Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.

Особености на минало свършено време

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
27-09-2023
в Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.
A A

Кирил КИРИЛОВ*

Преди няколко години на консултация един ученик от шести клас ми зададе много смислен въпрос, който перифразирам така: „Защо при глаголи като аз четох, ти чете, аз донесох, ти донесе има промяна на крайната гласна о в е, а при водих, води няма?“.
Нека да припомним, че съвременният аорист е наследник на три минали свършени времена, затова съвременното редуване четох : чете се дължи на сливането на два типа аорист в един. Глаголите с инфинитивна основа на съгласна в старобългарски като нес-т образуват три форми за аорист: несъ (прост), нѣсъ (първи сигматичен), несохъ (втори сигматичен) и само за 2. и 3. л. ед.ч. притежават една форма несе (прост). В съвременния български език формите на минало свършено време при глаголите от I и II спр. като чета, донеса се явяват сбор от парадигмите на простия аорист (чете, чете; донесе, донесе) и втория сигматичен аорист (четох, четохме, четохте, четоха; донесох, донесохме, донесохте, донесоха).
На учениците може да се обясни, че някога българският език е притежавал три минали свършени времена, като някои от тях са се съхранили, други частично или напълно са се изгубили. Интересно е също така да се отбележи, че българските диалекти пазят стари особености на минало свършено време, например: Дèка сèдосте и йадосте (Голеш, Годечко). Тези форми, които са били в активна употреба повече от 1300 години, постепенно изчезват. Те се пазят днес в царибродския говор.
Поднесена по подходящия начин, тази информация от историята на българския език би дала на учениците по-широка представа за езика, би им показала, че езиковите норми се формират в продължение на хилядолетия и че в диалектите се пазят старинни фонетични и граматични особености.

*Д-р Кирил Кирилов е доцент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Върти ли столът? А вратата? За употребата на който и когото SMS na latinitsa Данни и база от данни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Над 400 българи от Молдова учат в родни университети

Следваща статия

Електронните извинителни бележки за ученици – по-важните въпроси и отговори

Следваща статия
Електронните извинителни бележки за ученици – по-важните въпроси и отговори

Електронните извинителни бележки за ученици – по-важните въпроси и отговори

Еволюция има, загадка е началото є

Центърът за протонна терапия ще се изгради с национално финансиране

Училищните директори с достъп до регистър на наркоразпространителите

Училищните директори с достъп до регистър на наркоразпространителите

Последни публикации

  • Студентка и учител вдъхват нов живот на детско отделение в Кюстендил
  • 120 години дух, воля и просвещение
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: образователните маршрути са пъзел от знание и преживяване
  • Държавата осигурява средства за българските полярни изследвания
  • Започват обученията на учители, които ще подготвят бъдещите олимпийци
  • Носителят на Нобел за мир Мария Мачадо: „Изборът беше между бюлетини и куршуми“
  • Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът
  • Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи
  • МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи
  • „Училище за успех“ търси нови посоки за образование
  • ТКЗС – драмата, сполетяла българското село
  • За термина ейджизъм
  • Юлиана Ефремова, началник на РУО – Перник: Отговорни сме да научим децата да мислят критично
  • Снимка на броя: На гости в тренировъчния център на ВМА
  • Ласло Краснахоркаи спечели Нобеловата награда за литература
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Филмът „Заведи ме вкъщи“ в контекста на киното за деца в България
  • В ироничното „царство“ на Музил
  • Възрожденските писатели за българския език: Иван Вазов за чуждите думи, падежите, членуването и правописанието
  • Езикът на реставрацията на фотографии: културно наследство и методологии
  • „Impatient Women“ or The Future of The Values/Values of the Future
  • Сдружението на директорите в търсене на новата мисия на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"