Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 29, 2020

Без паника на борда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-07-2020
в Брой 29, 2020
A A
Бургаската гимназия планира да подготвя средни изпълнителски кадри за морския сектор с международни сертификати, които да отварят възможности за работа по целия свят

Представете си, че сте родител на бъдещ осмокласник.
И в тези дни, когато се подават документи за записване в гимназия, се „въртите на шиш“, чакайки процедурата, която ще реши съдбата на вашето дете. След това умножете това вълнение по броя роднини. И по годините преди завършване на VII клас, когато сте обсъждали бъдещия избор. Резултатът говори ясно – знанията и уменията, които ще придобие ученикът в гимназията, са определящи за бъдещето му.
Доскорошното разбиране, че трябва на всяка цена да се готвим за университета, все повече губи поддръжници. Пък и много от професионалните гимназии вече подготвят не по-зле възпитаниците си по хуманитарните предмети.
С една особеност – освен с добра общообразователна подготовка децата излизат и с професионална диплома и нови компетентности, придобити с учене чрез практика. Факт е, че професионалните гимназии стават все по-предпочитани. И от „последен пристан“ за деца, едва избутали прогимназиалния етап, се превръщат във водещи образователни институции у нас. Ефектът се мултиплицира, когато местната власт подаде ръка – какъвто е случаят с ПГ по морско корабоплаване и риболов „Св. Никола“ в Бургас.
Благодарение на подкрепата и на Общината, в последната година настъпва коренна промяна – във визията на училището, качеството и състоянието на базата, в нагласите на педагогическия персонал. И като интерес към изучаваните предмети. Отваря врати нов кабинет по корабни машини и механизми и по морско дело. Друга специализирана зала ще обучава на правилата и корабните съоръжения за оцеляване на море.
„Работим по стратегия за възстановяване на училището като място за подготовка на средни изпълнителски кадри за морския сектор. Завършилите получават международни сертификати и могат да практикуват в цял свят. Целта ни е да осигурим съвременна материална и тренировъчна база, да реновираме сградния фонд и да изградим устойчив учебен професионален морски квалификационен център“, съобщава директорът на гимназията инж. Христина Жабова. Много от преподавателите вече притежават компетентности и според наредбите и международните конвенции, отнасящи се за морските лица, вахтената служба на корабите и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците.
Приоритет за ръководството на Морското училище са и сертификацията съгласно международните норми, адаптирането на учебните програми към потребностите на морската индустрия, практиките в реална работна среда. Отделя се особено внимание и на ученето през целия живот чрез кариерни пътеки, квалификационния център, разкриването на атрактивни специалности и въвеждане на преференциални условия за квалификация, обясняват от гимназията. За да имаш валиден сертификат да упражняваш морска професия, е необходимо непрекъснато да опресняваш знанията си. Подобен тип курсове също ще се правят в Морската гимназия. Със съвместните усилия на общината, РУО и настоящия екип на училището гимназията тръгна напред, смята и инж. Виолета Илиева, началник на РУО – Бургас. Поставила образованието като свой приоритет, Община Бургас има амбицията професионалните гимназии да минат на общинска издръжка, за да продължи издигането на имиджа и качеството на образованието в тях. Това е свързано и със сериозни разходи, затова трябва да са гъвкави, смятат в Морската гимназия.
На помощ идва и изключително сплотената морска общност в града. Вече се работи по програма за разширяване обхвата на изучаваните дисциплини съгласно желанията на бизнеса. Има възможност и за получаване на допълнителни квалификации срещу заплащане. Заедно с Морската гимназия във Варна се работи по оптимизиране на учебната програма. Подписан е и договор за съвместна дейност и обмен на преподаватели с ВВМУ „Никола Вапцаров“. Учениците имат практики в реална корабна среда, обучават се в морски лагери в него, а след завършване ще получат сертификат и талон за предимство при кандидатстване във висшето училище. Гимназия „Св. Никола“ е изключително перспективна за региона според всички съмишленици, обединили се за възстановяване на имиджа ѝ.
Всичко това обаче си остава само като хубавa приказкa, ако няма деца в класните стаи или интерес към изучаваните предмети. Изключително важна е и базата. Като таблата с различни морски възли, пособията и механизмите по предмети като устройство на машините, системите и съоръженията на кораба. Включително за това как се оцелява на вода.
Именно това е темата на практиката, която проведоха десетокласници от специалност „Корабоводене“ на борда на ро-ро кораба „Дружба“. Придружаваше ги лично изп. директор на Port Bulgaria West – капитан далечно плаване Огнян Райчев. „Няма друг начин те да придобият подобни умения, практиката е най-тънкият момент на нашата професия. Ангажирали сме се безвъзмездно да предоставяме корабен инвентар и оборудване и за занятията в класната стая“, обясни кап. Райчев. И докато при предишни практики учениците са се запознавали с корабните устройства и механизми и дейностите на мостика, този път трябваше да видят как се спасяват хора в морето. Оказва се, те вече са преминали основна подготовка по морска безопасност и имат свидетелство за това от ИА „Морска администрация“.
Гостите обаче за пръв път видяха леките бързоходни лодки за търсене на паднали във водата. Доста по-различни са действията при пожар на борда. В критични ситуации идва ред на колективните спасителни средства – защитени от пожар лодки, които събират по над 40 пасажери. Всеки член на екипажа има своята роля като част от специализиран екип, многократно е тренирал изпълнението на своите задължения. И това е обяснимо – за моряците най-опасна е паниката на борда.
А на борда на Морската гимназия е очевидно, че паника няма. Има стратегическа цел, която се следва с упоритост и постоянство – възпитаниците ѝ да получават все по-качествено образование. Чрез непрекъснато обновяваща се база, учене чрез практика и сърцат екип, отдаден на тази кауза.

Your Image Description

Свързани статии:

От училищния чин с план за кариера В детската градина децата са си като у дома Силните страни на педагогиката Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Човешкият фактор е решаващ

Следваща статия

От училищния чин с план за кариера

Следваща статия
От училищния чин  с план за кариера

От училищния чин с план за кариера

В детската градина децата са си като у дома

В детската градина децата са си като у дома

Кога малчуганите са готови да влязат в клас

Кога малчуганите са готови да влязат в клас

Последни публикации

  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, са допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"