Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

МОН представя концепцията за новите изпити в VII и X клас

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
21-07-2025
в Новини 2025
A A
Снимка Пресцентър на МОН

„Краткосрочната реформа в образователната система включва това да въведем интегралните изпити в VII и X клас. Ще ги анонсираме тази седмица по-подробно като концепция.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при посещението си във Варна, предаде БНР.

С новия формат в изпитите ще бъдат включени повече практически задачи. „Тази година условно те бяха 40%. Ще включим практически задачи, които ще изискват и базови знания от природните науки“, посочи министърът.

Моделите на изпитите и примерни задачи ще бъдат представени в началото на учебната година.

„Включването на природните науки в изпита след VII клас няма да го направи по-труден, а ще го направи по-лесен за децата, които учат с разбиране“, категоричен е министър Вълчев.

По думите му подобна промяна е необходима, защото ще даде сигнал учениците как да учат. „Големият проблем на българските ученици е, че ако не разбират, те заучават, временно се справят за изпитването, но след това забравят, не остават трайни знания. Виждаме това особено в природните науки. Алтернативният начин е учениците да учат с разбиране. Дори да научат по-малко, да усвоят базовите знания, които да им позволят да прилагат практически задачи“, посочи министърът.

Образователната реформа включва и промяна в учебните планове. Красимир Вълчев посочи, че в по-голяма степен ще бъдат увеличени часовете по математика и по природни науки, а в по-малка степен – по български език, география и история.

„Това ще бъде за сметка на чуждоезиковото обучение и профилираната подготовка. Това не означава, че ще отпаднат чуждите езици, напротив – ще ги балансираме, тъй като в момента има значително изкривяване“, коментира той.

Другият инструмент е промяната в учебните програми, но за това са необходими 4–5 години.

„Започнали сме и тази промяна, но дотогава трябват краткосрочни мерки и това правим с интегралните изпити и промяната в учебните планове. Ще направим малко облекчение на действащите програми – като увеличим часовете, няма да увеличим учебното съдържание. Така ще дадем повече време за упражнения, практически задачи, опити“, каза още министърът.

Той участва в конференцията „Ние и еврото: научни факти срещу митове“, организирана от Икономическия университет – Варна, и Университета за национално и световно стопанство.

„Най-много трябва да разчитаме на гласа и експертизата на учените по отношение на процесите и икономическите перспективи пред страната ни от въвеждането на еврото“, каза министърът при откриването на форума, който събра учени, експерти и представители на академичните среди от двата най-големи икономически университета.

Те представиха анализи, прогнози и перспективи от въвеждането на единната валута в България, а модератор беше ръководителят на катедра „Финанси“ в ИУ – Варна, доц. д-р Стоян Киров.

„Благодаря, че организирахте тази конференция. Когато в дискусията се включите вие, от академичните среди, доверието ще бъде по-голямо“, обърна се министър Вълчев към представителите на двата университета.

По думите му академизмът се отличава с висока степен на плурализъм и разглежда темата от всичките ѝ аспекти.

Освен това учените се ползват с по-голямо доверие в обществото от управляващите, а никоя друга общност не е направила толкова задълбочени изследвания с научен инструментариум, колкото представителите на академичната среда.

„В случая не става дума само за научни аргументи, а и за това как да се справим с дефицитите на информационната среда, които улесняват спекулациите“, добави министърът.

„Убедени сме, че след 1 януари 2026 г. голяма част от страховете ще бъдат разсеяни. България ще спечели дългосрочно от въвеждането на еврото“, заяви Вълчев.

Той посочи, че ако е имало някакви негативи от това, че нямаме самостоятелна парична политика с въвеждането на валутния борд, то ние вече сме ги изконсумирали.

„Еврото само по себе си не може да реши всички проблеми. Но европейската интеграция води само до ползи“, посочи министър Вълчев.

Той даде пример, че в края на миналия век доходите в България са били 28% от средните в ЕС.

Днес те вече достигат 66% – това е резултат от европейската интеграция.

Ректорът на ИУ – Варна, проф. Евгени Станимиров посочи, че първият позитивен ефект от еврото е, че страната ни вече повиши кредитния си рейтинг. По думите му трябва да говорим не само за еврото, а за „нас и еврото” – за това какво ще се случи с обществото, и то с факти, така че да се води стойностна дискусия по темата без популизъм.

Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров отбеляза, че сега е много добър момент за въвеждане на единната валута и коментира някои от разпространените митове, свързани с нея.

Доц. д-р Янко Христозов от УНСС представи анализ на инфлационните процеси в страни от Еврозоната.

Той показа, че инфлацията в страните от Източна Европа, които въведоха еврото през последните 15 години – като Словакия, Естония, Литва, Хърватия – е сходна, дори по-ниска от тази в България през същия период. Освен това, от създаването на единната валута инфлацията в Еврозоната е устойчиво по-ниска от тази в нашата страна.

Доц. д-р Калоян Колев от Икономическия университет – Варна, коментира част от митовете, свързани с еврото, а гл. ас. д-р Атанас Камеларов представи изследване за мястото и стабилността на еврото в глобалната икономика, банките и спестяванията.

Димитър Чобанов от УНСС представи изводи от докладите за конвергенцията на Европейската комисия и Европейската централна банка, а Велин Пеев, държавен експерт в дирекция “Европейски въпроси и политики” в Министерството на финансите, разясни как функционира Европейският механизъм за стабилност.

В конференцията се включиха още директорът на Регионалното управление на образованието във Варна Ирена Радева, преподаватели, студенти, представители на академичните среди и на бизнеса, както и ученици от Математическата гимназия „Д-р Петър Берон“ и от Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи „Акад. Благовест Сендов“ във Варна, които са направили свои разработки по темата за еврото.

Your Image Description

Свързани статии:

Гимназисти се включиха в работата на МОН Млади таланти в модата, фризьорството и грима Европейската комисия подкрепя участието на България в европейски научни инициативи „Утринна история“ за 300 деца в яслите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятМОНнов форматнови изпитиповече практически задачиучебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Българският INSAIT с нов научен пробив

Следваща статия

Президентът отличи тенис талантите за представянето на „Уимбълдън“

Следваща статия
Президентът отличи тенис талантите за представянето на „Уимбълдън“

Президентът отличи тенис талантите за представянето на „Уимбълдън“

Последни публикации

  • Президентът отличи тенис талантите за представянето на „Уимбълдън“
  • МОН представя концепцията за новите изпити в VII и X клас
  • Българският INSAIT с нов научен пробив
  • Балерина, офицер, учен
  • Четвърто издание на националния конкурс „Нестандартен учител“ събира 120 креативни преподаватели в Бургас
  • Ава като птица, сила и воля
  • Пълен комплект медали за България от Европейската олимпиада по информатика за момичета
  • Научи се да побеждаваш
  • Ремонтират две училища във Варна по Националния план за възстановяване
  • Българските ученици завоюват 6 медала на Международна олимпиада по математика
  • Да държиш кормилото в правилната посока
  • Земята ни може да е в нещо като огромен балон
  • Децата на Варна превръщат лятото в учебно приключение
  • Родители и деца учат математика чрез приказки
  • Награди за ученик и клас на годината в Кюстендил
  • Деца ще създават роботи, крачкомери и алармени системи
  • Тракийският университет открива факултет „Дигитални и зелени технологии“
  • ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ бе домакин на Erasmus+ Staff Week
  • Неделните училища в чужбина се събират във Велико Търново
  • България подкрепя удвояването на европейския бюджет за научни изследвания и иновации
  • Държавният глава отличи световните шампионки във волейбола
  • 42 студенти на стаж в АЕЦ „Козлодуй“ по програма „Ядрени хоризонти“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"