Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 19, 2023

STEM променя обучението

Доказват го и в СУ „Христо Ботев“ в Джебел

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-05-2023
в Брой 19, 2023
A A
Учениците от СУ „Христо Ботев“ в Джебел използват с желание възможностите на училищния STEM център

Модерната физическа среда и технологичното оборудване в STEM центъра ни за технологии в креативните индустрии, който действа вече година, повишават интереса на учениците към учебния материал. Колегите, които прилагат и нови методи на преподаване, споделят, че отношението на децата към часовете в центъра е променено и те са много доволни.“

Това споделя пред „Аз-буки“ Здравко Караджов – пом.-директор по учебната дейност на СУ „Христо Ботев“ в Джебел. По думите му прилагането на технологиите дава на учениците възможност да съпреживяват това, което изучават, и да бъдат активна страна в образователния процес. От друга страна, STEM центърът е разширил възможностите на учителите, особено на тези, които преподават природни науки, да направят учебния материал по-интересен и разбираем за децата.

Екипът на училището, ръководен от директора Незиха Хасан, изгражда центъра около идеята за прилагане на основополагащи за бъдещите поколения технологии. В него учениците могат да направят първи стъпки в професиите на 3D аниматор, 3D дизайнер, осветител, звукооператор, тонрежисьор, сценарист. Подкрепа при създаването на центъра и на концепцията за него училището получава от своя партньор „Кабината БГ“ ООД (www.teacher.bg). Оттам препоръчват няколко практически стъпки, които помагат да се разработи добра STEM концепция.

На първо място, трябва да се определят нейните цели и конкретни задачи. Необходимо е запознаване с различните области на STEM, актуални тенденции, иновации и открития. Трябва да се акцентира върху интердисциплинарния подход. Концепцията трябва да е възможно най-приложима към действителността, като включва реални проблеми и ситуации, които да се решават чрез нея. В концепцията трябва да залегнат и практически активности – проекти, експерименти или задачи, които ще стимулират интереса и мотивацията на учениците. Важен елемент е и участието в мрежи и общности, които се фокусират върху STEM обучението. В същото време, STEM обучението трябва да се популяризира, като се създават информационни материали, участва се в събития и се организират демонстрации, които да покажат значимостта на STEM обучението. Не на последно място, концепцията трябва да се адаптира спрямо динамично развиващото се обучение в областта на STEM.

Технологичният център в СУ „Христо Ботев“ в Джебел е открит през април 2022 г. Създаден е с финансиране по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН. Общата инвестиция е над 330 000 лева. Почти 300 хиляди са средствата от МОН, Общината влага около 17 000 лв., а останалото са собствени средства на училището. В центъра са обособени аудио- и снимачно студио, дигитална зона, гримьорна, апаратна, стая за подготовка на учители. Закупени са лаптопи, интерактивни дисплеи, компютри за моделиране и рендиране, 3D принтер, машина за формоване, озвучителна техника, видеокамери, осветителна техника, очила за виртуална реалност.

„Децата са доста напред с технологиите. И се увличат, особено когато има учител, който да ги насочи и да им покаже как се случват нещата, свързани с науката – казва още пом.-директорът. – Вече имаме и няколко деца, които много добре се справят със заснемането на наши и общоградски тържества и с последващата обработка на снимките или видеоматериалите. Интересно им е, разучават техниката и софтуера. Освен това колеги записаха свои уроци, които използват в работата си.“

В STEM центъра часове по различни предмети имат предимно учениците в гимназиален етап, където има една паралелка с профил „Природни науки“. През настоящата учебна година в училището се обучават общо 415 ученици. Разбира се, всеки учител може да използва тази зона за занимания със своите ученици. „Насърчаваме и колегите от начален и прогимназиален етап да използват възможностите на центъра. Колеги проведоха вече и интердисциплинарни уроци в STEM центъра, които прилагат и досега в работата си“, продължава Караджов.

Отбелязва, че ако един училищен екип не се подготви пълноценно и не усвои необходимите знания и умения, то какъвто и STEM център да се изгради, той би бил само красива зона. Затова още при изграждането на центъра учителите от СУ „Христо Ботев“ преминават през няколко обучения. „По самата програма имахме обучения за създаване на интерактивно образователно съдържание, по 3D и компютърно моделиране, цифрова обработка на звук и фотография, за безопасност в интернет, за преподаването в онлайн среда и използването на различни електронни платформи“, уточнява Караджов. Освен това партньорите на училището от „Кабината БГ“ също провеждат две обучения на учителите.

„При нас през обучения преминават не само учителите по природни науки, а всички. Защото всеки, независимо от предмета, който преподава, може да направи по-интересни и разбираеми уроците с помощта на новите технологии, да приложи различни методи на преподаване. Не мислим да спираме обученията, тъй като винаги има какво ново да се научи в развиващата се дигитална среда“, категоричен е Караджов.

Сега екипът на СУ „Христо Ботев“ – Джебел, възнамерява да надгради технологичния си център с оборудването и обзавеждането на високо ниво на кабинет по химия и биология и по информатика със средства за изграждане на STEM центрове по Националния план за възстановяване, които ще получи всяко българско училище. В тази връзка, зам.-директорът Караджов споделя, че би било добре, след като се създадат STEM центровете във всяко училище и се натрупа практика, в следващите няколко години да се засилят връзките между образователните институции и те да споделят добрия опит, който ще придобият. „Защото независимо от сходните технологични решения именно хората, които работят в подобен център, ще го направят различен със своите идеи и практики. И на равнище области е лесно да се координират подобни срещи, за да се споделят и използват добрите решения“, смята той.

В заключение Караджов отбелязва, че се надява новата STEM среда да промени и нагласите на децата към изучаването на природни науки и повече ученици да се насочат към тях и в гимназиален етап, и след завършване на средното си образование.



Your Image Description

Свързани статии:

Уроците по родолюбие в село Антон Копие на Самарското знаме се вее в бургаско школо Ученическите съвети – генератор на идеи Звездни спектакли привличат ученици в Планетариума в Смолян

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Геоинформационни технологии преобразяват класните стаи

Следваща статия

Уроците по родолюбие в село Антон

Следваща статия
Уроците по родолюбие в село Антон

Уроците по родолюбие в село Антон

Обучение по заявка на местния бизнес

Обучение по заявка на местния бизнес

Кадри на бъдещето

Кадри на бъдещето

Последни публикации

  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия
  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"