Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2016 Брой 10, 2016

Не може всеки университет да преподава всичко

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2016
в Брой 10, 2016
A A

На много места академичното ръководство е разделено от стопанското и финансовото, на други – не. Но и в двата случая има добре функциониращи университети. Подобна реформа е била полезна на много места, а на други са се справили и без такова разделение. Затова Министерството на образованието и науката и цялото общество трябва да се съсредоточат върху довършване на започналата реформа – с идеите на стратегията за развитие на висшето образование, законопроекта за изменение на Закона за висше образование, приет от Народното събрание. Третият етап е подзаконовата нормативна уредба да продължи тази идея, без да измени духа й. Това означава да се промени финансовият модел, като се случат следните изключително важни неща. Първо, средствата за субсидията, която се дава според качество, да нарастват, докато стигнат поне половината от средствата на цялата субсидия. В момента по-голямата част е според броя на студентите. Не е лошо парите да следват студента, лошото е, ако това е единственият елемент във формулата. Трябва да има баланс между двете. Второ, да се въведат внимателно приоритетни направления и защитени специалности, така че направления и специалности, които не са ефективни финансово, но са нужни на обществото, наистина да получат подкрепа, иначе ще загинат. Много пъти казвах защо това е полезно. Ако отчитаме качеството повече, университетите ще имат интерес да го повишават. А сега имат интерес само да повишават броя на студентите, което в последните 15 години доведе до сериозни проблеми с качеството. Имам опасения как ще се изпълни третият етап, особено по отношение на приоритетните направления и защитените специалности. Ако ги определим необмислено, нещата може да се влошат. Същото важи и за качеството. Трябва да се внимава с коефициентите, които ще се дават в отделните направления за качество – дали според научните резултати, дали според реализацията на студентите, или по други критерии. Това са важни детайли, които могат да провалят цялостната идея, която ще доведе до революция във висшето образование. След 15 години екстензивно нарастване според броя на студентите усилията ще се съсредоточат върху специалностите, които са най-добри в дадено висше училище.

Четете повече в бр. 10, 10 – 16 март 2016 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Водим открит диалог за реформи в образованието Времето на тебешира безвъзвратно отмина Науката се управлява като бизнес Default ThumbnailПолимерът е и опаковка, и имплант, и лекарство

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Личности

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Професионално образование, година XVIII, книжка 1, 2016

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 2/2016

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 2/2016

На фокус са стандартите

На фокус са стандартите

Образованието срещу тероризма

Последни публикации

  • Предложение: Работа от вкъщи през лятото за родители на деца до 12 години
  • Обновяват кабинети и изграждат центрове за хуманитарни науки в 398 школа
  • Школи за олимпийски таланти
  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, са допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"