Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 32, 2020

Училище като дворец

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-08-2020
в Брой 32, 2020
A A

Диляна КОЧЕВА

От тази година
кабинетът по практика е напълно обновен,
а в него има
и електрически макет
на двигатели

Професионалната селскостопанска гимназия в Садово се помещава във величествена сграда, построена по австрийски модел, а красивият двор наподобява парка „Врана“. Легендите гласят, че „кръстник“ на града е самият Иван Вазов. Когато писателят вижда колко красиво и живописно е това място, възкликва: „Это настоящий сад“ (в превод от руски – „Това е истинска градина“). До ден-днешен той носи името Садово и всички хора го свързват с първите крачки в подготовката на специалисти за селското стопанство в България – Професионалната селскостопанска гимназия.
„Веднага след Освобождението възниква нуждата от земеделско училище“, разказва директорът Димитър Йорданов. Първата учебна година е открита на 1 май 1883 г. с 63 ученици. Един от най-известните възпитаници на гимназията е министър-председателят в периода 1919 – 1923 г. Александър Стамболийски.
Днес в Професионалната гимназия в Садово учат 270 ученици, а специалностите са три: „Агроекология“, „Механизация на селското стопанство“ и „Техник-растениевъд трайни насаждения“. В училището се обучават и много момичета. За тях най-желана се оказва специалност „Агроекология“. Димитър Йорданов е директор от 6 години, но работи като учител от 1987 г. Първоначално преподава история, а след това и география.
Когато поема поста на 5 февруари 2014 г., възпитаниците са 140, а паралелките – 7. Успява да удвои броя на децата с много работа. Първото нещо, което осигурява, е безплатен транспорт за учениците. Общината предоставя училищен автобус. Освен транспорт децата получават и стипендии (социална и за отличен успех). Училището разполага с общежитие, което сега не се ползва, защото учениците пътуват от близките села с осигурения безплатен транспорт.
„В VIII клас приемаме по 26 ученици, след това постепенно с годините броят им намалява, защото една част след навършване на 16-годишна възраст отиват да работят в чужбина. Други влизат в брачни отношения. Това, което се опитваме да направим, е да ги задържим в училище поне до 16-годишна възраст, защото някои от тях тогава узряват за това, че образованието им е нужно, и продължават докрая“, разказва Йорданов.
„Сега повече от всякога държавата прави и дава за професионалното образование, но учениците не искат да завършват селскостопански училища“, казва с горчивина директорът. Голяма част от децата в общината избират да учат в Пловдив или Асеновград. По думите му спадът на интереса към земеделието се наблюдава от 2000 г.
насам. „Независимо че нашата гимназия е с традиции в земеделското образование, рязко намаля броят на младите и мотивацията им да учат земеделие. Сега всеки отива в големия град, ако не в професионално, то в средно училище, за да не бъде в селскостопанска гимназия и да не работи земеделие“, допълва още той.
Преподаването на профилирани специалности в областта на земеделието и селското стопанство се оказва непривлекателно и за младите учители. „Хората, които завършват висше образование в тази област, са малко и след това не желаят да работят като учители. Може би се чувстват по-добре реализирани като инженери на селскостопанска техника и машини или инструктори в частни фирми по управление на МПС“, казва още той.
В селскостопанската гимназия има и самостоятелна форма на обучение за ученици, които не са завършили средно образование. През тази учебна година обучаващите се са 35.
Сега през лятото в училището правят ремонт със собствени средства. Започват с една стая, но решават да санират и сградата. „Видяхме колко хубаво стана, и решихме да продължим по-нататък“, допълва с усмивка Йорданов. Скоро ще бъдат ремонтирани и класните стаи. Вече са успели да оборудват с модерна техника помещенията по практика. От новата учебна година учениците ще разполагат с електрически макети на двигатели.
В рамките на обучението от разстояние часовете по практика са се провеждали виртуално – учителите са подготвяли материали във вид на видео и са ги изпращали до учениците. Производствената практика в X клас пък е била по родните места на учениците. Единственото, с което не са успели да наваксат онлайн, са практическите уроци по управление на МПС. През лятото учениците, които са се записали за управление – категория B, ще могат да запълнят пропуските. На възпитаниците с добър успех и добро поведение, редовна посещаемост и участие в състезанието „Млад фермер“ ръководството предоставя възможност да изкарат категория „В“ безплатно. На учениците се предоставя възможност и за придобиване на категория „Ткт“.
„Училището разполага с хубав парк, но иска много работа, за да се приведе във вида, в който трябва да бъде“, казва директорът. От 2014 г. насам успяват да облагородят част от двора – изкореняват дървета, подравняват терена и поставят автоматична система за напояване, която поддържа трите алеи с райграс. Планират да довършат санирането на цялата сграда, да направят обследване на електричеството и ВиК мрежата. От 2008 г. отоплението не работи и използват печки с твърдо гориво. „Всичко това правим със средства на училището и отнема доста време, затова става по-бавно, отколкото ни се иска“, уточнява Йорданов. Следващата задача е изграждане на отоплителна инсталация, като надеждата е Община Садово да кандидатства по проект, който да бъде одобрен.

Художествена галерия
по европейски образец

Би било хубаво, ако можеха повече хора да посетят и да видят уникалната по рода си художествена галерия в Професионалната селскостопанска гимназия в Садово. Колекцията не бива да остава скрита, а да бъде достояние на колкото се може повече хора. Защо не и някой ден да се превърне в официалната галерия на общината?
Директорът Димитър Йорданов разказва, че преди години е било традиция всеки випуск да подари на школото за спомен картина и така броят на шедьоврите на изкус-
твото с времето нараства. Ръководството на училището също е закупувало платна. По повод 100-годишнината на школото в живописния му двор се провежда пленер под надслов „Млади художници“. Голяма част от участниците в знак на благодарност за домакинството подаряват на Професионалната гимназия своите творби.
Години по-късно Йорданов съвместно с художника Кольо Карамфилов планират да направят втори подобен пленер, но творецът умира и не успяват да осъществят идеята си.

Your Image Description

Свързани статии:

Всичко е възможно, стига да поискаш Гимназия, в която успяват заедно Без труд няма таланти Конкурентни, знаещи и можещи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всичко е възможно, стига да поискаш

Следваща статия

10 причини да избереш едно училище

Следваща статия
10 причини да избереш едно училище

10 причини да избереш едно училище

Срещи с победители

Срещи с победители

Личности за пример

Личности за пример

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"