Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023

Прозорец към голямата наука

Всяка година 250 – 300 български ученици посещават ЦЕРН

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
10-10-2023
в Новини 2023
A A

Около 250 – 300 ученици от България посещават всяка година централата на Европейската организация за ядрени изследвания (CERN, ЦЕРН) в Женева. В нея работят и над 100 български учени и инженери. С част от тях се срещна министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който присъства на откриването на новото съоръжение на ЦЕРН – Science Gateway. Той уважи церемонията по покана на генералния директор на ЦЕРН Фабиола Джианоти, съобщават от МОН. Сред гостите на откриването са още президентът на Конфедерация Швейцария Ален Берсе, главният архитект на съоръжението Ренцо Пиано, президентът на Съвета на ЦЕРН Елиезер Рабинович и Фабиола Джианоти.

По-късно проф. Цоков и зам.-министърът на образованието и науката проф. Генка Петрова участваха и в министерска кръгла маса за ролята на научните инфраструктури като платформи за развитие на таланти в науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM).

Science Gateway е емблематично образователно и информационно съоръжение на ЦЕРН. Конструирано е по проект на световноизвестния архитект Ренцо Пиано, а целта му е да запознае хора от различни възрасти и с различно образование и професии с откритията и научните достижения на Европейската организация за ядрени изследвания. Сградата предлага пространства и дейности, включително изложби, обясняващи тайните на природата – от много малките елементарни частици до много големите като структурата и еволюцията на Вселената.

„Практическото експериментиране ще бъде ключова съставка в образователната програма на Science Gateway, което ще позволи на посетителите да получат опит от първа ръка“, коментира министър Цоков. По думите му, до него ще могат да се докоснат и българските ученици и учители, които посещават централата на ЦЕРН. „Всяка година по Националната програма на МОН „Квалификация на педагогическите специалисти“ в ЦЕРН се обучават по 60 учители. 30 от тях преподават физика, химия и човекът и природата, останалите 30 са учители по професионална подготовка от областите на образование „Техника“ и „Информатика“, каза още проф. Цоков.

За учениците, идващи на еднодневно посещение в ЦЕРН, се организира посещение на различни обекти като ускорители, детектори, зала за управление на ускорителите, компютърен център, участие в практически експерименти, както и лекции и дискусии с български учени и инженери.

През миналата година български специалисти участваха активно в експерименти на двата най-големи ускорителя в ЦЕРН – SPS и LHC. Научна група от Софийския университет се включи активно в изпълнението на научната програма на експеримента ALICE. Една от задачите на експеримента е да се изследва раждането на нови леки частици, възникващи в ултрапериферни взаимодействия между протони и тежки йони.

През лятото на 2022 г. бе възобновена работата на фабриката за радиоактивни снопове и екзотични ядра ISOLDE, разположена на протонния инжектор PSB в ЦЕРН. Български учени от Софийския университет се включиха в провеждането на експерименти, свързани с изучаването на структурата на радиоактивните ядра 131Sb (IS697) и 130Sn (IS702).

Активно е участието на учени от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН в изследвания, свързани с изучаването на свойствата на твърдите тела чрез Мьосбауерова спектроскопия. Аз-буки

Your Image Description

Свързани статии:

Импланти „четат“ мисли Четирима кандидати за ректор на Софийския университет Министър Галин Цоков: Всяко дете трябва да има достъп до психолог Стипендии за дарования по „Успех за теб“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Защо жените получават по-малко на пазара на труда

Следваща статия

МОН сезира прокуратурата за нарушенията в СУ „Найден Геров“ в Пловдив

Следваща статия
МОН сезира прокуратурата за нарушенията в СУ „Найден Геров“ в Пловдив

МОН сезира прокуратурата за нарушенията в СУ „Найден Геров“ в Пловдив

ЮНЕСКО: Подайте ръка на учителите

ЮНЕСКО: Подайте ръка на учителите

Да съхраним родния език зад граница

Да съхраним родния език зад граница

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"