"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Inclusive Education: Essence, Prerequisites for Its Emergence, Challenges and Opportunities

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
11-02-2025
in Uncategorized
A A

Georgi Kostov
Agricultural University – Plovdiv (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/voc24-5-6-04

Abstract. Educational systems around the world are challenged to provide effective education for all the children. This has led to increased interest in the idea of ​​inclusive education. More broadly, it is seen as a reform that supports and welcomes diversity among all learners. Behind the idea of ​​inclusion lies something inherent in every person – respect for the personality of the other and sharing a common world. Inclusion, besides being a leading value in the modern democratic society, is also a fundamental term for the social model. In the concept of inclusive education, it is of key importance to note that inclusion in education also means inclusion in society. The present article examines the essence of the inclusive education, its principles and components. It analyzes and systemizes the prerequisites for its emergence, summarizes the concept of inclusion, while at the same time the article highlights some challenges and opportunities in the field of inclusive education.
Keywords: educational systems, inclusive education, inclusion; essence

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailResearch of the Problems of Professional Support for Teachers in the Implementation of Inclusive Education Default ThumbnailSpring Conference of the Union of Bulgarian Mathematicians Default ThumbnailBasic Requirements for Characteristics of the Korean Language e-Textbook Default ThumbnailChallenges in Web Crawling for Data Collection
Tags educational systemsinclusion; essenceinclusive education

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

The West on the Beaten Path of Totalitarianism

Next article

On the Path of Emotions – Small Steps Forming Big Values

Next article

On the Path of Emotions – Small Steps Forming Big Values

Pedagogical Aspects of the Electronic Lesson in Physical Education Training

Младежи с флашмоб против тормоза

Младежи с флашмоб против тормоза

Последни публикации

  • НВО по математика за шестокласниците
  • Добри новини за ректорите
  • 40% от отличниците избират Софийския университет
  • Предложение: Родителите да не връщат еднократната помощ за ученици при 5 неизвинени отсъствия за месец
  • Четири медала и абсолютно първо място от Балканската олимпиада по информатика
  • Шампионът в астрономията Светослав Арабов: Ръководителите ни подготвиха много добре
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2025, година LXVII
  • Фигурата на проф. Марин Младенов в светлината на съвременните научни и културни изследвания (Проектът „Марин Младенов – вън от/вътре в България“, реализиран от гимназия „Св.св. Кирил и Методий“ в Цариброд)
  • Review of the Collection “Fascination: E.T.A. Hoffmann”
  • Отец Евгений Босилков и историческата памет на българите
  • Съвременни средства за визуално представяне на историята на българите католици за периода XVII – XIX век
  • Две непубликувани писма на Павел Йошич, католически архиепископ на София от началото на XVIII век
  • Международна научна конференция „Българските католици и Италия през вековете“, посветена на 350 г. от смъртта на българските католически прелати Петър Богдан Бакшич, Петър Парчевич и Филип Станиславов (Неапол, 28 – 29 октомври 2024 г.)
  • „Граматика“ на ученическите нагласи към четенето
  • Югът на родното място и проблемът за преселението
  • За мястото на епонимните термини в съвременната латинска медицинска терминология и тяхната рефлексия върху българската терминологична система
  • Родителите на деца до 12 години с възможност да работят дистанционно през лятото
  • Нестандартните и стандартните жестове с глава за съгласие и несъгласие в българската невербална система (Опит за описание и анализ)
  • Употреба на аорист в контексти, изискващи имперфект. Анализ на данни от анкетно проучване
  • Снимката се превръща в изкуство, когато докосне сърцето на зрителя
  • Pedagogy, Number 7/2025, Volume 97
  • The Synergy Environmental Education – Fine Art in Student Education

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"