Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 31, 2021

Да поддържаш огъня жив

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-08-2021
в Брой 31, 2021
A A
Да овладеят тънкостите на дърворезбата,
е предизвикателство за децата

Бившият Междуучилищен център, в който учениците от училищата в Чирпан са провеждали часовете си по трудово обучение, от 2016 г. работи като Център за подкрепа за личностно развитие „Пейо Радев Гарвалов“.
„Характерното за нас е, че сме намерили ниша, в която сме добри, и не предлагаме занимания, които ги има към читалищата и училищата, като пеене, танци, рисуване и т.н.
Насочени сме към занаятите и приложните дисциплини, като дърворезба, ювелирство, пирография, конструиране, дори начално обучение по корабомоделиране. Децата се учат да оформят платноходи от подръчни материали, например корпусът е от стиропор, а платната от найлон или плат – разказва директорът на ЦПЛР в Чирпан инж. Таньо Петков. – За най-малките от подготвителната група имаме работилничка по приложни дейности и за всеки празник се изработват традиционните неща за различните празници по Коледа, Баба Марта, Великден. Важното е, че те сами си правят нещата.
Много пъти хората, с които говоря, ми споделят, че си пазят нещата, които са правили в часовете по трудово обучение. Наскоро бях в кабинета на успял лекар, който на бюрото си държеше доста грозен моливник. Той беше пукнат и крив, но лекарят ми каза: „Няма значение, навремето за него получих 4, но си е мой и ми е скъп спомен“. Така че нашата идея е да продължим да поддържаме тоя огън жив.“
Уникалното за Центъра в Чирпан е, че разполага с качествена база – кабинети и оборудване за обучение в няколко професионални направления: готварство, дървообработване, металообработване, шивачество, селскостопанска работа, техническо чертане. По желание на Община Чирпан и директорите на училищата учениците продължават да ползват кабинетите на Центъра за часовете по „Техника и технологии“, защото не всяко училище може да си позволи да закупи такова оборудване. Учителите, които провеждат часовете, обаче са назначени към училищата. Това се случва до обяд, а следобед базата се ползва от Центъра за подкрепа за личностно развитие за извънучилищните занимания.
Около 200 са децата, които усвояват различни занаяти в Центъра, но броят им варира – през топлите месеци са по-малко, а през студените – повече. „Важното е, че са дошли по собствено желание. Опитваме се да ги мотивираме – има деца, които са талантливи и говорят с ръцете си. При нас намират почвата, в която да се развиват – споделя инж. Петков. – Радвам се, когато децата за първи път идват при нас и ахват от почуда, като видят толкова много инструменти на едно място.“
Сега Центърът участва с проект по Национална програма „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в центрове за подкрепа за личностно развитие“ на МОН, защото искат да направят шлосерна зала, в която да има абсолютно всички видове инструменти. „Може децата да не се научат да използват всичките, но да знаят, че има и такъв инструмент. Ще ви дам един пример – всички знаят, че има пила, но всъщност те са около 15 вида. Добре е да знаеш какви са и кога за какво могат да се ползват. Шлосерният кабинет ще бъде използван от резбарите, от групата по пирография, от тази по конструиране и от най-малките“, обяснява директорът.
Според него родителите подценяват възможностите на децата си, не им гласуват достатъчно доверие и все ги мислят за малки. Когато са около V клас обаче, те са достатъчно големи и могат да се справят много добре почти с всичко, дори да работят с пробивни машини – при добри указания и надзор, разбира се.
„Не всички ще станат майстори, но придобитите умения за работа с различни инструменти ще им помагат в живота – категоричен е инж. Петков. – Например да знаят, че към един гайковерт могат да се сложат различни накрайници и да го използват за метал, дърво, гипсокартон и т.н. Това е и идеята ни – да ги научим на практични неща с приложение в живота.“
Възпитаниците на Центъра участват в седмия Фестивал на лавандулата, който се провежда в чирпанското село Средно градище в края на юни. Те изработват артинсталацията „Вратата“ и „Прозорецът“, разположени в лавандуловите полета. До едната са разположени два стола с масичка и боядисано колело, а до другата – пейка и колело. Вратата и прозореца сковават по-големите ученици от няколко греди, от художествения дизайн ги боядисват, ювелирите ги украсяват с китки лавандула, а пирографите правят табелка, на която пише, че артинсталацията е изработена от ЦПЛР – Чирпан. Така, когато хората споделят в социалните мрежи снимките, които са си направили там, популяризират и града, и Центъра.
„Не очаквах, че нашата артинсталация ще има такъв ефект върху посетителите, които се надпреварваха да се снимат на фона на лавандулата – признава инж. Петков. – Даже имаше посетители от японското посолство, които настояваха да си платят за снимките, и като им казах, че е безплатно, те бяха много учудени.“
„Искаме да сме полезни и е хубаво, че имаме подкрепата на общината и вървим в една посока“, казва още Таньо Петков.

Your Image Description

Свързани статии:

11 школи забавляват децата в Борован Олег ПоповСрещи с облачето Нимхи Наше сопрано печели място в Академията на Ла Скала Нови варианти на матурите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Свободен час

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови магистърски специалности в НАТФИЗ

Следваща статия

11 школи забавляват децата в Борован

Следваща статия
11 школи забавляват децата в Борован

11 школи забавляват децата в Борован

Първолаци програмират  пътя на пандата

Първолаци програмират пътя на пандата

Нова година – нова паралелка

Нова година – нова паралелка

Последни публикации

  • 10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех
  • Изкуство от сърцето и душата
  • Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър
  • 170 години просвета в Костинброд
  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"