Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

Ученици искат униформи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A

Антоанета НАЙДЕНОВА

Успешно приключи едногодишният проект „Ученическото самоуправление – лесно и интересно“, въведен пилотно в три столични училища, сред които е и 148. ОУ „Проф.д-р Любомир Милетич“. Идеята е да се покаже на практика, че ученическото самоуправление не само дава възможност на учениците да участват при взимането на решения и да реализират свои идеи, но че трябва да носят и отговорност за тях пред своите съученици и училищната общност.
„При нас децата се организираха и направиха ученически съвети във всяка паралелка от
I до VII клас. През годината имаха различни инициативи, свързани с празниците, като всяка паралелка самостоятелно решаваше с помощта на класните ръководители какъв празник да направят, как да заинтригуват останалите деца – обяснява директорът на 148. ОУ Ани Деянова. – Председателите на ученическите съвети от отделните паралелки се обединиха и направиха ученически съвет, на който решаваха общоучилищни въпроси, включително дали да има ученически униформи. Обявиха се категорично „За“ униформите и обсъждаха какви да бъдат те. На този етап са се спрели на тъмни поли или панталони и бели връхни дрехи – тип суитчър, и обмислят дали да има вратовръзка за момчетата и шал за момичетата. Оттук нататък подозирам, че ще се сблъскаме с мнението на родителите, въпреки че не могат да се правят аналогии с униформите от едно време, които бяха консервативни, защото сега погледът на децата е по-различен.“
Училището работи и по много проекти и програми на МОН, като „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“, Национална програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ – модул „Културните институции като образователна среда“, по който седмокласниците посещават много музеи, както и Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Там те се запознават с историята на книгата от най-ранните писмени знаци на човешката цивилизация до наши дни и успяват да видят на живо оригинала на първия препис на „История славянобългарска“, направен от Софроний Врачански. В училището гостува и актьорът Филип Буков – единият от бащите от тв сериала „Татковци“.
Ани Деянова става директор на училището преди около 6 години, когато то е в тежко финансово състояние, със задължения в размер на около 320 хил. лв. към НАП, „Топлофикация“. Учениците са били 180, а сега са 436. За тяхното обучение се грижат 41 учители. В екипа имат и психолог, логопед и ресурсен учител, които се занимават допълнително с 12-те деца със специални образователни потребности.
„Психологът работи с децата със специални потребности, но дава и индивидуални консултации и организира общи занимания по класове – обяснява моята събеседничка. – Например в часовете на класния ръководител работи по определени теми с различните паралелки, като превенция на наркоманиите, превенция на девиантното поведение и т.н. Но най-важното е, че има подход към тях. Заниманията минават под формата на игри или решаване на забавни тестове. Много сме доволни от работата на психолога, който тази година беше на половин щат, но от следващата ще бъде на пълен работен ден. Освен че е много опитна, психоложката следи и за новостите и се снабдява с необходимите за работата си материали – специални игри, пясъчници, фигури, антистрес топки.“
В школото се увеличава броят на младите учители, и „то такива, които искат да работят, искат да са даскали“, категорична е Ани Деянова. Във вторите класове две от колежките са съвсем млади момичета, но вече са класни ръководители, тъй като се справят много добре по време на предходната година, когато работят в следобедните часове в групите за целодневно обучение. Друго младо момиче пък става класен ръководител на IБ клас тази година.
„Екипът ни е страхотен – твърди Ани Деянова. – Никой колега не си е тръгнал, откакто съм директор, а новите колеги много бързо се вписват в колектива и викат и други хора, които са полезни за училището. По-опитните колеги въвеждат по-младите в работата. Имаме и късмета, че сме базово училище към Софийския университет и бъдещите учители идват на стаж при нас. Още по време него колегите могат да преценят кой от студентите ще стане добър даскал. Така се стигна и до последно назначените три момичета. Те ни пожелаха, казаха, че искат да работят при нас, защото са усетили атмосферата на училището. След като се явиха на конкурс, ги взехме. В тази криза за учители стажантите много ни помагат, но не са достатъчно тези по математика и чужди езици.“
Хореографите в училището също са млади момчета.
В „Проф.д-р Любомир Милетич“ часовете по хореография са включени в задължителната подготовка и се изучават от I до VII клас. От учебната 2021/2022 г.
има разширено изучаване на хореография в V клас, като при тях задължителните часове са увеличени с още два избираеми часа. Училището вече разполага и с нова голяма хореографска зала с огледала, направена в помещение, което през годините е отдавано под наем и е ползвано като фитнес, след това като склад, а накрая е неизползваемо.
„Много са добри децата ни и с голям ищах играят народни танци. Подаваме готови кадри на Националното училище за танцово изкуство в София – категорична е Ани Деянова. – Тази година за втори път се явявахме на националното състезание „Фолклорна плетеница“ и бяхме първи в региона на София-град. А между 3 и 5 юни бяхме в Бургас и сега чакаме резултатите. Така работим за българщината, за създаването на чувство за принадлежност и любов към Родината. Имаме идея, дошла от председателя на обществения съвет. За идващия 15 септември ще обявим, че не искаме букети, а ще предложим на родителите, които имат желание, да дадат парите, предвидени за цветя, за закупуването на носии за учениците ни.“
Началото на 148. ОУ е поставено през 1984 г., което тогава е 109. СОУ „Христо Смирненски“ с две отделни сгради – за начален и за прогимназиален етап. През септември 1988 г. двете училища се разделят, а през 2007 г. е преобразувано в 148. ОУ.
„Разрастваме се и за новата учебна година сме обявили план-прием за I клас за четири паралелки
от по 24 ученици“, казва Ани Деянова. И добавя, че за съжаление, вече не разполагат с достатъчно класни стаи, защото през 2005 г. приютяват в сградата си 157. гимназия с изучаване на чужд език „Сесар Вайехо“. Някога е било удобно и за двете училища, но вече ни е тясно. Миналата година направихме класна стая в огромното фоайе на училището, а преди това учителската стая я дадохме на сегашния IIВ клас и колегите ползват едно от по-големите ни хранилища.
Другият проблем е, че едно от крилата на училищната сграда пропада, защото е строено върху глинеста почва и има напукани стени. Нужно е финансиране, за да бъде направено конструктивно укрепване на сградата на общинското училище.
„По-миналата година при нас идва столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя също коментира, че трябва да се търси решение на въпроса – добавя моята събеседничка. – Защото от нас се иска да запазим едносменния режим на обучение, но от догодина ще е невъзможно поради липсата на място. В прогимназиален етап ще се наложи да преминем на двусменен режим на обучение, колкото и да не ми се иска и да е по-неудобно за децата.“
Училището ползва съвременни средства за обучение – интерактивни дъски, лаптопи, таблети, и няма нито едно дете, което да е лишено от обучение в електронна среда по време на пандемията. Учителите се надяват техните възпитаници да са се справили успешно на НВО в VII клас, въпреки че математиката им е по-трудна в сравнение с родния език. Педагозите са правили предварителни изпити и по двата предмета в своите часове. Но ще направят анализите си за това как се е отразило дистанционното обучение на децата, след приключването на тази учебна година.
Провеждат се и разнообразни извънкласни занимания. Освен народните танци училището е основна база и на модерния балет „Роберта“. Имат футболен отбор „Тигрите“, таекуондо, английски и немски език, приложни дейности и др.
Учениците постигат отлични резултати при участията си в олимпиади и национални състезания по български език и литература и математика. „Децата от начален етап най-много участват в олимпиади и състезания, а по-големите основно наблягат на географията и биологията – казва Ани Деянова. – Това се дължи на факта, че имаме страхотен преподавател с тези две специалности, което се среща много рядко. Тя обича децата и умее да ги „запали“, така че да им е интересно.
В прогимназията става все по-трудно да се мотивират децата да учат, особено в VI – VII клас, когато се налага с тях да се работи индивидуално, да има различен подход към всяко дете. До V клас колегите усещат какви са даденостите на детето, какви са наклонностите и желанията му, и се опитват да го насочат да се развива в правилната за него посока.“
Повечето от възпитаниците на 148. ОУ „Проф. д-р Любомир Милетич“ продължават образованието си в езиковите гимназии, а през последните 4 – 5 години някои се ориентират към Националната търговско-банкова гимназия или Националното училище за танцово изкуство в София.

Your Image Description

Свързани статии:

По униформите ще ги познаете Място на разбирателство И учението, и възпитанието искат грижи Деца показват как да живеем по-здравословно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище за шампиони

Следваща статия

България има нужда от детски омбудсман

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

България има нужда от детски омбудсман

Лятото – време за игри и за ремонти

Лятото – време за игри и за ремонти

В ход е дигиталното обучение

Експерти в приобщаващото образование споделят опит

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"