Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.

Място за срещи с приятели

Филиалът на Столичната библиотека в „Люлин“ празнува 40 години

Диляна Кочева от Диляна Кочева
26-11-2024
в Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.
A A
Много родители избират библиотеката за място, където да заведат детето си. Снимки Столична библиотека – „Люлин“

Вече 40 години „Люлин“ чете“, казва за „Аз-буки“ отговорникът за филиала на Столичната библиотека в квартал „Люлин“ Даниела Маркова. Тя посочва, че няма универсална книга, която да се хареса на всеки.

„Хората четат различна литература. Някои предпочитат съвременни български автори, други обичат биографии на известни личности, любовни или криминални романи. По-възрастните четат исторически романи, а децата в последно време предпочитат книги във вариант на комикс“, обяснява моята събеседничка.

През май тази година Столичната библиотека в „Люлин“ отбеляза официално 40-ата годишнина от откриването си. Празника посрещат в напълно обновена среда. Пръв гост е Георги Конс­тантинов. Той представя новата си книга „Котка пешеходка“ пред учениците от 96. СУ „Лев Николаевич Толстой“ и 40. СУ „Луи Пастьор“ в София.

На откриването присъства и писателката Виктория Бешлийска.

„На първо място, смятам, че библиотеките са единственият общ дом на хората извън домовете им. Защо? Защото само тук можеш да си на тихо и сигурно място, да откриеш онова, което ще те накара да се почувстваш добре, при себе си“, казва авторката пред гостите на празника.

След това с гимназистите от 96. СУ провежда открит урок, в който им разказва за богатството на българския език, писането и магията на четенето.

За читателите на библиотеката цялата година е празнична. Филиалът в „Люлин“ с времето се е превърнал в любимо прост­ранство за малки и големи. Много родители избират библиотеката за място, където да заведат детето си и да му покажат необятния свят на книгите или пък да го запишат на някое от интересните занимания там. Преди време сградата, в която днес се помещават, е била филиал на детска градина.

„Става ми много мило, когато дойде майка или татко и ми каже, че преди са посещавали тази градина и сега искат да я покажат на детето си“, обяснява моята събеседничка.

Библиотеката в Люлин работи всеки делничен ден от 8 до 19,45 часа,

като най-натовареният за служителите ден е съботата. Започва в 9 часа и завършва в 14,45 часа. Тогава провеждат „Артработилничка с бате Митко“. С него децата рисуват, творят и учат нови неща. За посещение на занятията не е необходимо предварително записване – всичко зависи от програмата на родителите и кога могат да доведат децата си.

„Понякога идват по три деца, друг път са над двадесет“, разказва Даниела Маркова.

Няма изискване за минимум посетители, които трябва да се съберат, за да се проведе заниманието. Артработилничка има всяка събота.

През лятото са имали занимания за плетене с ръце, които обмислят съвсем скоро да подновят поради големия интерес на децата и многобройните запитвания от страна на родителите.

Персоналът на библиотеката поддържа много добри отношения с редица детски градини и училища. Почти всеки ден приемат на гости групи.

Пространст­вото сред книгите се използва и за тържества.

Миналата година ученици са получили удостоверенията си за завършен клас именно там. „Много учители са наши редовни читатели“, обяснява Маркова. Тя е много щастлива, че библиотеката отдавна вече не е само място за четене на книги, а и за среща с приятели.

Нови читатели намират и благодарение на Библиобуса на Столичната библиотека. Често с него посещават училища не само в „Люлин“, но и в съседните квартали – „Надежда“, „Филиповци“ и „Банкя“. Библиотеката на колела се посреща с усмивка и интерес навсякъде. Традиционно се включват и в кампанията „Зелени библиотеки“, където на открито запознават децата с магията на книгите.

Даниела Маркова разказва, че за нея, като човек с дългогодишна практика за работа с хора, в библиотеката ѝ е много лесно да разбере дали родителите са се занимавали с детето си у дома и са му чели приказки.

„При малките деца е много важна ролята на възрастния. Майките, бащите, бабите и дядовците – това са хората, които трябва да ги доведат за първи път в библиотеката и да запалят интереса им към книгите“, разказва моята събеседничка.

В библиотеката имат издадени читателски карти и за деца на възраст годинка или две. Това е положителният пример, който получават те още от най-ранна възраст у дома. Любовта към книгата се възпитава, точно както се възпитава всичко останало.

„Книгата може да грабне вниманието на малкото дете с красива корица или очарователни рисунки“, споделя тя. Имало е случаи, в които родители разказват, че детето им не иска да се раздели с дадена книжка, която е обикнало, че иска да си ляга с нея.

„Всичко е въпрос на постоянство, упорство и дисциплина от страна на родителя. Негова е ролята да покаже магията и вълшебството, скрито зад всяка история“, отбелязва Маркова.

С усмивка ми цитира любим цитат от редовна читателка, която е учител по образование: „Ние не сме като птиците. Нямаме крила, с които да пътуваме до различни светове, но благодарение на книгите успяваме да се докоснем до различни култури, съдби и истории“.

Децата най-често взимат най-много книги за четене у дома през лятото, когато трябва да прочетат заглавията от задължителния списък по литература. Но не са единици и тези, които независимо от натоварения си график през учебната година взимат книги през цялата година.

Често се случва, когато в училище учениците започват да четат за удоволствие и искат да споделят със съучениците си заглавия и персонажи, които са харесали. Тогава посещават филиала в Люлин през ден-два за нови книги.

Стават ненаситни и искат да прочетат всичко от конкретен автор или стил.

„Когато се запали огънят, винаги там някъде ще остане пламъчето, което ще тлее“, казва Маркова. Тя обръща внимание и на личния пример, който родителите дават у дома: „Не може майката и таткото да са постоянно с телефон в ръка, а да изискват от детето да иска да чете книги. Личният пример е изключително важен и показателен. Точно той възпитава.“

Винаги по време на четения пред ученици децата освен да слушат приказка, са предизвиквани и да прочетат откъс от нея. Според моята събеседничка е много важно те да се научат да четат изразително пред публика и без притеснение. Това ще им даде увереност и в бъдеще ще им помогне за социализацията им в обществото.

„Работата при нас е динамична и безкрайно интересна. Няма ден, който да се повтаря с друг. Всеки ден научаваме по нещо ново. Ние учим от читателите и те – от нас“, завършва моята събеседничка Даниела Маркова.

Даниела Маркова:

Библиотеките са оазисът, в който потъваш в нов свят

„Сякаш е закодирано у нас – хората от миналия век, любовта към хартиения вариант на книгата. Но като хора, които живеем и в новото време, трябва да се стремим да не изоставаме от съвременните технологии. И независимо дали четем на хартия, или в електронен вариант, не трябва да спираме да четем.

Има почитатели и на двата варианта. Библио­теките все още продължават да работят. С всеки изминал ден те стават все по-красиви места. От нас  зависи да насочваме хората да намерят онази книга, която ще ги докосне и ще ги накара да погледнат на това място по различен начин.

Библиотеките са оазис, където потъваш в един нов свят.“


Your Image Description

Свързани статии:

Небивалици с буквите от А до Я Още шест професии с очакван недостиг Усмивката – химия и цвят Създатели на бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: библиотекаДаниела МарковаИзвън часоветеСтолична библиотека„Люлин“ чете

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Създатели на бъдещето

Следваща статия

Младежката мрежа за проверка на факти се разраства

Следваща статия
Младежката мрежа за проверка на факти се разраства

Младежката мрежа за проверка на факти се разраства

Щрихи към бизнес историята на Българското възраждане: предприемаческата активност на Атанас Симов през 70-те години на XIX в

Античните паметници по трасето на Диагоналния път в западните пътеписи от XVI век

Последни публикации

  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"