Представяме учителят по немски Албена Борисова, носител на награда на МОН.
„Наградата „Константин Величков“ е една от най-ценните за мен. Тя ми донесе удовлетворение и усещане, че трудът и усилията ми не са останали незабелязани. Може да звучи клиширано, но е така“ споделя Борисова. Тази година тя сред 8-те носители на престижното отличие на МОН, което се връчва за високи постижения и принос в развитието на образованието. Работи в Профилираната гимназия с преподаване на чужди езици „Петър Богдан“ в Монтана. Отличена е в категория „Методическа, творческа и иновативна дейност“.
За нея наградата е и мотивация да продължи да се самоусъвършенства. „През последните няколко години непрекъснато се говори за учене през целия живот. За по-голямата част от учителите това е факт. Най-важният урок, който научих от работата с учениците, е, че ако искаш да помогнеш на някого да се развива, трябва да започнеш от себе си“, казва Борисова. Това е нейната лична причина да не спира да работи над усъвършенстването си.
Борисова има 36-годишен стаж като учител в гимназиален етап. От 10 години се фокусира върху подготовка на ученици за придобиване на немска езикова диплома. С тях се работи по специална интензивна програма. „Тази работа е голямо предизвикателство, защото децата са много мотивирани и организирани, с планове за бъдещето, които искат на всяка цена да осъществят. Те изискват максимума както от себе си, така и от учителите си“, подчертава Борисова. Тя допълва, че през годините се повишават и изискванията за успешно преминаване на изпита. Освен изключително високи познания по немски език децата трябва да покажат умения за мислене, анализ, компетентност по различни теми и предлагане на решения на проблем. Тези, които издържат успешно изпита, придобиват право да продължат образованието си във висши училища в немскоговорящи страни.
„При нас в VIII клас учениците са преминали интензивно обучение по чужд език и вече имат добра основа. Желаещите да бъдат в паралелката за подготовка за немска диплома, полагат изпит, с който подбираме най-добре подготвените. Така интензивната работа започва още в IX клас, като използваме и възможностите за допълнителни часове. Струва ми се, че понякога децата искат да ги натоварваме дори когато ни се струва, че са на предела на силите си“, разказва Борисова. В XII клас децата държат предварителен пробен изпит в училището, за да бъдат допуснати на официалния изпит. Най-често успеваемостта е 100%. След това се насочват към специалности като „Медицина“, „Фармация“, „Мениджмънт“, „Стопанско управление“ и „Психология“ в университети в немскоезични страни.
Четете повече в бр. 46, 17 – 23 ноември 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg