Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2017 Брой 19, 2017

Чий интерес и чии интереси

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2017
в Брой 19, 2017
A A

И двете са въпросителни, само че с второто питаме на кого принадлежи нещо. Не е все едно да кажем Кой джиесем е по-хубав? и Чий джиесем е по-хубав? В първото изречение въпросът е относно марката на телефона, а във второто – за притежателя на телефона. Вижда се, че смисълът на изреченията е различен. Нерядко обаче в речта местоимението кой замества (или даже измества) местоимението чий, но това не се препоръчва. Книжовно е обаче местоимението чий да се заменя с предложното съчетание на кого: Чии са учебниците? и На кого са учебниците?, Чие е това дете? и На кого е това дете?, Чия е намерената чанта? и На кого е намерената чанта?. Ако предпочитате формите на местоимението чий, не забравяйте, че чий е форма за ед.ч. м.р. и се съгласува с имена в м.р. (чий пуловер, чий магазин, чий адрес), а чии – за мн.ч. (чии родители, чии маратонки, чии изследвания). Помнете и че формата за ср.р. чийо (чийо палто) вм. чие (чие палто) не е книжовна.
От разгледаните въпросителни местоимения се образуват и относителни: за мъжки, женски и среден род в ед.ч., както и за мн.ч. – чийто, чиято, чието, чиито. Важното при тях е, че се съгласуват не с рода на името, с което се назовава притежателят, а с рода на името, означаващо притежавания предмет. Или по друг начин казано: съгласуването е със следходната, а не с предхождаща местоимението дума: момчето, чийто баща / чиято майка / чието семейство / чиито братя; писателят, чийто роман / чиято пиеса / чието произведение / чиито творби. И пак внимавайте да не сгрешите формата за м.р. ед.ч. с формата за мн.ч.: ученичка, чийто успех и ученичка, чиито успехи, както и да не употребите диалектната форма за ср.р. чийото.
Гл. ас. д-р Ванина Сумрова, Секция за българска лексикология и лексикография към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

 

Гл. ас. д-р Ванина Сумрова,
Секция за българска лексикология и лексикография
към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН

Четете повече в бр. 19, 11 – 17 май 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Чуждици ли са новите чужди думи? Ще те чакам в/на центъра Оживени дебати в пленарната зала на Народното събрание Защо „мекането“ е толкова заразно?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Химия“, книжка 3/2017

Следваща статия

Първи ДОМИНО дипломи

Следваща статия
Първи ДОМИНО дипломи

Първи ДОМИНО дипломи

13 500 квестори за матурите

Нужните реформи във висшето

Мястото на детето е в училище

Последни публикации

  • Министерствата на отбраните
  • УНСС отличи най-добрите си студенти
  • Вестникарска работилница на „Аз-буки“ в Разград
  • Бивши ученици от Eзиковата гимназия в Сливен учредиха стипендии
  • Признание за педагогическа работа
  • Започва работа по нови промени в Просветния закон
  • Училище без телефони и с активно начало на деня
  • Празник на химията 2026
  • Хоризонтът на паметта
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 47/2025 г.
  • Наградиха трите победителки в XV издание на Националната програма „За жените в науката“
  • Близо 90 компании се запознаха с новата програма за дуално обучение – „ДОМИНО 2“
  • „Аз-буки“ награди автори на научни статии
  • В Министерския съвет: Над 17 млн.лв. за нови градини, училища и спортни площадки
  • Подготовката за кризи влиза в училищата
  • Училището в село Орешак с нов кабинет по български език и литература
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Без телефони в клас и с ограничаване на достъпа до социални мрежи предпазваме децата си
  • Софийският университет отбеляза патронния си празник
  • Близо 400 учители се включват в специализирани курсове за практически умения
  • Професионално образование в крак с времето: Как Габрово подготвя кадри за дрон индустрията
  • Български изследователи с принос към глобалното наблюдение на океаните

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"