Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 13, 2020

Как се пробива в академичния елит

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-03-2020
в Брой 13, 2020
A A

11 руски университета се наредиха сред 100-те най-престижни висши училища в света. Те са включени в тазгодишната рейтингова класация по специалности на английската агенция QS. Това става ясно от материала на Ирина Карелина – старши директор на Националния изследователски университет „Висше училище по икономика“, публикуван от Газета.ru
Всяка година QS прави класация на най-добрите световни университети, разделени по региони и специалности. Висшите учебни заведения са оценявани по 48 различни тематични области, включващи както стандартни специалности, така и нови.

Руските университети демонстрират отлична динамика в международните рейтинги на университетите, издигайки се с всяка година все по-нагоре. Този „знак на качество“ им позволява успешно да се конкурират на световния пазар, привличайки най-добрите руски и чуждестранни студенти.
Как се стига до това обаче?
През май 2013 г. президентът на Русия подписва указ, съгласно който не по-малко от пет руски висши училища трябва да влязат в първите 100 в света през 2020 г.
Целта е постигната още преди година. Предпоставка за това е „Проект 5-100“, насочен към повишаване на глобалната конкурентоспособност на руските университети и обединяващ 21 водещи университета в страната. Пред тях е поставена задачата да укрепят позициите на руските вис-
ши училища на глобалния пазар на образованието и изследванията.
Успехът на Проекта, обуславен от усилията на руското правителство и мениджмънта на университетите, прави впечатление на фона на повече от 40 подобни инициативи, които са пуснати в действие през последните 20 години в различни страни по света и където са инвестирани десетки милиона долари. Много държави, както и Русия, разчитат на изследователските университети.
„Проект 5-100“ обхваща университети от различни руски региони – от Владивосток до Калининград, затова не само московските и санктпетербургските университети фигурират в световните рейтинги. В класациите все по-често се появяват и регионални университети. Расте и броят на конкурентоспособните специалности. Сега са включени не само традиционните физика, математика и минно дело, но се появяват и икономика, мениджмънт, социология и дизайн.
На 4 март 2020 г. е публикуван световният рейтинг на университетите на агенция QS. Сред класираните са 36 руски университета, като 15 от тях са участници в „Проект 5-100“. В топ 100 са 11 руски висши училища, като половината от тях са участници в „Проект 5-100“.
Класиранията по специалности са първите в годишния цикъл на световните рейтинги, като за втора поредна година руските университети подобряват в позициите си. Те са представени с 38 специалности от общо 48, по които се осъществява класирането. Руските университети заемат 190-о място в рейтингите по специалности, като 60 % от тези висши училища са от „Проект 5-100“.
Общо 50 руски университета са представени с по 9 специалности, през 2019 г. те са едва 7. В първите 100 руските университети присъстват с 28 специалности, като миналата година те са 25.
Сред участниците в „Проект 5-100“ лидер в рейтинга по специалности отново е Висшето училище по икономика – с общо 16 специалности. В три от категориите Университетът се появява за първи път: „Социална политика и администрация“ (тази специалност веднага попада в топ 100 на глобалния рейтинг), „Изкуство и дизайн“ и „Статистика и операционно изследване“ (заема 151-во място от общо 200). При 10 от специалностите висшето училище се издига по-нагоре в класацията в сравнение с миналата година.
Второ място в класацията на QS по отличен брой специалности заема Новосибирският държавен университет с 13 изучавани от студентите му предмета. „Медицина“ се появява за първи път, а „Археология“ се завръща в списъка на най-добрите световни университети след година отсъствие. По-добри резултати в сравнение с миналата година получава Новосибирският държавен университет по още две специалности.
Трети е Уралският федерален университет с 12 специалности. В пет от тях той се появява за първи път – „Археология“, „Бизнес мениджмънт“, „Философия“, „Лингвистика“, „Икономика и иконометрика“. При други три специалности запазва позициите си.
Определено силно впечатление прави, че най-високите позиции в световния рейтинг на училищата са заети основно от участниците в „Проект 5-100“. От 15-те първи университета само три не са участници в Проекта – Московският държавен университет, Санктпетербургският държавен университет и Московският държавен технически университет „Бауман“.
Ако институционалните рейтинги се провеждат от 2008 г. насам, то рейтингите по специалностите, изучавани в университетите, се появяват неотдавна. Агенциите им отделят специално внимание и започват да ги разглеждат като отделно обособена категория едва през 2012 г.
Само че, както показват изследванията на рейтинговата агенция QS, вниманието на обществото и професионалните сдружения е насочено именно към рейтингите по специалности. Благодарение на тях кандидат-студенти и техните родители избират университети, в които да продължат обучението си, а научните работници се ориентират при избора на партньори за развитие на своите изследвания.
Първоначално списъците със специалности не са толкова дълги и включват 5 – 7 дисциплини, които се изучават в университетите. Благодарение на усилията на асоциацията „Глобални университети“, обединяваща университетите участници в „Проект 5-100“, от 2013 г. списъците на специалностите, включени в подбора на най-добрите висши учебни заведения в света, е много разширен. И днес трите най-големи рейтингови агенции – QS, THE и ARWU, имат 113 специалности, по които квалифицират университетите по света.
Благодарение на изкачването си в класациите на рейтингите по специалности авторитетът на руските научни университети расте с всеки изминал ден, а руските учени могат да се конкурират с учените от водещи университети от други страни.
Влизането на руските университети в топ 100 на световните рейтинги свидетелства за ефективността на „Проект 5-100“. Освен него значение има и забележителното повишаване на резултатността на научноизследователската дейност и позволява не само да бъде спрян отливът на перспективни млади учени, но и да се появи един от факторите за притока на интелектуален капитал в страната както реално (международни учени), така и потенциално (силни международни студенти да се стремят да постъпят в руските университети).
Рейтингите по специалности най-точно отразяват лидерството на университетите в различните области на науката и образованието и свидетелстват за престижа на страните в световен мащаб. Сътрудниците на такива висши училища канят като говорители редакционните колегии на престижни научни списания по време на конференции. Присъствието дори и на един университет в такъв тип елитна рейтингова класация осигурява на страната достъп до най-напреднали технологии в световен мащаб. А това е един от ключовите фактори за глобалната конкурентоспособност не само на висшето образование, но и на цялата държава, която, от своя страна, полага основите за национално дългосрочно устойчиво развитие.

Your Image Description

Свързани статии:

Какво се случва с „Еразъм+“ С униформи и във виртуалната класна стая И в Танзания учителят е на почит Само 37% от възрастните в ЕС се обучават редовно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наблюдател

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

На училище във „Фейсбук“

Следваща статия

Да предотвратим следваща епидемия

Следваща статия
Да предотвратим следваща епидемия

Да предотвратим следваща епидемия

В ход е дигиталното обучение

Научни площадки за нестандартно мислещи

В ход е дигиталното обучение

Ако искаш да видиш пеперуда...

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"