Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 25, 2021

Училище с мисия за утрешния ден

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-06-2021
в Брой 25, 2021
A A
Почти всички възпитаници на гимназията в Царево
продължават образованието си във висше училище

СУ „Никола Й. Вапцаров“ в Царево е едно от най-големите училища на юг от Бургас. Школото е средищно и в него се обучават деца от Лозенец, Варвара, Ахтопол, Резово, Синеморец, Бродилово и Изгрев. През тази година учениците са 690, разпределени в 31 паралелки. Предлаганите профили са два – „Чужди езици“ и „Хуманитарни науки“, но от учебната 2021/2022 г.
ръководството решава да поеме в друга посока – STEM направленията. Децата вече ще имат възможността да изучават информатика и информационни технологии в специалността „Софтуерни и хардуерни науки“ и химия, физика и биология в „Природни науки“. И двете ще бъдат с разширено изучаване на английски език. За втора поредна година ще приемат ученици и в професионалната паралелка „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“ с професия „Сервитьор-барман“.
„Царево е морски град и нужда от кадри в сферата на обслужването винаги ще има“, казва директорката на училището Даниела Фелонова. Тя работи в школото от 31 години и познава лично всеки от своите ученици. Споделя, че не само обича работата си, просто тя е в сърцето ѝ. Преди да заеме поста на директор, е била учител по физика и астрономия и ръководител на тогавашния СИП „Космосът през моите очи“. Разказва, че учениците ѝ са много мотивирани и с радост и голям ентусиазъм се включват във всички състезания на общинско и национално ниво. Изброява само последните от тях: първо място в национален конкурс „Ще обичам аз от сърце таз земя и тоз народ“ за есе, трето място в литературния конкурс „Моята мечтана история“, две втори награди по време на националната ученическа философска конференция „Човек-свят“, първо място „Проза“ в Националния литературен конкурс „България в сърцата и мечтите ни“ и първо място в националния конкурс „Красива природа, красива наука“. Всяка година възпитаниците им се представят отлично и в рамките на националното състезание за логическо мислене, въображение и памет „Многознайко“. Тази година нямат класирано дете на националната олимпиада, но такива, които са стигнали до областния кръг – да.
„Повечето явили се ученици избраха да положат изпит по биология и здравно образование при избора на втори ДЗИ“, посочва директорката. На мнение е, че интересът към природните науки е значителен. Сред другите любими учебни часове на децата в Царево са тези по български език и литература. „Учениците както от начален, така и от прогимназиален и гимназиален етап с желание се включват във всички литературни конкурси“, допълва тя.
Националното външно оценяване след IV клас е минало леко и безпроблемно. Децата не са почувствали нито притеснение, нито стрес. При провеждането му са спазени всички противоепидемични мерки. Във всяка класна стая е имало по 10 ученици.
„В разговор след изпита ми казаха, че тестът е бил много лесен за тях“, споделя Фелонова.
През по-голямата част от учебната година малките ученици са се обучавали присъствено, което определено допринася за спокойствието както на учителите, така и на родителите. За разлика от IV клас,
за XII клас почти цялата година преминава под знака на обучение от разстояние в електронна среда. Но директорката разказва, че и там не са срещнали проблем – 92% от учениците са влизали редовно във виртуалните класни стаи, а за останалите 8%, като всички са в прогимназиален етап, са осигурили учебни материали на хартия. „Единственото, което ни притесняваше през цялото време, е липсата на най-важното – контакта с децата. Това е същината на нашата професия“, разказва моята събеседничка.
Сега, когато всички са отново в клас, настроението е повече от празнично. Към момента в
СУ „Никола Й. Вапцаров“ в Царево няма нито отсъстващи, нито подали заявление да се обучават у дома. „Надявам се, че всичко ще бъде наред и учебната година ще приключи нормално“, казва директорката.
В края на май както всяко друго школо, така и това в Царево изпраща своите абитуриенти. През учебната 2020/2021 г. техният брой е 32. По стария учебен план паралелките са били по-малки
(16 ученици), а сега благодарение на профилирането им те са значително по-големи и учениците са средно по 27 – 28 в клас. „Изпращането на абитуриентите е истински празник както за ученици, учители и родители, така и за целия град. По традиция випускниците правят модно ревю с балните си рокли и костюми по емблематичната за Царево морска сцена“, обяснява тя. На 24 май пък се провежда тържество по приемане и предаване на знамената на площада на града. „Абитуриентите се прощават със знамето и училището. Поемат бъдещите първокласници и ги водят в двора на школото. Това са традиции, които никога не нарушаваме. Всички чакаме този ден с нетърпение“, обяснява моята събеседничка. Разказва, че това са най-вълнуващите моменти от живота на училището. Чувството да се разделиш с децата, които си обучавал и възпитавал в продължение на 12 години, е много силно.
Почти всички младежи продължават обучението си във висшите училища в страната. Някои от тях записват „Медицина“, а други поемат към икономическите и техническите университети. „Заради засиления интерес на децата, които избират да станат лекари, решихме да открием нова STEM паралелка – „Природни науки“. Тя ще им помогне да се подготвят по-добре“, уточнява директорката.
Разказва как миналата учебна година трима от випускниците им са избрали да учат в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Двама записват „Природни науки“, а един – „Математика“. Важното е, че и тримата са обещали след завършване на висшето си образование да се върнат в Царево и да започнат работа като учители. Тази практика при тях не е рядкост. „Преподавала съм на повече от половината ми колеги“, допълва моята събеседничка. Споделя, че и нейните деца са завършили това училище и който и да я попита къде да учи синът или дъщеря му, тя винаги отговаря: „При нас“. „При нас е по-спокойно, но това не означава, че обучението ни отстъпва на гимназиите в големите градове. Ние сме конкурентоспособни на всяко друго училище“, категорична е Фелонова.
Предходните две учебни години СУ „Никола Вапцаров“ в Царево има статут на иновативно училище. Нововъведението, което са прилагали, са неформални методи на преподаване по природни и хуманитарни науки. Тази година отново кандидатстват и се надяват да получат одобрение.
Училището се помещава в две отделни сгради. В едната учат малките ученици от I до IV клас, а другата е за децата от V до XII клас. По ОП „Региони в растеж“ и двете сгради са санирани, а дворовете – обновени. Благодарение на спонсорството на Shell са направили модерни кабинети по природни науки (биология, физика и химия), математика, информационни технологии и чужди езици. „Класните стаи са оборудвани с най-съвременна техника, което ни позволява провеждането на качествен образователен процес. Тези по природни науки са с лаборатории за практически упражнения“, споделя директорката. 20 от
кабинетите са с интерактивни дъски. Откриването на обновените сгради се състоя в средата на май.
„Ние сме малък град, далече сме от областните центрове, затова се стараем да осигурим богата извънкласна програма за нашите възпитаници. Искаме да задоволим всички интереси – ръчен труд, изобразително изкуство, компютърно моделиране, спорт“, отбелязва директорката. Училището има и танцов ансамбъл, който е неизменен участник във всички празници на града.

Your Image Description

Свързани статии:

Впечатляващи идеи и отлично защитени проекти И Стара Загора с център за професионални умения Принадената стойност е в резултатите Двоен празник за НУ „Станислав Доспевски“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

И Стара Загора с център за професионални умения

Следваща статия

Подкрепа от родния град

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Подкрепа от родния град

Ароматерапия помага на децата

Ароматерапия помага на децата

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Стартира онлайн платформа за образование за климата

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"