Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 51-52, 2020

Очите на децата казват всичко

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-12-2020
в Брой 51-52, 2020
A A
Учениците се радват на младите си преподаватели като Елена Димова и се стараят повече

Елена Димова е на 27 години и от четири години работи като учител по математика в Националната природо-математическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“ в София. Завършила е специалност „Математика и информатика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и вместо след това да започне работа като програмист, избира да работи като преподавател.
„Нямаше преломен момент, в който да съм решила да стана учител. Знаех, че искам да се занимавам с математика и тя да бъде постоянно във всекидневието ми“, казва младата учителка. В IV курс в университета е разпределена в НПМГ за провеждане на задължителния стаж за придобиване на педагогическа правоспособност. Представя се отлично и получава предложение за работа, което с охота приема. Първата година преподава по математика, информатика и информационни технологии. Целта е била сама за себе си да разбере кой предмет е по близък до сърцето, но и тук математиката отново побеждава. От учебната 2020/2021 г. Елена Димова вече е и класен ръководител на VIIIа клас. „Изключително хубав клас ми се падна. Учениците са много мотивирани и учат с желание“, казва тя.
Вече с гордост ги нарича „моят клас“.
С отлични впечатления е и от родителите на учениците, с които активно общува. Те са верен помощник в работата – подкрепят както нея, така и децата си. И така нещата се получават.
Освен часовете от учебната програма по математика младата учителка подготвя учениците и за явяване на националната олимпиада. Списъкът с желаещите да се включат в школата, се изготвя в началото на всяка учебна година. В рамките на занятията всеки ученик може да провери нивото си и да надгради наученото до момента. „Децата са достатъчно големи, за да преценят собствените си възможности“, казва тя. Подчертава, че работи с тези, които искат. Гордее се с медалите и отличията на всеки един от учениците си.
„Имам цялата техническа възможност за провеждането на обучение от разстояние – компютър, графичен таблет, приложения за дъска и чертежи. От тази гледна точка, работата върви отлично. Но ми липсва контактът с учениците. Липсва ми това, че не ги виждам, защото погледът на един ученик казва абсолютно всичко. Липсва ми това, че не мога да проверя доколко материалът е усвоен. Задавам въпроси и от отговорите си правя изводите. Но по време на провеждането на контролно в електронна среда винаги има по един двама ученици, които си позволяват да препишат, което го прави недотам обективно и отчетливо“, казва Димова. Категорична е, че учениците са прекалено много, за да можеш в рамките на часа да изпиташ всеки. За генералните резултати от обучението може да се съди само от писмената работа, а в онлайн среда се губи смисълът от препитването. Младата учителка разказва, че миналата учебна година изпитът в електронна среда за нея е бил далеч по-лесен. Защото тогава много добре е познавала учениците си. „Знаех всеки ученик колко знае и какви възможности има. Няма как да стане той през целия срок да е бил на границата на 3 и след това на контролното от разстояние да получи пълно 6. Не че не е възможно, но е съмнително“, аргументира се тя. Сега Димова преподава на децата в VIII клас, с които се е запознала едва в началото на учебната година.
Независимо че е преподавател едва от четири години, в практиката си вече има случаи, с които много се гордее. Разказва как се е сблъскала с цял демотивиран клас, но в рамките на две години е събудила у тях любовта към математиката. „Имах ученик, който в VIII, IX и X клас имаше ниски резултати. В XI клас показа старание, но недостатъчно. Изведнъж в XII клас ми каза, че ще кандидатства с математика, и косата ми направо се изправи“, казва учителката. Тя започва да работи допълнително в рамките на консултациите си с него – решават задачи от матури и кандидатстудентски изпити. Сега той учи „Информатика“ в СУ „Св. Климент Охридски“ и тя много се гордее с него. „Справихме се заедно, защото той положи изключителни усилия.“, допълва моята събеседничка. Споделя, че най-голямата награда за нея е радостта в очите му, че е постигнал това, което иска. Това е оценката за работата .
Елена Димова поддържа контакт с всеки свой ученик
– пишат си и се чуват. Тя не забравя никого от тях и знае кой къде е приет да учи. Голяма част от миналогодишните възпитаници са приети във Факултета по математика и информатика в Софийския университет.
„Учениците много се радват на младите преподаватели“, казва Димова. Споделя, че в началото се е притеснявала дали ще я приемат насериозно. Казва за себе си, че изглежда като ученичка и често се случва да я бъркат. Но веднага след първия час разбира, че нещата ще се получат. „Още от първия ден те подходиха към мен с много голямо уважение. Да, в междучасията си говорим, споделят ми тайни и търсят съвети, но в часовете е ясно кой кой е. Никога не са си позволявали да прекрачат границата или да се държат неуместно“, обяснява тя. Младата преподавателка забелязва, че в нейните часове децата са по-мотивирани, не се притесняват да задават въпроси и да участват в урока. Винаги се опитва да даде шанс на всеки ученик, за да може той да покаже най-доб-
рото от себе си. Съответно учениците отговарят със същото – оценяват това, че ги разбира, затова те, от своя страна, се стараят повече.
Постъпвайки на работа в НПМГ, среща подкрепата и на по-опитните учители, и на ръководството в лицето на директора Ивайло Ушагелов. Радва се, че там работят много млади колеги и че всички те са приети добре. „Когато започнах, зад гърба ми стояха базовите ми учителки Недялка Димитрова (по математика) и Мирослава Николова (по информатика и ИТ), както и Нели Георгиева, трите изключително много ме подкрепяха. Преподавателите от катедрата „Математика“ също бяха до мен. Винаги, когато съм търсила съвет, съм го получавала. Усетих доброто отношение и на ръководството“, споделя с признателност младата учителка. Мотивация да продължи напред, определено дава чувството, че е ценена и че това, което прави, наистина има смисъл. На работа всеки ден отива с усмивка и без капка притеснение – когато не чувстваш работата като задължение, а я приемаш за удоволствие, нещата винаги се получават. „Чувствам се изключително добре – значима и уважавана“, допълва ме тя. Елена Димова никога досега не си е помисляла, че това не е нейната работа. Нито за миг не е минавала мисълта да се откаже от учителската професия, защото обича както математиката, така и децата. С всеки изминал ден се чувства все по-мотивирана, а след пет години си представя как поема новия VIIIа клас. Спомня си как, когато е била студентка, по време на курса „Комуникационни и презентационни умения“ всеки е трябвало да се представи и да каже какъв иска да стане. Разказва с усмивка колко са били учудени всички, когато им е казала, че иска да стане учител и да преподава математика на децата. Всички присъстващи са искали да работят в IT сектора. Радва се, че за пет години ситуацията се е променила и обществото е започнало да приема по-доб-
ре учителската професия.
„Мога да работя като програмист, но за мен това не е интересно. Не искам да седя по осем часа пред компютъра и да се блъскам в монитора в опит да напиша нов код или програма“, казва тя. Обича разнообразието, иска всеки ден да се случва нещо различно. На мнение е, че преподавателската дейност е съвкупност от минипрофесии. „Не трябва само да влезеш в час и да си преподадеш безупречно урока, а е необходимо, влизайки в ролята на психолог, да поднесеш информацията интересно, да погледнеш учениците и да разбереш от какво имат нужда. Друг път трябва да бъдеш комедиант, който трябва да се опита да ги разведри или разсъни например. Някои не могат да издържат на това нещо – общуването с толкова много хора е уморително“, казва тя.
Димова е на мнение, че обществените нагласи се променят – бавно, но трайно. „Професията ни е важна и значима и трябва да има мотивирани хора, които да я работят. Сега се появяват хора с педагогическа право-
способност, които решават да започнат да преподават само и единствено водени от това, че в този сектор има сигурност. А на системата трябват мотивирани хора, които да работят със сърце. Ако го няма това, нещата не се получават добре“, завършва младата учителка.

Your Image Description

Свързани статии:

Какво научаваш, когато цял живот си бил учител Ориста педагог Наученото на младини е за цял живот Златният Хипократ на Белене

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Златният Хипократ на Белене

Следваща статия

Пионерите на дуалното в селското стопанство

Следваща статия
Пионерите на дуалното в селското стопанство

Пионерите на дуалното в селското стопанство

Без пропуснат час

Без пропуснат час

Най-важно  е възпитанието в толерантност

Най-важно е възпитанието в толерантност

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"