Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 8, 2021

Да управляваш мишката с поглед

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-02-2021
в Брой 8, 2021
A A
Общоградските концерти на открито по повод 1 юни привличат и децата, и възрастните

Приобщаващото образование е държавна политика, но като терминология и подход е все още ново за всички образователни институции. Въпреки че се провежда на базата на апробирани вече политики, каквито са били в миналото интегрираното и включващото обучение, сега, след последните нормативни промени, говорим за различен начин на работа. Училищата и детските градини вече сами управляват процеса на приобщаващо образование и децата със специални образователни потребности в тях получават подкрепата на място, от всички участници в образователния процес, подчертава Юлия Стефанова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Сливен.
„И за Регионалния център всичко беше ново, но успяхме да се организираме за кратко време – казва тя. – Новият подход касае най-вече промяна в мисленето както на специалистите в училищата, така и на тези при нас. За тази цел от 2016 г. проведохме много срещи с директори на училища и детски градини не само за разясняване на нормативната уредба, но и за разясняване работата на самия регионален център, който вече е с различна структура. Провеждаме и информационни семинари за учители и родители. Няма да крия, че първите две години имахме проб-
леми. Един от тях бе, когато много наши колеги изведнъж напуснаха Центъра и отидоха на щат в училищата. Поддържаме връзка с тях и досега, но в началото беше истински стрес – как ще се справят, как ще съумеят да се представят, как ще защитят идеите на приобщаващото образование.“
До 2016 г. всички деца със СОП в областта са към тогавашния Ресурсен център. Подкрепата в образователните институции се поема основно от работещите ресурсни учители, логопеди, психолози от Центъра, а приемът на децата и учениците със СОП се осъществява от комисия към Регионалното управление на образованието. Подходът е централизиран.
Сега вече се говори за автономно управление на приобщаващото образование от самите образователни институции. Оценките и насочването на децата към допълнителна подкрепа се одобряват от Регионалния център, а ръководителят на екипа е експерт от РУО. Оценяването на индивидуалните възможности, и най-вече на потребностите за образователна подкрепа, може да се извърша както от екипите в училищата или детските градини, така и от специалисти от Регионалния център. Всички педагогически специалисти в институциите имат за задача да изпълняват не само преките си задължения, но да участват в цялостния образователен процес за личностно развитие на децата и учениците.
А това налага и един по-общ поглед върху всяко дете.
„Преди училищата приемаха тези деца като такива от Ресурсния център – подчертава Юлия Стефанова. – Сега вече това е променено – децата са в училище и двете институции работят заедно. Там, където училището или детската градина не може да открие самостоятелен щат за ресурсен учител, а имат едно или две деца със СОП, Регионалният център насочва ресурсни учители и моите колеги ходят на място да оказват специализирана подкрепа. В момента имаме 180 деца към Центъра, а общо в училищата и детските градини в областта те са 530.“
Новият начин на работа изисква от специалистите в Регионалния център да се учат, работейки. Непрекъснато се провеждат обучения и информационни семинари на базата на новостите не само в национален, но и в международен мащаб.
„Сега вече излизаме на едно по-високо ниво, където може да осъществяваме много от дейностите от дистанция чрез различни електронни платформи – уточнява директорката. – Наскоро направихме анкета по повод 4 години от съществуването на Центъра ни в условия на приобщаващо образование. Анкетата беше насочена към учителите в училищата и проблемите, които имат. Съумяхме да видим къде можем да помогнем. Получихме истинска обратна връзка. От тази година ще имаме разширение на материалната база и ще предвидим занимания за деца и родители и през ваканциите.“
Приобщаването на децата и учениците не е само обучение. От няколко години в три училища е въведена играта „Боче“, която по принцип е специализирана за деца със СОП. Но в нея винаги се включват и други деца, а училищата изграждат самостоятелно такива площадки. Дори има деца със СОП, завоювали златни и сребърни медали на националното състезание по „Боче“ в Плевен.
Три години поред от Центъра организират общоградски концерти на открито по случай 1 юни, в които участват родители, учители, деца и ученици, независимо дали са със СОП, или не. Проявите са на открито, за да могат да стигнат до максимален брой хора. Отделно от сцената се правят и игри за деца от 3 години до ученици в X – XI клас. Накрая винаги се извива голямо хоро.
„Стремим се да внедряваме новите технологии – казва Стефанова. – Реализирахме съвместно с УНИЦЕФ проект „Заедно от детската градина“, насочен към ранното детско развитие и деца със СОП с участието на колеги – обучители от „Карин дом“. Партнираме си и с фондация „Асист“ и имаме софтуер и компютър, който се управлява с поглед. Технологията е за деца с тежки говорни нарушения. Благодарение на специална програма те ще могат да се учат да оцветяват, да движат мишката само с поглед или да използват тъчскрийн за развитие на комуникацията.

Your Image Description

Свързани статии:

Многознайковци – етикет за всеки ден НЕ на обидите! ДА на приятелството! Отново заедно, отново в клас Помогни ми да се справя

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кой ще представлява България на два научни панаира

Следваща статия

Многознайковци – етикет за всеки ден

Следваща статия
Многознайковци – етикет за всеки ден

Многознайковци – етикет за всеки ден

Градинска люлка в класна стая на мечтите

Градинска люлка в класна стая на мечтите

В ход е дигиталното обучение

Игра за победители

Последни публикации

  • Все повече млади учени са привлечени от информационните технологии
  • Министър Вълчев: Концентрацията ще бъде сред най-важните умения на бъдещето
  • Ученици търсят състава на храни и напитки на националното състезание „Природните науки в кухнята“
  • Срок за изплащане обезщетението при пенсиониране
  • Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“
  • Завесата се вдига за… Филип Филипов
  • Започва надпреварата за наградите за наука „Питагор“
  • Учени създават умни молекули, поразяващи вируси
  • Иван и Надя, пред които има широк хоризонт
  • Загадка от дълбините на Земята
  • Вмъкване и изпадане на Л
  • Подкрепят 2500 души от уязвими групи по програма на МОН и Конфедерация Швейцария
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2025 г.
  • Силата на словото и необятността на таланта
  • Млади журналисти от СУ „Иван Вазов“ в Поморие по Вазовите пътеки
  • Търсят се 444 директори в образованието (пълен списък на конкурсите)
  • Ново място за творчество в Белене
  • Малки художници с големи сърца
  • Вселената на длан
  • Нови спортни площадки в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Кюстендил
  • С промени в учебните програми освобождават време за учителите и учениците
  • В 1022 училища ще се проведе Национално външно оценяване в X клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"