Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2015 Брой 39, 2015

Търси ме продавачка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-09-2015
в Брой 39, 2015
A A

В зависимост от глагола при отстраняването на -ме/-те най-често се получава друга негова книжовна или некнижовна форма (чете ме, споделяй те, наспах ме се, обичай те се) и много по-рядко несъществуваща форма.
В редица случаи „отсичането“ на окончанието или на част от него води до напълно приемливи изречения, както в следния реален пример, публикуван в интернет форум по езикови въпроси още през 2007 година: Търси ме продавачка. „Отсичането“ на -ме/-те обаче се среща и при глаголни значения, които изискват пряко допълнение нелице (споделяй те), непряко допълнение (помагай те) и дори при непреходни глаголи (тичай те). В тези случаи интерпретацията на -ме/-те като местоименна форма е невъзможна.
Най-очевидното обяснение за подобни примери е, че са създадени на мобилен телефон и се е задействала програма за автоматична корекция на правописа. Тъй като езиковите модели, на които се основават част от тези приложения, са обучени да отдават предпочитание на една форма пред друга на честотен принцип, нерядко програмите извършват нежелани от потребителя корекции. Освен това ползвателят може несъзнателно да започне да възпроизвежда грешката.
Както се вижда от примера по-горе обаче, явлението предшества широкото разпространение на мобилните интернет технологии. Възможна езиково обусловена причина за него би могъл да бъде фактът, че местоименните форми като ме и те имат честа употреба в речта. По силата на навика при писане би могло да започнем да отделяме съвпадащите с тях окончания на същия принцип, на който го правят и програмите за автоматична корекция – честотата на употреба. Явлението може да се дължи и на стремеж към хиперкоректност, възникнал в противовес на ширещото се сливане на някои кратки неударени думи с дума, която стои пред (можели) или след тях (незнам).
Независимо от причините въпрос на уважение към езика и хората, с които общуваме, е, преди да публикуваме пост или да изпратим имейл, да се уверим, че пишем грамотно, включително – че използваме правилните глаголни форми. А ако упорстваме, ще отучим и мобилния си телефон да извършва съответната автоматична корекция.

Четете повече в бр. бр. 39, 25 – 30 септември 2015 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем Епоним – що е то? Рекорден брой диктовки за 24 май „Затварящата“ запетайка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Полимерът е и опаковка, и имплант, и лекарство

Следваща статия

Артучилище с характер

Следваща статия
Артучилище с характер

Артучилище с характер

Граматика на пътя

Гимназии и компании си подават ръка

Гимназии и компании си подават ръка

Последни публикации

  • Медалистът Борис Донков и неговият треньор Василка Йорданова: Успешният тандем учител-ученик се гради върху взаимно уважение и доверие
  • Споделена обич между деца, родители и учители
  • Учениците от столичното 107. ОУ „Хан Крум“ с коледен базар в подкрепа на болно дете
  • „Елхи на надеждата“ оживяват в Кюстендил
  • Ученици от Кюстендил раздават пакети от първа необходимост на възрастни хора
  • БУ „Дора Габе“ в Мюнхен с благотворителна инициатива „Лична коледна кутия“
  • В Министерския съвет: 84,614 млн. евро за подготовка на образователната система за извънредни ситуации и кризи
  • Над 150 творби участваха в конкурса за детско творчество на ОДК – Кюстендил
  • Месец на светлина и общност в БУ „Св. св. Кирил и Методий във Виена
  • Вкусът на Коледа
  • Български коледни традиции оживяват в Испания
  • Езиковата гимназия в Кюстендил строи бъдеще в образованието
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ, ГОДИНА XXXIII  / VOLUME 33, 2025
  • Ученичка от Българското училище в Прага е победителят в конкурса на АБУЧ „Моята българска коледна картичка“
  • Актуално изследване на природонаучната грамотност при подготовката на учители
  • INSAIT изпревари университети в Оксфорд, Лондон и Берлин
  • The Role of Higher Education for the Professional Realisation of Students – Problems and Prospects
  • Динамика на удовлетвореността от качеството на обучение на студентите от специалност ,,Мениджмънт на недвижимата собственост“ в УНСС
  • Чл.-кор. Иван Д. Русев, научен редактор на колективната монография „Стопанска история на българите в Османската империя“: Издирването и представянето на нови исторически извори носи удовлетворение
  • Practice-Based Learning in Tourism Education
  • Информационната грамотност в дигиталния свят: предизвикателства пред младото поколение
  • Unlocking the Potential of ESG and AI in Higher Education Finance: Insights from a Study across Five European Countries

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"