Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Да запазиш връзката с България

В БУ „Пейо Яворов“ в Брюксел не правят компромиси с изискванията към нивото на владеене на езика

Зина Соколова от Зина Соколова
12-07-2023
в Брой 28, 2023
A A
Десетокласниците подготвят за годишнината на училището презентация за неговия патрон Пейо Яворов

Българското училище „Пейо Яворов“ в Брюксел е създадено преди 30 години, за да може децата на дипломати и българи, които живеят извън страната ни, да не изостават по български език. И да могат при завръщането си в България да не са изгубили връзка със страната и езика.

„В началото училището е сравнително малко. Но с годините поради политически причини българската диаспора в Белгия и Брюксел се разраства – разказва Миглена Дикова-Миланова, училищен ръководител. – Затова се разраства и училището, особено след влизането на България в Европейския съюз. Тук пристигат много хора, които работят в европейските институции. И те искат децата им да поддържат родния си език. А за хората, които работят временно в Брюксел – в парламента, в Европейската комисия, причините са по-практични. Когато учат при нас, децата получават удостоверения, одобрени от Министерството на образованието и науката и валидни за образование по български език и литература. От 6 години се изучават и два допълнителни предмета– география и история, за които също се издават одобрени от МОН удостоверения. Така децата, които учат при нас, след като се върнат в България, могат, без да държат матури, да продължат образованието си в българско училище. Това е голям плюс.“

Връзката с България е много важна и за установилите се за постоянно в Белгия. Те също искат децата им да научат езика, да го упражняват, да познават българската литература, да знаят география и история на България.

„Тези родители също ни доверяват децата си – казва Миглена Дикова. – Това са основните причини, поради които училището е толкова популярно. Тази година тук завършиха 345 деца – впечатляващ брой. Стремим се да създадем динамична връзка между българското традиционно светоусещане и съвременния живот, с неговото многоезичие и различни култури.“

Педагогическият екип поддържа високи стандарти на обучение, защото следва програмите и броя на часовете на МОН, така както ги следват училищата в България. Изискванията към нивото на владеене на езика са високи. Задължително се правят тестове за входно и изходно ниво. Компромиси не се правят и нивата не се смесват.

„Записваме всяко дете в класа, който е подходящ за него, като се съобразяваме и с възрастовите фактори – подчертава училищният ръководител. – Засега успяваме да се справим с това доста успешно. Имаме също и много добър учителски екип. При нас работи Христо Караславов, който е бил дългогодишен учител. Има още една учителка – Байсе Касъмларлъ. Те са много уважавани, родителите ги търсят много. По-младите ни колеги се учат от тях и така поддържаме високо ниво на обучение.“

Все повече деца не говорят вкъщи български, тъй като са от смесени бракове. У дома често им се говори на няколко езика – на майката, на бащата, на страната, където живее семейството. Българският за такива деца е втори език или наследствен език. За тях има специални модули за изучаване на българския език като втори – засега само за две нива – А1 и А2.

„Тези модули също са много успешни. Децата добре се развиват, усвояват бързо езика и това много ни радва – казва училищният ръководител. – С удоволствие идват при нас, нямаме проблеми с мотивацията.“ В училището има и извънкласни форми – театрално ателие, ателие по музика и танци, по творческо писане. Децата ги посещават с желание, защото са талантливи и искат да се изявяват.

Има, разбира се, и трудности, казва Миглена Дикова. Белгия е федерална държава и в нея има три общности, в които се говори на френски, немски и фламандски. От миналата година фламандско говорящата и френско говорящата част имат ваканции по различно време в годината, както и европейските училища в Брюксел. Екипът на училището трябва да направи програмата така, че децата в тези три вида училища да не губят прекалено много от учебното време и да не им се отнема от ваканцията в белгийските училища. Това е доста сложно упражнение, с което педагозите се справят вече втора година.

Друга особеност е, че в Брюксел има голямо движение на хора – едни идват, други си отиват, тъй като договорите за различните институции в града изтичат. „Същото важи и за учителите. Стараем се новоназначените колеги да са на същото високо ниво – каза Дикова. – В последно време има много желаещи да работят в тук. Горди сме, че училището функционира вече 30 години и се развива. От тази година ще предложим и курсове онлайн по български език и литература, география и история. Имаме и курс по български за възрастни, в който следваме Европейската рамка за езиково ниво. Това са новите ни инициативи.“

Годишнината на училището е отпразнувана с голям концерт, който е традиционен за края на учебната година. Но тази година е посветен на юбилея и е още по-тържествен.

Десетокласници правят презентация за патрона на училището, изготвена с помощта на студент във Факултета за преводачи в Университета в Гент, който е бил на стаж в училището. Децата пеят, рисуват, рецитират. Много силно се изявява Христо Караславов с изпълненията на негови ученици на китара и пеене и театралното ателие с ръководител Ивелина Чиликова. Както обикновено, празникът продължава дълго, тъй като всички деца искат да покажат какво умеят.

Your Image Description

Свързани статии:

По стъпките на Борис Христов в Италия Във Форли отново звучи българска реч Искам да опозная родината ти Феноменът Българско брюкселско училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Надпревара сред природата

Следваща статия

По стъпките на Борис Христов в Италия

Следваща статия
По стъпките на Борис Христов в Италия

По стъпките на Борис Христов в Италия

Гледка  през прозореца

Гледка през прозореца

Още две специалности стават защитени

Още две специалности стават защитени

Последни публикации

  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"