Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 45, 2022

Сара, която мечтае да бъде учител

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-11-2022
в Брой 45, 2022
A A
Сара иска децата да разберат колко е важно образованието

Петя НИКОЛОВА

На въпроса „Какъв искаш да станеш, когато пораснеш?“ Сара отговаря: „Учител“.
В ранна възраст вероятно много деца имат същия отговор. Но Сара вече е в XI клас. Остава ѝ съвсем малко да порасне, за да сбъдне мечтата си, към която продължава да се стреми. Всички около нея стискат палци да я реализира.
И не защото учителството е най-великата професия, а защото за ученичката в XI клас на СУ „Неофит Рилски“ в град Долна баня да преподава и да бъде учител, означава да вдъхновява други деца, да учи на добро, да раздава обич и да разкрива нови светове.
Кой би дръзнал да противоречи на Сара? Един от нейните вдъхновители и пример за реализация на мечти е прекосил Атлантическия океан с ръчно направена лодка. Максим Иванов превръща мечтата си в неповторимо приключение, а Сара се среща с него в Международното висше бизнес училище на събитие, озаглавено „Бъдещето принадлежи на теб!“.
Това момиче заслужава да бъде представено. Казва се Сара Асенова, по произход е ромка. Учи сред деца, 80% от които са с ромски произход, в училище, което има 170-годишна история. Учителите и директорът на СУ „Неофит Рилски“ казват, че е упорита, ученолюбива и вече е пример за подражание на съучениците си. За Сара и нейната история научаваме повече благодарение на проекта, който тя осъществява с помощта на своя класен ръководител Ели Сотирова.
„В час по предприемачество поставих задача пред учениците всеки да създаде проект, с който да покаже развитието на личния си потенциал. Да представи своите мечти с конкретни дейности, които практически да реализира – разказва старши учителят по физика и предприемачество Ели Сотирова. – Сара Асенова разработи значим собствен проект и за три месеца успя да го реализира.“
Проектът е предложен и класиран за участие на Седмата национална конференция за добри педагогически практики в областта на образователната интеграция и на образователното приобщаване на деца и ученици от уязвими групи, включително и роми.
Когато преподавателят Ели Сотирова презентира проекта като добра практика на Конференцията, всички са впечатлени и искат да се запознаят със Сара. Озаглавен „Образованието и мечтите“, проектът по пред-
приемачество на ученичката от Средното училище в Долна баня включва личностно развитие, социални дейности, провеждане на родителска среща и няколко презентации. Всичко това се обединява около идеята да се превърне в успешна практика, която да се прилага и в други български училища с идентични образователни дейности и цели.
Проектът на Сара стартира силно, с посещение в Центъра за работа с деца на улицата (ЦРДУ) в град Долна баня. Децата от Центъра се обучават в местното училището в Долна баня, а Сара ги събира да засадят дръвчета по повод Световния ден на Земята. Два дни по-късно момичето отново посещава Центъра, но този път раздава великденски яйца и козунак. Неин помощник тогава е Владимир Димитров от програмата ABLE Mentor, в която Сара се включва, за да развива комуникативни умения, да общува с различни хора и да бъде по-свободна, когато говори пред публика. Двамата с Владимир Димитров получават благодарствени писма от ЦРДУ за положителните емоции, които са предизвикали у децата.
Желанието на Сара е не само учениците, но и техните родители да разберат, че училището помага при избора на бъдеща професия, а образованието дава възможности за по-добър живот. Затова, като част от проекта, ученичката заедно със своя преподавател Ели Сотирова организират родителска среща, на която Сара Асенова говори пред родителите.
„Подобен вид родителски срещи са успешни – казва Ели Сотирова. – Когато ученик от ромски произход говори за значението на образованието пред родители роми, те започват да го възприемат като наистина значимо и се отнасят по-отговорно към редовното посещаване на училище от своите деца. Ромите поддържат най-ниско
образователно ниво. Но сред тях има много будни деца, които трябва да повярват, че могат да постигнат повече. Познанието не струва нищо, ако просто го държиш в себе си. Трябва да го приложиш.“
През май проектът на Сара продължава с нейни презентации за осъществяването на мечтите, представени пред третокласници от СУ „Неофит Рилски“. Сара запознава малките ученици с различни професии и обяснява какво образование или специфични умения са необходими за всяка от тях. Срещата за третокласниците се превръща в преживяване, защото в края ѝ всяка детска мечта полита, изписана върху собственоръчно направено хвърчило.
„Убедена съм, че наученото в училище ще бъде полезно за тяхното бъдеще – казва Сара. – Мечтая да стана учител, за да предавам знания, които ще послужат в живота. Педагогът трябва да проявява търпение и обич към децата. Искам да ги науча да не се страхуват да реализират идеите си, а всеки да открие своя път към осъществяването им и да бъде главен герой в тях.“
Практиката на Сара и нейния ръководител Ели Сотирова може да се прилага и в други български училища. Едно от условията за устойчивост е това да се случва всяка година и да се проявява настойчивост за включването на все повече ученици в работа по проекти. Изключително важно е директорите да насърчават изявите на своите преподаватели и ученици, както подкрепя екипа си Петя Янева – директор на СУ „Неофит Рилски“ в град Долна баня.

Your Image Description

Свързани статии:

Желанието да градим заедно Default ThumbnailЕкотехники преподават във Видин СУ „Николай Катранов“ – Свищов55+ вдъхновяващи истории и предложение за брак Децата имат нужда да бъдат чути

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всички пътища водят към 107. ОУ

Следваща статия

Площадката на щастливото детство

Следваща статия
Площадката на щастливото детство

Площадката на щастливото детство

Ключът към успеха

Ключът към успеха

Обогатяват историческия кът  на ПМГ – Гоце Делчев

Обогатяват историческия кът на ПМГ – Гоце Делчев

Последни публикации

  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"