Аз-букиНационално издателство за образование и наука
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 44, 2021

От количество към качество

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03/11/2021
в Брой 44, 2021
0
В ход е дигиталното обучение
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Николай Кънчев

Световните научни бази продължават да разширяват инструментите, с които измерват значимостта на научните списания в цял свят. През последните 20 години библиометричната общност отделя все повече усилия за разработване на нови методи за интерпретация и сравнение. Вече са важни нормализираните резултати. Като мярка за въздействие все по-малко се използва броят цитирания. По-значимо е сравнението на цитиранията на дадена статия в сравнение с група от подобни текстове – изразено като съотношение, или перцентил.
Три основни фактора спомагат за определянето на съответната група (кохорта):
– област или дисциплина – сравняват се статии само с други текстове в дадена област със сходен обем на публикации, брой на цитирани препратки и продължителност на цитиране;
– вид на публикацията – някои видове публикации, например обзорните статии, могат да привлекат повече цитирания, затова трябва да се сравняват отделно;
– година на публикуване – по-отдавнашните статии обективно са имали повече време да натрупат цитирания, и не следва да бъдат сравнявани с по-нови публикации.
По тези причини вече се смята, че естествената еволюция на дадено списание минава именно през нормализиран показател, който отчита различните вариации и може лесно да бъде интерпретиран и сравняван и между различните предметни области.
Такъв индикатор е Journal Citation Indicator (JCI) на Web of Science, който е включен в индекса Journal Citation Reports (JCR). На база на предходни три години JCI предоставя показатели за въздействието на цитиранията на списанията в Web of Science, увеличавайки полезността на JCR. Предоставянето на такава информация повишава видимостта на списания от всички научни дисциплини, като обхваща както международни и широкообхватни публикации, така и такива, които осигуряват по-задълбочено покритие на регионални или специализирани области. В бъдеще JCR ще продължи да включва нови функции, които да отразяват промените в изследователската екосистема. Глобалните изследвания, международното сътрудничество и нарастващият интерес към националните и регионалните резултати са области, в които по-богатият набор от аналитични инструменти ще осигури допълнителна полезност.
Това, което е важно за потребителите на подобна информация, е, че вече могат да разберат как „стоят“ спрямо утвърдени източници на научно съдържание. JCI позволява по-лесно и справедливо да се сравнява въздействието на цитиранията между отделните дисциплини. Индикаторът допълва JIF и други показатели, които понастоящем се използват в научната общност, подпомагайки по-детайлизираната оценка на научните изследвания.
Както в цял свят, и в България има случаи както на подобряване на постигнатите показатели на дадено списание, така и на „изпадането“ му в по-долна позиция. От тази година всичките седем списания на Национално издателство „Аз-буки“ вече имат свой квартил в JCI. Едно от тях – „Чуждоезиково обучение“, дори „прескочи“ директно в Q3 заради доброто си представяне по отношение на релевантност и цитирания на публикуваните текстове. Това показва по-високо от средното ниво по отношение на качество и интерес към публикуваните в списанията на „Аз-буки“ текстове. Освен това се потвърждава и правилността на водената от „Аз-буки“ политика за предоставяне на максимално големи възможности за публикуване на български език на текстове в областта на хуманитаристиката и природните науки, които да бъдат видими сред международна научна общност.

 

С подкрепа от Фонд „Научни изледвания“

Четири научни списания, издавани от Национално издателство „Аз-буки“, получиха подкрепа за 2022 г. от Фонда за научни изследвания (ФНИ). Списанията са „Български език и литература“, „История“, „Педагогика“ и „Математика и информатика“.
Подкрепата от ФНИ е признание за значимостта на издаваната от „Аз-буки“ периодика за развитие на научната общност у нас. Две от списанията на „Аз-буки“ са получили максимален брой точни, а другите две – близък до максималния резултат, в конкурсната сесия „Българска научна периодика – 2022 г.“. Други три списания на „Аз-буки“ – „Философия“, „Стратегии на образователната и научната политика“ и „Професионално образоване“, са включени в резервния списък за финансиране.

Your Image Description

Свързани статии:

Удължават срока на три научни програми Осем учители получават приза „Константин Величков“ Слаб ръст на разходите за иновации „Свят от йероглифи“ за юбилея

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Лесно ли е да се превежда художествена литература?

Следваща статия

Удължават срока на три научни програми

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Удължават срока на три научни програми

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.