"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

EFFECTS OF LEARNED HELPLESSNESS AND SELF-HANDICAPPING ON FLOURISHING

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-03-2022
in Uncategorized
A A

Prof. Dr. Margarita Bakracheva
Sofia University "St. Kliment Ohridski"

https://doi.org/10.53656/phil2022-01-08

Abstract. Learned helplessness and self-handicapping are considered self-defences in situations of perceived lack of control and insecurity. The research purpose was to study their effect on well-being. 325 respondents of the convenient sample completed seven scales: on learned helplessness, self-handicapping, self-esteem, life meaning, mindfulness, optimism, and flourishing. Results reveal that flourishing decreases in result of self-handicapping, but this effect is fully mediated by the lack of perceived control and self-esteem and partially mediated by life meaning and the mindfulness. Learned helplessness also reduces experienced well-being, but this effect is fully mediated by self-esteem and partially mediated by and optimism, life meaning, and mindfulness. This suggests that learned helplessness and self-handicapping can be considered reactive or preventive situational responses, mediated by self-esteem, optimism and active reflection of situations and opportunities, and life meaning, being pathways, counter-balancing self-defenses.
Keywords: learned helplessness; self-handicapping; mindfulness; well being

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЗаконодателни, организационни и управленски основи за свързаността между формалното и неформалното образование в България Default ThumbnailLinguistic Speech as a Challenge for the Translator and the Foreign Language Tuition Default ThumbnailArtifical Intelligence Tools into Higher Mathematics Education: Opportunities, Challenges and Student Perceptions Default ThumbnailAttitudes оf Students – Future Teachers, for the Application of Generative Artificial Intelligence

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

The Journey From Egypt to the Promised Land, From the Baptism to Becoming the Son of God and From the Earthly to the Heavenly Kingdom From the Point of View of Allegorical Interpretation

Next article

Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

Next article

Philosophy, Number 1/2022, Volume 31

ОСВОБОЖДЕНИЕТО, ЕВРОПЕЙСКАТА ЦИВИЛИЗАЦИОННА ИДЕНТИЧНОСТ НА БЪЛГ АРИЯ И ВЪЗПИТАНИЕТО НА МЛАДОТО ПОКОЛЕНИЕ

СТИГМАТА НА НЕУСПЕХА И НА УСПЕХА

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев се срещна с новоизбрания Управителен съвет на АБУЧ
  • Сп. „История“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • НОВO  ИЗСЛЕДВАНЕ ЗА УКРАИНСКИЯ ВЪПРОС В БЪЛГАРИЯ
  • НЕОБХОДИМИЯТ ПОГЛЕД ОТВЪН КЪМ ИСТОРИЯТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ЮГОИЗТОК: „ИСТОРИЯ НА ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА ОТ РАННОТО СРЕДНОВЕКОВИЕ ДО НАШИ ДНИ“
  • МЕЖДУ ,,НЕБЕСНАТА НИШКА“, ДОМА И ТЪРЖИЩЕТО: АСПЕКТИ ОТ РАЗВИТИЕТО НА ПРЕДАЧЕСТВОТО И ТЪКАЧЕСТВОТО ПО БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (XII – XIV ВЕК)
  • CONSTITUTIO ANTONINIANA – НАЧАЛОТО НА КРАЯ НА ДРЕВНОРИМСКАТА ИДЕНТИЧНОСТ
  • КОГА Е РОДЕН КСЕНОФОНТ? ЗАВРЪЩАНЕ КЪМ ИЗВОРИТЕ И НОВИ АРГУМЕНТИ
  • СИМВОЛИЧНИТЕ ИЗМЕРЕНИЯ В ЦЕРЕМОНИИТЕ ПО ПОДПИСВАНЕ НА НЬОЙСКИЯ ДОГОВОР И ПО НЕГОВОТО ДЕНОНСИРАНЕ
  • ПОЛИТИКАТА НА СОЦИАЛНА ЗАЩИТА В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА
  • С внимание към всяко дете
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по география
  • Това е истински събор – с хора́ и песни на мегдана
  • Образователната комисия в НС даде зелена светлина на промените в Просветния закон
  • Учредиха асоциация на учителите по ромски език
  • Лекар от „Пирогов“ е сред отличниците на Европейското дружество по кардиология
  • Приложение за уверени майки
  • Снимка на броя: Лятно вдъхновение
  • Отпуска поради лични и семейни причини
  • Електронни бази данни или електронни база данни
  • 2,6 млн. лева за осигуровки на учениците в дуално обучение
  • 37 млн. лева за работа с деца и ученици, застрашени от отпадане от образованието
  • Още 202 млн. лв. по Програма „Образование“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"