаде такъв тип обучение и в България, защото то носи много ползи и гради не само знания, но и интереси, които могат да бъдат развивани през целия живот“, казва тя.

Кристина Камбарева планира да организира часове в детските градини и в детски школи по история на изкуството. „Много бих искала да развивам своите проекти и сред деца в неравностойно положение, които се нуждаят от допълнителна подкрепа. Историята на изкуството може да им бъде от полза, тъй като то развива не само образователните потребности и подпомага психомоториката, но може да им помогне и в социалната адаптация“, категорична е Кристина.

Your Image Description

Свързани статии:

Графити артисти с акция за училищни фасади Бисерите, които крепят образователната система Примата Диана Дамрау пристига в София Иновативно: „Набери сам“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Само смелите постигат мечтите си

Следваща статия

Графити артисти с акция за училищни фасади

Следваща статия
Графити артисти с акция за училищни фасади

Графити артисти с акция за училищни фасади

Преходът от IV към V клас е най-труден

Преходът от IV към V клас е най-труден

Ученици представят достойно България

Ученици представят достойно България

Последни публикации

  • Отпуск при граждански и обществени задължения – какво предвижда законът
  • Близо 200 деца от Тараклийски район на Молдова посетиха България по програма на МОН
  • Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ отплава за четвърти път за Антарктида
  • Мнение и мислене
  • Министър Красимир Вълчев: Обществените и природните науки помагат на децата да разбират технологиите, а изкуствата – да развиват креативност
  • Представят успешни модели на дуалното обучение
  • Връчиха наградите от XXII национален конкурс „Златна есен – плодовете на есента“
  • Математическата гимназия в Пловдив чества 55-годишнина
  • Гимназисти от Шумен с приз за най-добра конструкция от спагети
  • Министър Красимир Вълчев откри две обновени училища в Пещера
  • Българска ученичка спечели Международната олимпиада по креативно програмиране
  • Нов STEАM център В 7. СУ „Кузман Шапкарев“ обединява наука и изкуство
  • Инж. Таня Михайлова в новия STEM център на СУ „Козма Тричков“: Важно е децата да имат умения за живота
  • Акад. Николай Витанов, зам.-министър на образованието и науката: Повече родни таланти избират българските висши училища
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 44/2025 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2025, година XXXIII
  • Innovative Conception, Policy and Strategy for Education and Training for Proactive Cyber Counterintelligence and Defence
  • Artificial Intelligence (AI) as an Opportunity for Enhancing the Competitiveness of the Restaurant Business through Innovative Modules (IM)
  • Интегриране на предприемаческото образование в университетите: стратегии и предизвикателства
  • From Polytechnic through Dual to STEAM Training or “On Novel Innovation” in Education
  • Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies
  • Бранд, технологии и съвременен образователен мениджмънт: връзки и взаимодействия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"