Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Tърсени диалози

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-11-2019
в Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.
A A
Снимка Владимир Риболовски
Министър Красимир Вълчев

Татяна ДИКОВА

 

През 2020 г. ще заработи национална програма, която ще подкрепи финансово добри политики и инициативи за партньорство между родители и училище. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той се включи в инициативата на асоциация „Родители“ за представяне на резултатите от нейно проучване, чиято цел е да се картографират социалната среда в училище и взаимоотношенията между училище и родители. Инициативата стана повод и за дискусия, в която се включиха зам.-министър инж. Таня Михайлова, началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева, директори на училища, учители, родители.

Екипът, провел изследването, търси отговор на въпросите как основни участници в образователния процес възприемат общуването помежду си; как оценяват социалната среда в училище и кои са факторите, които я формират; кои са добрите практики на взаимодействието родители – учители.

Министър Вълчев сподели, че редица изследвания категорично показват, че две трети от родителите вярват на учителя и на училището. Разбира се, има и незаинтересовани родители. Но партньорството ще бъде полезно, когато вниманието се насочи към онези, които искат да работят с училището. „За съжаление, липсва онази база от ценности, на която да стъпи взаимодействието училище – родители“, коментира министър Вълчев. И допълва, че съблюдаването на правилата и дисциплината са сърцето на училищната общност. И трябва да се говори за тях непрекъснато.

А темата за дисциплината, за реда и правилата и тяхното прилагане трябва да бъде обект на разговор на всяко училище с родителската общност.

Проблемът е в това, че учител и родител най-често си комуникират, когато възникне проблем. Точно проблемите обаче най-често са повод за конфликт между тях. На практика т.нар. проблемни ученици не надхвърлят десетина процента, но с тях учителят ангажира 90 на сто от усилията си.

Другият проблем са т.нар. родители от дистанция, а това означава, че детето расте без реална семейна среда. Следва групата на незаинтересованите родители. И за щастие, най-многобройна е тази на типичните родители – те искат да работят и да бъдат партньори на училището, но то не ги използва.

„Трябва да насърчаваме добрите практики за съвместна работа на родители и училище. Инструментите, с които МОН може да въздейства, са два – нормативен и финансов. Записът в един нормативен акт често избива във формализъм. Не искаме да се попълват документи, а да има реална училищна политика, да има индивидуален разговор с всеки родител. Формално може да има n на брой родителски срещи, а всеки учител – консултации. Но родителят очаква личен разговор с учителите“, напомня министър Вълчев. И добавя, че от родителите се очаква те да подкрепят педагозите.

Към последните е насочен и най-големият ресурс от бюджет 2020, както и към най-добрите ученици, за да се мотивират и да изберат учителската професия. Министър Вълчев припомни, че става дума за ръст от 360 млн. лв. за възнагражденията на днешните учители. Средното увеличение на възнагражденията ще бъде около 18%. Или 1,380 млрд. лв. в повече спрямо 2017 г. за четиригодишния период, за да се достигне двойното увеличение на възнагражденията. 1085 лв. трябва да стане през 2020 г. минималната учителска заплата.

Новата 2020 г. ще донесе и национални програми за висшето образование. Част от десетмилионния бюджет ще бъде насочена към програма в подкрепа и модернизиране на педагогическите специалности, нови учебни програми и нова визия за подготовката на учители, умението да се прилага компетентностният подход в обучението на учениците, както и да се работи в среда на билингви.

Your Image Description

Свързани статии:

Лидери на промяна в професионалното Проф. д.х.н. Юрий Кълвачев, управител на Фонд „Научни изследвания“: Подаването на проекти вече ще е само електронно 25 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата МОН поиска още средства в Бюджет 2024

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне48Tweet
Предишна статия

Парите за образование и наука растат

Следваща статия

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Следваща статия
Снимка ОУ „Яне Сандански“

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Снимка ПГГСД – Варна

Делници и празници

Снимка Владимир Риболовски

Школо, по-старо от Третата българска държава

Последни публикации

  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера
  • Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения
  • Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"