Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 28, 2019

Дали е адски готино да използваме думата адски в речта си?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-07-2019
в Брой 28, 2019
A A

Уважаеми читатели, да обърнем внимание на следващите няколко примера, взети от средствата за масово осведомяване: Адски много хора помогнаха за този филм; Адски студ в половин България днес; Имам адски болки в гърлото; Кристияно Роналдо шашна с адски скъп часовник; Аз считам, че съм адски красива по душа; Адски готино се чувствам тука.

В част от примерите адски e прилагателно име, а в друга част – наречие. Видно е, че с употребата им се цели да се засили емоционалната окраска на речта. В Речника на българския език, Т. 1, А – Б, 1977 г., прилагателното адски е дадено със значения: 1. ‘който е свързан с ада’. 2. прен. ‘който минава границите на нормалното, обикновеното, който не може да се търпи (адски шум, адска болка, адски страдания)’. 3. прен. рядко. ‘коварен, пъклен’. За наречието адски е пояснено, че се употребява „за означаване на много висока степен в проявата на някакво качество или действие, изразено с думата, към която се отнася“.

Изрази като адски много, адски бързо, адски голям, адски готин, адски разочарован имат за цел направят речта ни по-изразителна, по-цветиста, като усилят степента на проява на качеството, означено със следващата дума. Но доколко я правят по-точна и логична? Да се замислим върху изразите адски добър, адски красива, адски успешен. Ако адът се възприема като място за страдание, свързано с отрицателни емоционални възприятия, как може той да се свързва с добродетели като доброта, красота, успех? Изразът адски красива например може да се възприеме и в отрицателен смисъл, със значение ‘много грозна’! А относно адски скъпия часовник на Кристияно Роналдо едва ли някой знае какви са цените в ада!

Нека се опитаме да заменим наречието адски с негови синоними. Пробвайте с наречията много, премного, много силно, твърде, безкрайно, извънредно, приказно. Дали така речта ни не става по-ясна и разбираема?

 

Доц. д-р Георги Митринов
работи в Секцията за история на българския език на Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ при БАН.

 

Четете повече в бр. 28, 11 – 17 юли 2019 г.    

Your Image Description

Свързани статии:

Смартчасовник или умен часовник? COVID-19 или ковид? Имената на сезоните в старобългарски Оптимистичнонастроен или оптимистично настроен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Компютърът се готви за квантов скок

Следваща статия

Изборът на седмокласниците

Следваща статия

Изборът на седмокласниците

Пет медала от Тел Авив

Пет медала от Тел Авив

Дух възрожденски тук гори

Дух възрожденски тук гори

Последни публикации

  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера
  • Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения
  • Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование
  • Development of Democratic Culture through Contents about the Roma in Classroom Teaching – Students’ Perception
  • Екологично знание в образователната система – възможности за мултиплициране на ефектите
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"