Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.

Пътят от мечта до реалност

Професионалната гимназия по механоелектротехника в Плевен с изцяло обновена база

Симона Николова от Симона Николова
10-01-2025
в Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.
A A
Снимки ПГМЕТ – Плевен

Професионалната гимназия по механоелектротехника в Плевен сбъдва на 10 декември 2024 г. своя дългогодишна мечта – откриване на изцяло обновена училищна база. За пътя до реализирането на тази цел, за всекидневната работа и бъдещите планове за развитие разговаряме с инж. Цветелина Стойкова – възпитаник, дългогодишен учител, а от 6 години и директор на училището.

Обновяването на сградата на плевенската Професионална гимназия по механоелектротехника е осъществено благодарение на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР), съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие, като е част от процедурата „Подкрепа за професионалните училища в Република България“.

„Този проект е планиран наистина дълго време.

Когато през 2018 г. поех длъжността директор, заварих проекта вече подаден за участие със съответната документация от 2015 г. Вече като изпълняващ длъжността, реших да се запозная подробно и да си изясня ситуацията. Срещнах се с хора от Министерството на образованието и науката, които отговарят за тази програма. Те ми дадоха разяснения какво предстои, как заложеното може да стане дори още по-добро. Съдействаха ми, за да мога да навляза по-бързо в проблематиката. И така започна сериозното ни участие по тази оперативна прог­рама“, разказва директорката.

Гимназията е одобрена за цялостно обновяване и ремонтните дейности започват през лятото на 2023 г. Тогава се оказва, че сградата няма да може да се ползва за учебни дейности и целият учебен процес трябва да се реорганизира. Но с помощта на Общинския съвет инж. Стойкова и екипът ѝ успяват бързо да се справят със ситуацията. Предоставена им е за временно ползване сградата на закритото Основно училище „Никола Й. Вапцаров“.

„Това се случи през август 2023 г. и съм безкрайно признателна на колегите, които се отзоваха. Родителите и фирмите партньори на училището също се включиха. С общи сили успяхме да се пренесем и да възстановим сградата, която ни беше предоставена, във вид, който ни позволява да провеждаме учебните занятия. Имахме много голям ентусиазъм. Всички се потрудихме, за да можем да създадем нужните условия“, споделя моята събеседничка.

В рамките на договора за проектиране и изпълнение са включени цялостно обновяване на учебния корпус и административната част.

Предприети са и мерки за енергийна ефективност. Ремонтирани са покривът, класните стаи, фоайета, коридори, стълбищни клетки, санитарни възли. Ремонтни и енергоспестяващи мерки са осъществени и в учебно-производствения корпус, където се провеждат учебните практики, както и във физкултурния салон и съблекалните. Въведени са и мерки за пожарна безопасност и са изградени нови пожароизвестителни системи. Обновена е и спортната площадка. Създаден е достъп до сградата за хора с увреждания – изградени са рампи и асансьор в основната част на корпуса. Петте компютърни зали са с ново оборудване и компютри от най-висок клас. Изградени са три нови лаборатории, оборудвани със симулатори, специални работни маси и нови съвременни машини.

„Всички тези дейности са факт. Имахме доста емоционална и трудна година.

Изпитвам огром­на благодарност към всички, които допринесоха за успешното реализиране на проекта – финансиращите органи, всички колеги, които всеотдайно прекъснаха отпуските си и дойдоха да помагат, за да можем да се пренесем, а след това и да се върнем обратно в нашата сграда. Съдействието на Регионалното управление на образованието, които ни помогнаха с организацията и всичко необходимо, за да можем да провеждаме нормален учебен процес. Разбирането на родителите, защото беше важно как и при какви условия децата им ще учат през една цяла учебна година. И разбира се, фирмата изпълнител, с която поддържах­ме комуникация през цялото време. Заради всички тях вече си говорим за новата ни обновена сграда с всички необходими съв­ременни условия“, признателна е директорката.

В момента в гимназията се обучават 206 ученици в дневна и в дуална форма.

Всички специалности са в STEM направления и са съобразени с икономиката на града, за да предлагат нужните подготвени кадри. Изучават се 4 специалности. Две в дуална форма – „Електрообзавеждане на производството“ и „Машини и системи с цифрово програмно управление“, и две с разширено изучаване на английски език – „Системно програмиране“ и „Телекомуникационни системи“. Учениците излизат с професии на електротехници, електромонтьори, техници за машинни системи и цифрово управление, програмисти и софтуерни специалисти.

Изграждането на STEM център в училището вече е започнало. Предстои той да бъде дооборудван.

„Първо ни трябваше основа, на която да стъпим, за да продължим да надграждаме. Ремонтни дейности за енергоефективност и от жизнено необходим характер не бяха правени десетки години. А STEM център е предвиден и сме започнали с подготовката му. Досега сме направили три високотехнологични стаи, които имаме право да реализираме по този проект. Върви и другата обществена поръчка, която е за дообзавеждане и оборудване на STEM центъра. Помещенията са ремонтирани и подготвени, очакваме да ги обзаведем по начина, по който сме заложили в проекта. Внимавахме да не се покрие с изпълнението на Оперативна програма „Региони в растеж“. С нея наблегнахме на това, което може да се подготви като учебни помещения и зали, а оборудването и обзавеждането да бъде по другия проект“, разказва инж. Стойкова.

Професионалната гимназия по механоелектротехника е първата, която въвежда дуалната форма на обучение в Плевен.

Започват със специалност „Електрообзавеждане на производството“. Работят с едно от най-големите електроразпределителни дружест­ва – ЧЕЗ, сега „Електрохолд“, от самото начало. По случай обновената сграда от Холдинга са предприе­ли инициатива една от лабораториите да бъде обзаведена с техни средства.

Другата специалност в дуална форма е „Машини и системи с цифрово програмно управление“.

„От 2016 г. досега с тези две специалности успяхме да постигнем устойчивост и от страна на учениците, и от страна на фирмите партньори. Вече работим с 13 фирми в града, които имат нужда и изявяват желание за кадри, които да подготвим – разказва директорката. И допълва: – Мотивацията на учениците с годините се увеличава и забелязваме каква градация има от тяхна страна и от страна на родителите. Това много ни радва, защото все по-добри стават и изявите на нашите ученици на национално ниво, на състезанията по професии, на олимпиадите. От миналата година на олимпиадата по техническо чертане имаме лау­реат на национално ниво. Участваме във всички надпревари на технически университети, като учениците ни се класират на призови места.“

С подкрепата и съдействието на фирмите партньори в дуалната система учениците имат възможност след завършване на XII клас да продължат едновременно вис­шето си образование и да останат на работа. Много от фирмите искат да ги стимулират, защото виждат в тях добри кадри, и зап­лащат образованието им.

Така завършилите ученици остават в града, работят по специалността си и продължават обучението си в задочна форма.

„Важно е и че се харесват взаимно. Това е процес, в който мотивираните ученици, които искат да продължат професията си, има къде да работят, а в същото време, фирмите намират бъдещите си кадри, които да доразвият. Най-хубавото е именно този процес“, обяснява моята събеседничка.

В XI клас учениците имат по два дни, а в XII клас – по три дни практика във фирмите. Имат и трудов договор на 7 часа, който е достатъчен, за да могат фирмите да ги подготвят спрямо изискванията си, така че да им предложат договор след XII клас. По думите на директорката, много от учениците успяват да се впишат в колектива и да останат на работа в компанията. По този начин в града има подготвени млади кадри благодарение на дуалното системно обучение.

„Много се радвам, че нещата се случват въпреки трудностите, през които преминаваме с колегите.

Работата по различни национални програми и проекти ни довежда до добър резултат – заявява инж. Стойкова. – Оценяваме всички неща, които ни се случват. Имаме много да наваксваме, тъй като тази форма на дуално обучение не беше поз­ната и все още работим върху това родителите и учениците да видят предимствата. Да разберат, че и в нашия град има къде човек да усвои професия, че тя може да бъде основното нещо, с което да се чувства полезен и достоен. Ще работим и за откриването на STEM центъра, както и по други проекти – общо 9 за тази година. Стараем се за нашите ученици, обгрижваме ги и се стремим да им предоставяме различни възможности. Въпросът е те да искат, да имат мотивация, да си поставят цели и после да ги постигат, а ние ще ги подкрепяме и ще се радваме на техните успехи.“

Инж. Цветелина Стойкова, директор:

Старая се да върна на гимназията това, което тя ми даде

„Животът ми е тясно свързан с това училище – първо го завърших, след това работих като учител, а сега съм негов директор. Вече преминала „от другата страна“, се старая да върна на училището това, което то ми даде като професионалист. 

Целта ми е да вдъхновя младите хора и да им дам възможност да открият своята професия. Да им покажа, че можеш да бъдеш достоен човек с работа, която ти носи радост и удовлетворение. Училището ни има много примери за успешно реализирани ученици – както в града и страната, така и в чужбина.“





Your Image Description

Свързани статии:

Ученици влизат в ролята на изследователи и експериментатори Доброволчеството носи щастие В област Кърджали проблем с квесторите не съществува От село на село раздават учебни материали

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дуално обучениеИнж. Цветелина СтойковаПлевенПрофесионална гимназия по механоелектротехникаРегионицеремония

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Близо 25 000 деца и родители в програма на МОН за превенция на тормоза

Следваща статия

Александра Петкова представя научна разработка на Нобеловите награди

Следваща статия
Александра Петкова представя научна разработка на Нобеловите награди

Александра Петкова представя научна разработка на Нобеловите награди

Проф. Роберт Шльогл стана „доктор хонорис кауза“ на Софийския университет

Проф. Роберт Шльогл стана „доктор хонорис кауза“ на Софийския университет

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков разговаря по темата за наркотиците с гимназисти от Езиковата гимназия "Пловдив". Събитието се проведе по инициатива на Ученическия парламент на училището, чиито възпитаници изразиха желание да се включат в кампанията на МОН "Просто кажи "НЕ"

Министър Цоков пред пловдивски ученици: Наркотиците не са решение

Последни публикации

  • Откриха STEM център на името на Валя Балканска
  • Поредна успешна учебна година за Българското училище в Атина
  • Екстравагантните крила на лунните молци
  • 10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех
  • Изкуство от сърцето и душата
  • Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър
  • 170 години просвета в Костинброд
  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"