Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 16, 2023

Завесата се вдига за езика на Гьоте и Шилер

Фестивал за училищен театър провокира с тема за изкуствения интелект в образованието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-04-2023
в Брой 16, 2023
A A
Ученици ще представят интерпретациите си по предизвикателствата пред образованието, породени от появата на изкуствения интелект в тазгодишното издание на „Завесата се вдига на немски език“

Завесата се вдига за немски език. Но не само. Вдига се за истински театър. Музика, танц, декори, костюми и разбира се – сцена и публика. Фестивалът се организира от „Гьоте институт“ България, Посолството на Германия у нас и Министерството на образованието и науката и датира от 2013 г. Всеки път темата, върху която трябва да се изгради сценарият на постановката, е различна. Провокацията към изучаващите немски език е да покажат как говорят езика, но и какво мислят по конкретен въпрос чрез въздействието на сценичното изкуство. През 2019 г. например темата е „Мисли и действай зелено“, а представленията разкриват уменията на учениците да се справят с нелеката задача чрез силата на театъра. Три години по-късно изкуственият интелект се очертава все по-осезаемо пред погледа ни и организаторите го предлагат на въображението на ученическите театрални трупи.
„Идеята на фестивала „Завесата се вдига на немски език“ е удоволствието от изявата на сцената да се свърже с наученото по немски в училище – казва Габриела Радойнов от „Гьоте институт България“. – Чрез игра и артистичност да се засилят езиковите умения на учениците. Тазгодишната тема е актуална. За изкуствения интелект се говори както в училище, така и в обществото, в медиите. За първия кръг получихме видеозаписи, които показват, че темата не само е интересна на младежите, но е пробудила безкрайната им фантазия. Повечето постановки са върху авторски текстове, написани от учениците с помощта на учителите им по немски.“

Фестивалът за училищен театър ще се проведе на 12 и 13 май в Кърджали

Темата за изкуствения интелект в класната стая е заложена без ограничения от страна на организаторите. Учениците са насърчени да дадат воля на въображението си и да се опитат да я видят от всяка гледна точка – на ученик, учител, министър на образованието или родител. Насочващите въпроси са свързани с това как изкуственият интелект може да обогати преподаването, да промени тежестта на училищните предмети и ролята на учителите. Постановката трябва да е с минимална продължителност 20 минути, максимална – 30, а театралните групи – до 10 ученици. Поканени са всички училища, в които се изучава немски език от V до XII клас. След като се оповестят темата и критериите, желаещите подготвят театрална постановка на немски език и изпращат на „Гьоте институт“ 10-минутен запис от репетицията. Жури селектира постановките, които ще бъдат показани на финала на немскоезичния театрален фестивал.
„Винаги ни прави впечатление и много ни радва – споделя Габриела Радойнов, – че в състезанието участват не само езикови гимназии, в които немски се учи с голям хорариум като първи чужд език. Това показва, че не е необходимо да знаеш чуждия език до съвършенство, за да се изразиш артистично на сцената, да създадеш настроение у публиката и в крайна сметка, да бъдеш полезен на себе си.“
Вече са избрани 8 училищни представления за финала на тазгодишния Фестивал, който ще се проведе на 12 и 13 май в Кърджали. Журито в състав: Екатерина Алтънкова от МОН, Розалин-Елен Шмих от Посолството на Германия в София, Бернд Бухолц и Аксел Байер от „Гьоте институт България“, се спира на постановките на бургаската Немска езикова гимназия „Гьоте“, Езиковата гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Хасково, самоковската Профилирана гимназия „Константин Фотинов“, ГПЗЕ „Захарий Стоянов“ – Сливен, ГПЧЕ „Иван Вазов“ – Смолян, Варненската търговска гимназия „Г. С. Раковски“ и СУ „Св.св. Кирил и Методий“ – Велинград. Сценичните реализации на ученици и учители по темата за изкуствения интелект в образованието са предизвикали задоволство у журито и заради срещата с оригинални собствени текстове. Габриела Радойнов разказва, че по-голямата част от училищата участват за пореден път, като някои се включват всяка година. „Естествено – казва тя, – младите артисти се сменят. Когато завършат XII клас, идва новото попълнение. Хубавото е, че учителите съумяват да събудят интереса към театъра на немски език и сред следващите випуски“, коментира тя.

Езикът на Шилер и Гьоте ще звучи в Кърджали през май. Завесата ще се вдигне отново за напористите млади актьори, които изучават немски език. Възможно е някои от тях завинаги да се привържат към сцената, както 4-годишният Йохан Волфганг Гьоте, след като получил за подарък куклен театър. Може пък ученическите интерпретации по предизвикателствата пред образованието, породени от появата на изкуствения интелект, да доведат до полезни решения. Ще се съревновават за наградите на организаторите, но и за аплодисментите на публиката. Често постановките се играят отново, включени в програмата на различни културни събития.

Практиката показва, че преведени на български език, предизвикват интерес и се очакват с нетърпение като нов театрален спектакъл от обществеността, особено в по-малките градове.
А че има основание за това, можем да се убедим и като изгледаме видеата на представленията, участвали в предишни издания на немскоезичния фестивал от сайта на „Гьоте институт България“. Габриела Радойнов е убедена, че и тази година Фестивалът ще бъде празник за участниците и учителите, а на журито ще му е много трудно да избере най-добрите: „Винаги има някоя изненадваща искрица, която прескача от сцената към публиката и мотивира младите изпълнители да се включат през следващата година отново“.

Your Image Description

Свързани статии:

Искам приказка „Нека ви разкажа!…“ Брауновият газ е българско откритие* Слънчевият хладилник*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Творчество без граници

Следваща статия

Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Следваща статия
Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Искам приказка

Искам приказка

„Нека ви разкажа!…“

„Нека ви разкажа!...“

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"