Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 26, 2020

По пътя на изцелението

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-06-2020
в Брой 26, 2020
A A
Сър Едуард Дженър (картина, масло). Английски лекар. На 14 май 1796 г. провежда първата
ваксинация срещу вариола (едра шарка)

Едрата шарка (вариолата) е заразна вирусна болест с голяма смъртност – от десет заболели преживяват само седем. Те остават с грозни белези по лицето, една трета ослепяват. Болестта е древна, позната е от времената на фараоните. Това е болест на Стария свят – в Америка и Австралия няма вариола, тя идва с колонизацията. В Европа едрата шарка се настанява трайно след кръстоносните походи. Тук тя сериозно поразява населението – само през XVIII век от нея годишно умират до четиристотин хиляди души.
Едрата шарка, подобно на много други заразни болести, не повтаря. Една от възможностите да се ограничи заразата, е била да се заразяват децата, но от човек с лека форма на болестта. Смъртността в този случай е била значително по-малка. Тази жестока от днешна гледна точка практика продължава до времето на Едуард Дженър – английски лекар, който се доверява на жените, преболедували от така наречената шарка по кравите.
В Англия кравите боледуват от болест, която прилича на едрата шарка, но е много по-лека. Понякога жените, които се грижат за кравите, се разболявали от кравешката шарка. Те забелязали, че ако някоя от тях е прекарала кравешката, не я хваща истинската. Доктор Дженър решава да провери това. През 1796 г. той заразява едно момче с кравешка шарка. Той обаче взема материал от доячката Сара Нелмс, а не от крава. Момчето се заразява, значи шарката по кравите се предава от човек на човек, това е много важно. Болестта минава леко. След шест седмици доктор Дженър се опитва да зарази момчето с едра шарка, но не успява – то е получило имунитет.

Имунен отговор – промяна на съдържанието на антитела в кръвта след среща
на организма с вирус. Вторичният имунен отговор (след втора среща с вируса или след ваксинация) е по-силен и настъпва по-бързо от първичния имунен отговор

След първата ваксина
Ваксината на Дженър е първата ваксина, наименованието е от латинската дума vacca – крава. Ваксинираният се заразява от шарка по кравите – това го защитава от вируса на едрата шарка, все едно че е преболедувал самата болест.
Има много други заразни болести. Как да се борим срещу тях? Трябва ли за всяка от тях да се търси сходна по-лека болест? Френският микробиолог Луи Пастьор развива друга революционна идея. Той предполага, че заразните агенти могат да бъдат изкуствено „отслабени“. Тогава те могат да бъдат използвани за ваксинация и няма да предизвикват болести, а имунитет. Такава ваксинация ще защитава срещу болестите и не е необходимо специално да се търси болест с по-леко протичане. Светилата на хуманната и ветеринарната медицина се съмняват в самия подход и се хвърлят да критикуват. Но след своята първа ваксина, която е срещу една болест при пилетата, Пастьор създава още ваксина срещу антракса, а след това и срещу смъртоносния бяс.
На същия принцип се създават и днешните ваксини. В някои случаи за ваксинация се използват убити бактерии (тиф, холера). В други случаи бактериите са отслабени (БЦЖ ваксината срещу туберкулоза). Използват се отслабени вируси (заушка, дребна шарка), обезвредени токсини (дифтерит, тетанус). В последно време за ваксиниране се използват отделни компоненти от вирусите (хепатит В, вируса на човешката папилома). Ковид-19 е нова болест. Поради това ваксина срещу нея няма.

Анатомия на вируса на Ковид-19. Вирусът има липидна обвивка, шипчета (S-белтък) за прикрепяне към клетката на гостоприемника. M-белтъкът е част от обвивката. Показан е генетичният материал – дълга молекула РНК, опакована в белтъчни молекули (N-белтък)

Как ваксинацията създава имунитет
Имунната система е защитен механизъм, който ни пази от предизвикващите болести вируси и бактерии. Тя разпознава чуждите нашественици и ги отстранява. Централно място в имунната система заемат антителата – белтъци, които се синтезират от специални клетки.
В началото на една инфекция няма клетки, които да синтезират антитела, специфични за болесто-
творното начало. След време такива клетки се появяват и стават много. В кръвта се появяват антитела, отначало от вида IgM, после от вида IgG. Те неутрализират заразата, болният оздравява. Специфичните антитела в кръвта намаляват, почти изчезват, от тях вече няма нужда.
Организмът обаче е предупреден: такава опасност има и тя може да се появи отново. Ето защо клетките, които са синтезирали антителата, остават. Това са спящи клетки, клетки на имунната памет. Ако пак се появи същата зараза, те са на стража – бързо се намножават и синтезират нови порции специфични антитела. Болестта или не се проявява, или е много слаба.
Ваксинацията предизвиква синтеза на специфични антитела, без да има същинска болест. След ваксинацията клетките, продуциращи антителата, остават. Зададе ли се истинска опасност, те се активират и заразата е неутрализирана.

Защитават ли антителата от Ковид-19
Възможно е вирусът на Ковид-19 да се променя бързо. Така става при вируса на грипа. Този вирус е много изменчив и от грип лесно се боледува повторно – старите антитела не пазят информация срещу новата разновидност на вируса.
Как стоят нещата при Ковид-19? Който е преболедувал, може ли пак да се зарази? Отговорът на въпроса е отрицателен. Антителата и клетките, които са ги изработили, ще помогнат при втора среща с вируса.
При грипа всеки сезон фармацевтичните компании произвежда нова антигрипна ваксина, пригодена да предизвика синтезата на антитела срещу новата разновидност на вируса. За щастие, вирусът, отговорен за Ковид-19, не е така променлив. Излиза, че бъдещата ваксина срещу новия коронавирус няма да е необходимо постоянно да се подновява, и ваксинираният поне няколко години ще бъде защитен.

Какви ваксини се създават срещу Ковид-19
В света има над сто и петдесет групи, които работят по създаване на ваксина. Десет от ваксините са в различен етап на изпробване за поносимост и ефективност при хора.
Някои от напредналите проекти предлагат да се прави ваксиниране с убит или отслабен вирус – стар и изпитан метод. Други са насочени към така наречения S-белтък. Това е белтъкът на шипчетата (англ. – spikes) по обвивката на вирусната частица. Вирусът е паразит, а S-белтъкът е „ключът“, който отваря пътя на вируса към вътрешността на човешката клетка.

От тези проекти най-перспективни са два.
И двата вместо на инжектиране разчитат да накарат човешкото тяло само да произведе S-белтък. Той, като чужд на организма, ще предизвика образуване на антитела и ваксинация. Единият проект се разработва в Оксфорд от Института „ Дженър“ и британско-шведската фармацевтична компания „Астра Зенека“. Другият е на американската компания „Модерна“ от Масачузетс. Ваксината от Оксфорд (AZD1222) използва модифициран аденовирус за носител на информацията за синтезата на S-белтъка, а ваксината от Масачузетс (mRNA-1273) за същото използва молекула РНК.
И двете ваксини са в етап на рандомизирано клинично изпитание с контрола плацебо. Участниците в изпитанията са хиляди, а специалистите предполагат, че късно през есента на 2020 г. една или даже двете ваксини ще могат да бъдат представени за одобрение за използване.

Краят на заразата
Въпреки трудностите и забавянията, които предстоят, ваксината срещу Ковид-19 се задава на хоризонта. Тогава чрез ваксинация ще може да се създаде колективен имунитет. Когато няма хора, в които вирусът да се размножава, той ще изчезне. Така той ще последва съдбата на вируса на едрата шарка. Както е известно, такъв вирус сред хората вече няма. Последният случай на едра шарка в света е регистриран в Сомалия, Африка, на 22 октомври 1977 г. Нещо подобно трябва да се случи и с вируса на Ковид-19.

Your Image Description

Свързани статии:

На крачка от ваксина ФНИ разпредели над 30 млн. лв. за наука през 2019 г. Ваксината е единственото решение Гостува ни „Арена физика“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

Опера и кино се срещат в Бояна

Следваща статия

ФНИ разпредели над 30 млн. лв. за наука през 2019 г.

Следваща статия
Проекти

ФНИ разпредели над 30 млн. лв. за наука през 2019 г.

Мечтите показват колко си голям

Мечтите показват колко си голям

Откриха учебен СПА център в Сандански

Откриха учебен СПА център в Сандански

Последни публикации

  • 10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех
  • Изкуство от сърцето и душата
  • Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър
  • 170 години просвета в Костинброд
  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"