Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

Още една крачка напред

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A

През юни 2017 г. е приета Национална стратегия за научни изследвания с хоризонт 2030 г. Осигурено е и финансиране в Националната референтна рамка. Към момента позициите на България в световната класация по брой индексирани във WoS публикации в рамките на 2015 – 2022 г.
се движи така: през 2015/2016 г. – 58, през 2018 г. – 57, през 2020 г.
– 57, през 2022 г. – 56. Интересна е и кривата на статиите в топ 10% от общия брой статии. През 2015/2016 г. – 3,6%, 2018 г. – 9,3%, 2020 г. – 9,8%, 2022 г. – 10%.
След въвеждането на единни минимални национални критерии за научни степени и академични длъжности по отделните научни области през 2020 г. на тези критерии отговарят 9000 души, а през 2020 – 10 000. През 2015/2016 г. персоналът, зает в научноизследователска и развойна дейност в еквивалент на пълна заетост, като % от работната сила, е 0,6%, две години по-късно – 0,8%, през 2020 г. – 0,9%, и през 2022 г. – 1,0%.
Общият брой изследователи в еквивалент на пълна заетост по години се движи, както следва: 205/2016 г. – 15 118, 2018 г.
– 16 200, 2020 г. – 16 500, 2022 г. – 16 800. И още една интересна статистика. През 2015/2016 г. броят на защитилите през годината докторанти е 1526. Следва отстъпление и през 2018 г. той е 1442. През 2020 г. – 1600, а през 2022 г. – 2000.
Последните четири години е разработена и приета актуализирана Национална пътна карта за научна
инфраструктура на България за периода 2020 – 2027 г. Пътната карта е дългосрочен стратегически документ за планиране развитието на изследователската инфраструктура. Той съдържа списък с нови и такива в процес на обновяване инфраструктурни обединения от национално и европейско значение. Инфраструктурите, включени в пътната карта, са както физически обекти и мрежови структури, така и консорциуми, свързани с членство на страната в международни организации с научна инфраструктура (например CERN). Последните 3 години Националната пътна карта е с осигурено финансиране в размер на над 60 млн. лв. Само за 2020 г. инвестициите в развитието на обектите от Пътната карта надхвърлят 33 млн. лв.
12 са новите научноизследователски инфраструктури, получили най-високи оценки от международния панел от оценители и показали висок потенциал за развитие. Общият брой на обектите е 51, в това число 15 центрове по компетентност и центрове за върхови постижения, които се изграждат по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Последователната научна политика и инвестициите в научна инфраструктура позволяват на страната да потвърди националния си ангажимент към 8 действащи европейски научни консорциума (ERICs) и кандидатстването ни в 5 партньорства за създаване на нови такива.
В изпълнение на политиките за превръщане на науката в обществено отговорна и за решаване на актуални обществени предизвикателства са разработени и се изпълняват 17 национални научни програми. Целта е обединение на научния потенциал. С тези програми се цели и дефрагментиране на науката, обединявайки най-силните и работещи екипи с научни резултати (в последните 5 години) над 10% от националните такива.
Националната програма за млади учени и постдокторанти подпомага финансово млади изследователи. Въведена е и т. нар. позиция постдокторант с препоръчително месечно брутно възнаграждение в размер на стойността на 1500 евро.
Започна и приложението на принципа за финансиране в зависимост от получените резултати. Вече 4 години се прилага Правилникът за наблюдение и оценка на
научната дейност, осъществявана от висшите училища и научните организации.
И още няколко прелюбопитни детайла. През 2019 г. например броят на националните патенти е 95; заявките за национални патенти са 63; заявки за международно патентоване на изобретение – едва 2, съответно на БАН и на ТУ – София. Международните патенти са 7. На БАН и Селскостопанската академия се падат 89,5%, т.е. 85 патента, и 71,5% от националните заявки. Прави впечатление активността на висши училища за международните патенти, където делът им е 57%, или общо
4 международни патента. Лидер сред висшите училища е Лесотехническият университет с 2, а БАН е с 3 международни патента.

Your Image Description

Свързани статии:

Галопиращата природа на Родопите Ежегодно Земята „гълта“ 5200 тона извънземен прах Произведоха кислород на Марс Да не преоткриваме топлата вода

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Държавата стимулира научните публикации

Следваща статия

Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

Следваща статия
Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен  университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

В ход е дигиталното обучение

Пловдивският подкрепя гимназия

В ход е дигиталното обучение

СУ „Св. Климент Охридски“ с поредно признание

Последни публикации

  • Изследване на прилагането на закалителни процедури в детската градина, насочени към формиране на здравна култура при децата
  • Моделът STRONG – възможност за използване и развиване потенциала на талантливите ученици от професионалните гимназии
  • Изследване и анализ на нагласите на студентите при използване на генеративен инструмент на изкуствен интелект
  • STEM обучение на студенти педагози в трансдисциплинарна образователна среда
  • Педагогическа технология за обучение на учениците в началните класове за работа с диаграмно репрезентирани данни
  • Любомир Русев – големият непознат педагог и психоаналитик от първата половина на ХХ век
  • Military and Social Threats as Determinants of the Development of Contemporary Ukrainian Higher Education
  • Използване на системите за управление на обучението в контекста на интерактивното образование
  • В памет на проф. д.и.н. Петър Ангелов
  • Войните, революциите и несигурността в техния стопанско-исторически контекст във фокуса на предстоящ научен форум
  • Фройд и Aйнщайн пред парадоксите на войната
  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"