Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 16, 2021

Музикалното образование е полезно за цял живот

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-04-2021
в Брой 16, 2021
A A

Анелия Врачева
По материали
от чуждия печат

От ранна възраст децата трябва да бъдат запознавани с произведенията на класиката – това развива въображението им

Музиката оказва силно влияние на нашите емоции. Тихата, нежна приспивна песен успокоява бебето, а величественият хор трогва възрастния.
Редица изследвания показват, че след слушането на класическа музика, която има по-сложна структура от другите жанрове, в мозъка се активизират невронни връзки, отговорни за познавателните способности. След слушане на класическа музика хората по-лесно се справят с решаването на математически задачи и главоблъсканици.
Още от най-ранна възраст може и трябва децата да бъдат запознавани с произведенията на световната класика, смята цигуларката Елза Неб – автор и водеща на проекта „Лекции концерти“, член на Московския държавен академичен симфоничен оркестър под диригентството на Павел Коган. Тя разказва защо класическите композиции трябва да се включват в доучилищното образование и как това влияе на развитието на децата в бъдеще.
Неб отдавна работи с деца и отбелязва необикновеното им въображение. Те попиват информацията като гъби, в движения измислят игри, невероятни истории, отбелязват детайли от заобикалящия ги свят, на които възрастният не обръща внимание. За съжаление, на развитието на въображението силно влияе това колко време съвременните деца прекарват пред компютъра. Гледането на анимация, компютърните игри – с други думи, всичко, което се транслира от екрана, са готови образи, които предлага индустрията на технологиите. И децата с лекота ги прехвърлят в живота си, като при това отвикват да измислят нещо самостоятелно. Създаването на нови образи в съзнанието е труд, който развива мозъка, мисленето и въображението.
И класическата музика, с нейното разнообразие и богатство на звученето, е водач в света на образите.
Как работи това, може да се види с примера на асоциации.
Ако ви предложат да си представите пещера, каква ще бъде тя? Малка и тясна? Голяма, с висок свод и ехо? Всеки ще измисли нещо свое, съзвучно с неговото настроение. Да добавим още задачи на въображението и да си представим, че се намираме в необикновена пещера, приказна, „в пещерата на планинския крал“ (название на песен на норвежкия композитор Едвард Григ). Усещате ли колко се разширява спектърът на образите?
А сега си представете, че в същото време звучи музика, която усилва въображението, изпълвайки ни с емоции, подтиквайки мозъка към работа с вашия вътрешен образ. И ето че пещерата придобива тайнствен, а след това дори плашещ вид. И всичко това благодарение на звуците на различните музикални инструменти, които, въздействайки върху сетивата, предават настроението, атмосферата на това, което си представяме.
Образите, които детето „вижда“ по време на слушането на класическа музика, са много специални, разнообразни и дълбоки. Ако се развива тази способност, тя непременно ще бъде полезна на детето в бъдеще. Способността да се измислят и намират нестандартни решения, днес се цени в много сфери.
Как да запознаете детето (и себе си!) с умната музика.
В процеса на запознанството на детето със света на музиката трябва да се обърне внимание на програмни произведения. Това са такива съчинения, които съдържат литературно предисловие, написано от самия композитор (например „Лунна светлина“ на Клод Дебюси, „Утро“ и „В пещерата на планинския крал“ на Едвард Григ, „Карнавал на животните“ на Камий Сенс-Санс и т.н.).
Образното название и литературната съставка – текст или стихове – помагат на децата да чуят и възприемат това, което звучи в произведението. Например при Антонио Вивалди преди всеки концерт за цигулка от цикъла „Годишните времена“ има стихотворения, посветени на зимата, пролетта, лятото и есента.
Музиката е начин да разбереш себе си, своя вътрешен свят, да останеш насаме със себе си. И колкото по-рано малкият човек се научи да го прави, толкова по-цялостна и хармонична личност ще израсне в бъдеще.

Your Image Description

Свързани статии:

Търсят се царете на буквите В началото е природата 800 идеи и 80 партньори за „Новия европейски Баухаус“ Научни експерименти у дома

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Търсят се царете на буквите

Следваща статия

Как се пазят традициите

Следваща статия
Как се пазят традициите

Как се пазят традициите

В ход е дигиталното обучение

Младите граждани и обществото

Да мотивираш деца билингви

Да мотивираш деца билингви

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"