Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2018 Брой 7, 2018

Акцент ли? Ами да, аз говоря чужд език с акцент

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-02-2018
в Брой 7, 2018
A A

Когато произнасяме чуждите думи и сравняваме произношението си с това на носителите на съответния език, виждаме, че при нас нещо е по-различно. Произнасяме както трябва, знаем какво искаме да кажем, пък нещо ни отличава от англичаните, французите, руснаците… Акцент. Ние имаме акцент.
В училища, университети и езикови курсове ни учат, че трябва да сме изрядни, дори перфектни – да говорим „като тях“. Спорно е до каква степен един носител на българския език може да усвои перфектно чужд език говоримо. Факторите са известни: двуезичен ли е човекът, на каква възраст е, къде живее, как изучава чуждия език (например занимава ли се редовно във фонетичен кабинет) и др. Въпросът за мен обаче не е дали е постижимо, а дали е нужно. Смятам, че не е нужно да опитваме да се слеем с хората от езиковата група, която говори изучавания от нас език. Скромните ми наблюдения показват, че носителите на чуждия език приемат по-добре чужденеца, който не опитва да прикрие своята „чуждоезичност“. Помислете, не ви ли става приятно, когато чуете някой чужденец да говори на български с акцент и дори с дребни грешки? Същото е и с носителите на чуждия език по отношение на българите. Акцентът е знак, че този „чужденец говори на моя език“, т.е. акцентът на чужденеца е комплимент към носителя на съответния език, свидетелство за положени усилия, отделено време и средства за обучение.
Не бива да се срамуваме от акцента си – ние сме българи, нашият език е българският. Нека усилията ни при изучаване на чуждия език да бъдат по-скоро в посока на правилен словоред, точна граматика и по-богат речник.

*И. Панчев
е гл. асистент в Секция за общо и сравнително езикознание на ИБЕ „Проф. Л. Андрейчин“.
Занимава се с превод, лингвокултурология, съпоставително езикознание.

 

Четете повече в бр. 7, 15 – 21 февруари 2018.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова ли е думата новизъм? Екскурзия през Август Недей да грешиш форми с недей, недейте! Отново за определителния член: -а / -ът или -я / -ят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 1, година XXVI, 2018

Следваща статия

Професионално образование, година XX, книжка 1, 2018

Следваща статия

Професионално образование, година XX, книжка 1, 2018

Университети и бизнес заедно за икономически растеж

Българите подкрепят целите на „Европа 2020“

Българите подкрепят целите на „Европа 2020“

Последни публикации

  • Медалистът Борис Донков и неговият треньор Василка Йорданова: Успешният тандем учител-ученик се гради върху взаимно уважение и доверие
  • Споделена обич между деца, родители и учители
  • Учениците от столичното 107. ОУ „Хан Крум“ с коледен базар в подкрепа на болно дете
  • „Елхи на надеждата“ оживяват в Кюстендил
  • Ученици от Кюстендил раздават пакети от първа необходимост на възрастни хора
  • БУ „Дора Габе“ в Мюнхен с благотворителна инициатива „Лична коледна кутия“
  • В Министерския съвет: 84,614 млн. евро за подготовка на образователната система за извънредни ситуации и кризи
  • Над 150 творби участваха в конкурса за детско творчество на ОДК – Кюстендил
  • Месец на светлина и общност в БУ „Св. св. Кирил и Методий във Виена
  • Вкусът на Коледа
  • Български коледни традиции оживяват в Испания
  • Езиковата гимназия в Кюстендил строи бъдеще в образованието
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ, ГОДИНА XXXIII  / VOLUME 33, 2025
  • Ученичка от Българското училище в Прага е победителят в конкурса на АБУЧ „Моята българска коледна картичка“
  • Актуално изследване на природонаучната грамотност при подготовката на учители
  • INSAIT изпревари университети в Оксфорд, Лондон и Берлин
  • The Role of Higher Education for the Professional Realisation of Students – Problems and Prospects
  • Динамика на удовлетвореността от качеството на обучение на студентите от специалност ,,Мениджмънт на недвижимата собственост“ в УНСС
  • Чл.-кор. Иван Д. Русев, научен редактор на колективната монография „Стопанска история на българите в Османската империя“: Издирването и представянето на нови исторически извори носи удовлетворение
  • Practice-Based Learning in Tourism Education
  • Информационната грамотност в дигиталния свят: предизвикателства пред младото поколение
  • Unlocking the Potential of ESG and AI in Higher Education Finance: Insights from a Study across Five European Countries

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"