Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 18, 2020

На върха на знанието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-04-2020
в Брой 18, 2020
A A
Възпитаниците на плевенската Финансово-стопанска гимназия са големи късметлии, защото се обучават в модерна образователна среда и са в досег със съвременните технологии

Един от „вечните“ спорове в християнството е „Колко ангела могат да се съберат на върха на една игла“. На пръв поглед, той няма общо с развитието на училищата в България. Нито с факта, че на върха на един от плевенските хълмове, в един от най-младите квартали на града се намира Държавната финансово-стопанска гимназия „Интелект“.

Всъщност християнството спори за броя не на ангелите, а на дяволите, събрали се на върха на иглата. Не сме теолози, за да търсим отговора, но намираме паралел между странностите на спора и съдбата на плевенското училище. Открита през 1990 г., гимназия „Интелект“ има късмета да „застане“ между две коренно различни политически системи. Замислена като експериментална в последните години на социализма, тя отваря врати година след промените като специализирано средно учебно заведение с икономически профил, призвано да направи българското средно образование конвертируемо на европейско и световно ниво.

Дали е запазило този стремеж и днес? За щастие – да, и това лесно може да се види на място. Още отвън прави впечатление модерният вид на сградата. Тя е построена така, че да се оформи красив вътрешен двор – подходящ за различни извънкласни дейности и практически занимания. За 450-те ученици от VIII до XII клас се грижат 44 педагози. Децата участват в множество проекти, в които освен че
разширяват професионалните си компетенции, имат шанса да провеждат практики и посещения в Германия, Испания, Малта, Великобритания, Италия, Чехия, Словакия, Литва, Франция, Хърватска, разказва директорът на „Интелект“ Емил Райков. За добрата работа в тази посока говори и присъдената от Центъра за развитие на човешките ресурси Харта за мобилност в сферата на професионалното образование и обучение по програма „Еразъм+“. Гимназията е оценена с 96 от максимално възможните 100 точки. Това е признание и висока оценка за дългогодишния опит и труд на гимназията в управлението на проекти, за постигнати резултати с доказано качество при организиране на мобилност на обучаеми в областта на професионалното образование и обучение. Хартата е допълнителен стимул за ДФСГ „Интелект“ – Плевен, да развие своята европейска стратегия за интернационализиране и да използва своя капацитет за организиране на нови, качествени мобилности за обучаващите се и персонала на гимназията. Същевременно, като притежател на Харта за мобилност, плевенската Икономическа има възможност да кандидатства по опростена процедура по Ключова дейност 1 – „Мобилност на обучаеми и персонал в областта на професионалното образование и обучение“, на програма „Еразъм+“. Училището продължава да работи и по редица национални проекти, като УСПЕХ, „Твоят час“ и „Ученически практики“, финансирани по ОП „Развитие на човешките ресурси“ и съфинансирани от Европейския социален фонд.
Оказва се, икономиката не е единствената сила на възпитаниците на гимназията. Отборите по волейбол, баскетбол, футбол, бадминтон и тенис на маса през годините традиционно печелят призови места на общински и областни състезания. За това също си има причина.
Училището разполага с най-големия физкултурен салон в града – истинска многофункционална спортна зала. Съоръжението е чест домакин дори на градски първенства по баскетбол. Изключително интересна е и амфитеатралната концертна зала – това обяснява защо учениците обичат да се включват в дейностите на танцовия, мажоретния състав или на клуба за народни танци „Хороводец“. Богатата библиотека пък помага на децата не само за уроците и свободното време, но и за заниманията на литературния кръжок например. Ученическият парламент пък се събира в официалната зала „Европа“ – там има място и за гости, които искат да присъстват на заседанията.
В истински празник за гимназията се превръща ежегодно провежданият майсторски клас по случай Деня на икономиста. Сформират се два отбора, всеки със свой ментор. Те се съревновават в решаването на казуси – това също е част от идеята за учене чрез правене. Състезанията не са само за избрани – за това говори и осъществяването на традиционни и специфични за училището инициативи, като „Интелект“ в управлението и бизнеса“, „Панаир на бизнес проектите“ и „Талантите на „Интелект“, чрез които се дава възможност на всички младежи да се изявят, да разкрият потенциала си и да се докоснат до реалния бизнес и управление.
За да се стигне дотам обаче, учениците следва да са натрупали достатъчно базови знания по различни предмети – в специалности като „Икономическа информатика“, „Банково дело“, „Счетоводство“, „Митническа и данъчна администрация“, „Застрахователно и осигурително дело“, „Бизнес администрация“, „Електронна търговия“, „Малък и среден бизнес“, „Икономика и мениджмънт“. Икономическият профил обаче не е за сметка на останалите науки – за това говорят и модерните кабинети по химия, физика, биология, история, география, както и няколкото компютърни зали. За осъществяването на
връзката между бизнес и образование помагат редица партньори – общински служби, счетоводни и одиторски къщи, застрахователни дружества, банки. В училището работят и шест учебни компании. В тях децата се занимават с разнообразни дейности – от организиране на детски партита, кетъринг, съревнования по надяждане с плодове или детска рисунка до фотоуслуги и производство на накити, декорации и сувенири. Ползата от подобни бизнес ориентирани инициативи е видима – над 95% от зрелостниците продължават образованието си в родни и чужди университети. Възпитаниците на гимназията са предпочитани и при наемане на работа в местните фирми – заради добрата си подготовка и отличното владеене на чужд език.

 

Знания от разстояние

За спазване на решението за обявяване на извънредно положение от 16.03.2020 г. гимназията е въвела електронно дистанционно обучение. Учебният процес продължава с използване на електронния дневник Shkolo.bg, електронни учебници и изпитни материали. За улесняване на комуникацията е създадена електронна поща на всеки клас, на която се изпращат от учителите учебни материали за подготовка и тестове за самоподготовка. Там се осъществява и обратна връзка с учениците – за въпроси, изпращане на решени тестове и разработени материали.
По отношение на учебните ресурси, всеки учител има свободата да реши дали да подготви собствени материали, или да насочва учениците към използване на достъпни онлайн електронни ресурси за обучение. Създадени са и групи в социалните мрежи – на преподавател, чат групи на класове или по предмети, за разговор и обмен на материали в реално време. За бърза комуникация между ръководство, учители, ученици и служители се използват и социални платформи като Messenger, WhatsApp или Viber.

 

Пътят през годините

Открито през 1990 г. като Експериментално средно училище по мениджмънт, през 1996 г., със заповед на министъра на образованието, училището е преобразувано в Държавна финансово-стопанска гимназия „Интелект“. Новата училищна сграда на ДФСГ е открита през учебната 1998/1999 г. Днес там са обособени модерни мултимедийни кабинети, представителната зала „Европа“, библиотека с богат книжен фонд, многофункционална спортна зала.
С подкрепата на Община Плевен сградата е санирана и реновирана по проект „Региони в растеж“. Една от ползите е, че тя вече осигурява достъпна среда за хора с увреждания. Предстои със собствени средства да се облагороди дворното пространство с различни растителни видове и да се създадат кътове за отдих и спорт с уреди за стрийт фитнес.

Your Image Description

Свързани статии:

По-голямо старание при е-обучението Ученици помагат на учители в новата електронна среда Психолози в помощ на ученици, учители и родители Супермодерни кабинети за 20 млн.лв.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професионално образование

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

По-голямо старание при е-обучението

Следваща статия

Ученици помагат на учители в новата електронна среда

Следваща статия
Ученици помагат на учители в новата електронна среда

Ученици помагат на учители в новата електронна среда

Време за открития и предизвикателства

Време за открития и предизвикателства

Много държави отлагат изпитите

Много държави отлагат изпитите

Последни публикации

  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"