Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 13, 2020

Как се пробива в академичния елит

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-03-2020
в Брой 13, 2020
A A

11 руски университета се наредиха сред 100-те най-престижни висши училища в света. Те са включени в тазгодишната рейтингова класация по специалности на английската агенция QS. Това става ясно от материала на Ирина Карелина – старши директор на Националния изследователски университет „Висше училище по икономика“, публикуван от Газета.ru
Всяка година QS прави класация на най-добрите световни университети, разделени по региони и специалности. Висшите учебни заведения са оценявани по 48 различни тематични области, включващи както стандартни специалности, така и нови.

Руските университети демонстрират отлична динамика в международните рейтинги на университетите, издигайки се с всяка година все по-нагоре. Този „знак на качество“ им позволява успешно да се конкурират на световния пазар, привличайки най-добрите руски и чуждестранни студенти.
Как се стига до това обаче?
През май 2013 г. президентът на Русия подписва указ, съгласно който не по-малко от пет руски висши училища трябва да влязат в първите 100 в света през 2020 г.
Целта е постигната още преди година. Предпоставка за това е „Проект 5-100“, насочен към повишаване на глобалната конкурентоспособност на руските университети и обединяващ 21 водещи университета в страната. Пред тях е поставена задачата да укрепят позициите на руските вис-
ши училища на глобалния пазар на образованието и изследванията.
Успехът на Проекта, обуславен от усилията на руското правителство и мениджмънта на университетите, прави впечатление на фона на повече от 40 подобни инициативи, които са пуснати в действие през последните 20 години в различни страни по света и където са инвестирани десетки милиона долари. Много държави, както и Русия, разчитат на изследователските университети.
„Проект 5-100“ обхваща университети от различни руски региони – от Владивосток до Калининград, затова не само московските и санктпетербургските университети фигурират в световните рейтинги. В класациите все по-често се появяват и регионални университети. Расте и броят на конкурентоспособните специалности. Сега са включени не само традиционните физика, математика и минно дело, но се появяват и икономика, мениджмънт, социология и дизайн.
На 4 март 2020 г. е публикуван световният рейтинг на университетите на агенция QS. Сред класираните са 36 руски университета, като 15 от тях са участници в „Проект 5-100“. В топ 100 са 11 руски висши училища, като половината от тях са участници в „Проект 5-100“.
Класиранията по специалности са първите в годишния цикъл на световните рейтинги, като за втора поредна година руските университети подобряват в позициите си. Те са представени с 38 специалности от общо 48, по които се осъществява класирането. Руските университети заемат 190-о място в рейтингите по специалности, като 60 % от тези висши училища са от „Проект 5-100“.
Общо 50 руски университета са представени с по 9 специалности, през 2019 г. те са едва 7. В първите 100 руските университети присъстват с 28 специалности, като миналата година те са 25.
Сред участниците в „Проект 5-100“ лидер в рейтинга по специалности отново е Висшето училище по икономика – с общо 16 специалности. В три от категориите Университетът се появява за първи път: „Социална политика и администрация“ (тази специалност веднага попада в топ 100 на глобалния рейтинг), „Изкуство и дизайн“ и „Статистика и операционно изследване“ (заема 151-во място от общо 200). При 10 от специалностите висшето училище се издига по-нагоре в класацията в сравнение с миналата година.
Второ място в класацията на QS по отличен брой специалности заема Новосибирският държавен университет с 13 изучавани от студентите му предмета. „Медицина“ се появява за първи път, а „Археология“ се завръща в списъка на най-добрите световни университети след година отсъствие. По-добри резултати в сравнение с миналата година получава Новосибирският държавен университет по още две специалности.
Трети е Уралският федерален университет с 12 специалности. В пет от тях той се появява за първи път – „Археология“, „Бизнес мениджмънт“, „Философия“, „Лингвистика“, „Икономика и иконометрика“. При други три специалности запазва позициите си.
Определено силно впечатление прави, че най-високите позиции в световния рейтинг на училищата са заети основно от участниците в „Проект 5-100“. От 15-те първи университета само три не са участници в Проекта – Московският държавен университет, Санктпетербургският държавен университет и Московският държавен технически университет „Бауман“.
Ако институционалните рейтинги се провеждат от 2008 г. насам, то рейтингите по специалностите, изучавани в университетите, се появяват неотдавна. Агенциите им отделят специално внимание и започват да ги разглеждат като отделно обособена категория едва през 2012 г.
Само че, както показват изследванията на рейтинговата агенция QS, вниманието на обществото и професионалните сдружения е насочено именно към рейтингите по специалности. Благодарение на тях кандидат-студенти и техните родители избират университети, в които да продължат обучението си, а научните работници се ориентират при избора на партньори за развитие на своите изследвания.
Първоначално списъците със специалности не са толкова дълги и включват 5 – 7 дисциплини, които се изучават в университетите. Благодарение на усилията на асоциацията „Глобални университети“, обединяваща университетите участници в „Проект 5-100“, от 2013 г. списъците на специалностите, включени в подбора на най-добрите висши учебни заведения в света, е много разширен. И днес трите най-големи рейтингови агенции – QS, THE и ARWU, имат 113 специалности, по които квалифицират университетите по света.
Благодарение на изкачването си в класациите на рейтингите по специалности авторитетът на руските научни университети расте с всеки изминал ден, а руските учени могат да се конкурират с учените от водещи университети от други страни.
Влизането на руските университети в топ 100 на световните рейтинги свидетелства за ефективността на „Проект 5-100“. Освен него значение има и забележителното повишаване на резултатността на научноизследователската дейност и позволява не само да бъде спрян отливът на перспективни млади учени, но и да се появи един от факторите за притока на интелектуален капитал в страната както реално (международни учени), така и потенциално (силни международни студенти да се стремят да постъпят в руските университети).
Рейтингите по специалности най-точно отразяват лидерството на университетите в различните области на науката и образованието и свидетелстват за престижа на страните в световен мащаб. Сътрудниците на такива висши училища канят като говорители редакционните колегии на престижни научни списания по време на конференции. Присъствието дори и на един университет в такъв тип елитна рейтингова класация осигурява на страната достъп до най-напреднали технологии в световен мащаб. А това е един от ключовите фактори за глобалната конкурентоспособност не само на висшето образование, но и на цялата държава, която, от своя страна, полага основите за национално дългосрочно устойчиво развитие.

Your Image Description

Свързани статии:

Какво се случва с „Еразъм+“ С униформи и във виртуалната класна стая И в Танзания учителят е на почит Само 37% от възрастните в ЕС се обучават редовно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наблюдател

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

На училище във „Фейсбук“

Следваща статия

Да предотвратим следваща епидемия

Следваща статия
Да предотвратим следваща епидемия

Да предотвратим следваща епидемия

В ход е дигиталното обучение

Научни площадки за нестандартно мислещи

В ход е дигиталното обучение

Ако искаш да видиш пеперуда...

Последни публикации

  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"