"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Prosodic Characteristics of Sentences with Communicatively Marked and Communicatively Unmarked Alignment

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
09-12-2021
in Uncategorized
A A

Bistra Andreeva
Saarland University
Snezhina Dimitrova
Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2021-6-1-phras/saar

Abstract. The paper presents the results from a study of the interaction between intonation and information structure in SVO and OVS sentences with communicatively (un)marked alignment of information structure elements. We analyzed the prosodic features of pre-nuclear and nuclear pitch accents. The information structure elements were characterized using Steedman’s (2000) model which classifies sentence constituents as belonging to one of the following categories: theme-background, theme-focus, rheme-background and rheme-focus. Our study found that unmarked and marked alignment has no effect on the pitch range of the rheme-focus. In cases of communicatively unmarked alignment, the pitch range of the theme-background (and rheme-background) group in OVS sentences is wider than in SVO sentences. Word order has no effect on the duration of the accented syllable. Topicalized constituents belonging to the theme-background in OVS sentences with unmarked alignment form separate intermediate phrases. In cases of marked alignment, the rheme-focus ends with a phrase accent and sometimes a pause. The rheme-background and rheme-focus always take a pitch accent, whereas the theme-background is marked by a pitch accent only in cases of communicatively unmarked alignment. The theme-background is deaccented when the sentence is communicatively marked.
Keywords: prosody; intonation; information structure; word order; communicatively marked/unmarked alignment

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailRicœur and Foucault on Tragedy and Truth Default ThumbnailEmblematic Philosophical Class of Sofia University 40 Years Later Default ThumbnailRose Oil Industry in Bulgaria from the Onset of the Great Depression to the Beginning of the Second World War Default ThumbnailFirst Steps in the Regulation of Budget and Budget Process in Bulgaria: Law of the Budget Accountability

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Годишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2021 г.

Next article

A Lexical Expression of Antonymous Relations in the Bulgarian Dialects

Next article

A Lexical Expression of Antonymous Relations in the Bulgarian Dialects

Misvaluation: On The Bulgarian Verbs подценявам ‘Underestimate’ And надценявам ‘Overestimate’, Their Semantic Structure And Translation Into Russian

The Bulgarian Village between the Two World Wars. Sociology of the Crime in the Prose of Georgi Karaslavov

Последни публикации

  • Приобщаването и интеграцията са във фокуса на работата на МОН
  • Техническата професионална гимназия „Никола Й. Вапцаров“ в Радомир отбелязва 100 години
  • Националната агенция за оценяване и акредитация връчва първи годишни отличия за добри практики
  • Министър Красимир Вълчев: Важно е учителите да възпитават
  • Министър Красимир Вълчев свиква извънредно съвещание с началниците на Регионалните управления на образованието за сигурността в училищата
  • Игри на родолюбието в Смолян
  • В Министерския съвет
  • Правителството отпусна над 6 млн. лв. за национални програми в образованието
  • Директори на детски градини искат промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Министър Красимир Вълчев: Трябва да осигурим време на учителите и учениците
  • Родители и деца спортуват и рисуват заедно в новата детска градина в село Въглен
  • И Минно-геоложкият университет иска филиал в Бургас
  • Как се създават училищни документи с асистент с изкуствен интелект
  • Д-р Ваня Кастрева: Истинският лидер е този, който може да се адаптира
  • Ученицитe от ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ спечелиха XX издание на Турнира на младежките противопожарни отряди за купа „Юлиян Манзаров”
  • Над 230 директори обсъждат мисията на днешното образование
  • Учат пътя на храната в кюстендилско школо
  • Проф. Румяна Стоилова, Институт по философия и социология при БАН: Едно общество напредва толкова бързо, колкото напредват последните
  • Кая и вълшебните обувки отведоха десетки деца от Пловдив на магично приключение
  • Сдружение на държавните висши училища у нас се учреди в Софийския университет
  • Птиците в природата и в сърцата на хората
  • Ученици създават брошури за възрастните срещу измами с еврото

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"