Децата се оказват по-дисциплинирани от очакваното, а педагозите показват креативност и професионализъм
След обявяване на извънредното положение педагогическият колектив на
143. ОУ „Георги Бенковски“ в София взима решение обучението на учениците през първата седмица да се осъществява през електронната платформа „Школо“. Учителите се насочват към реално видео обучение чрез различни платформи – ZOOM, Google Classroom и Skype. Формата на преподаване е съобразена с възрастта и учебните предмети на децата. Учителите от начален етап на образование и тези по български език и литература, математика, „Човекът и природата“, информационни технологии, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда преподават в онлайн платформи, чрез които се осъществява
видеоконтакт с учениците.
Поставят се задачи за домашна работа, които учениците решават и изпращат за проверка по електронната поща или чрез „Школо“. Онлайн тестовете се проверяват от учителите и се коментират типични грешки. Учителите по всички останали предмети качват в електронната платформа линкове със задачи за учениците, както и видеоуроци в „Уча.се“ и други видеоматериали за по-лесно възприемане на учебния материал. След подготовката на урока и написване на домашната работа учениците осъществяват обратна връзка със своите учители по електронната поща. Видеоуроци има дори и за часовете по физическо възпитание.
„Колегите, макар и малко притеснени в началото, ежедневно доказват на себе си, че могат да бъдат креативни, и се справят отлично.“ Това казва директорът на 143. ОУ „Георги Бенкосвски“ Ирена Дойчинова. Съвсем разбираемо, в началото има трудности. Заради огромното натоварване електронните платформи се сриват една след друга. Но към днешна дата всичко е спокойно – и педагозите, и децата работят с удоволствие. Директорката споделя, че ситуацията е позволила учителите да опознаят по-добре учениците и техните възможности. „Оказа се, че сме подценявали децата. Те са по-дисциплинирани, по-отговорни, по-изпълнителни, по-креативни, по-учещи. Дигиталните компетентности на учениците със сигурност са на високо ниво. Те се справят отлично в електронна среда и работят без проблеми с електронни ресурси във виртуална среда. Помагат си помежду си, но помагат и на своите учители. Какви времена! Да, учениците успешно подкрепят учителите си в това предизвикателство“, отбелязва Дойчинова.
По думите ѝ, още е рано да се прогнозира каква част от учебната програма по съответните предмети ще бъде покрита. Надява се, че ако учебният процес продължи да се реализира в обем и в пълнота както до момента, ще се справят на 99,9%.
„Ако извънредната ситуация бъде удължена, ще създадем организация, каквато МОН препоръча“, казва директорката. Алтернативите са много – може да се организират учебни занятия в събота или просто ще се удължи учебната година в определените срокове. Ръководството на
143. ОУ има готовност да реализира на практика такова решение. Директорката посочва и още една възможност, която от години предоставят на учениците си, които по обективни причини не са постигнали максимални резултати – организация на лятно училище в продължение на 20 работни дни. По думите ѝ този вариант е напълно приложим.
Ирена Дойчинова отбелязва с гордост, че всички ученици участват в обучението на 100%. Неоценим помощник в тази нова учебна ситуация са родителите, които помагат на педагозите с разбиране и поемане на отговорност да контролират обучението и самоподготовката на своите деца. „Благодарни сме, че
много родители подкрепиха учителите при стартирането на онлайн обучението.
Може би не така щяха да стоят нещата днес, ако училището ни нямаше изградени традиции за взаимодействие с родителите“, изтъква тя. В новата ситуация само се потвърждава фактът, че родителите и учителите винаги са били партньори за общата кауза – децата. Целта е те да се изградят като добри хора, креативни и мислещи, устремени към високи цели.
Тази година 143. ОУ „Георги Бенковски“ чества 100-годишен юбилей. „Много история, традиции, резултати. Много труд, всеотдайност и професионализъм на поколения учители, ученици, родители“, казва с гордост Дойчинова. Днес в училището се обучават 775 ученици в 31 паралелки. От години се изграждат клубове за занимания по интереси в различни направления. Децата се изявяват в две вокални групи, в състав за народни танци, спортни танци, мажоретен ансамбъл – I клас, таекуондо, роботика и програмиране, футбол и шах. Училището работи в партньорство и с читалище „Възраждане“. Разбира се, близостта на 143. ОУ до големия спортен център „Герена“ дава възможност на много техни възпитаници активно да тренират художествена гимнастика, баскетбол, футбол и много други спортове. От тази учебна година учебното заведение участва и в проект на МОН „Образование за утрешния ден“ – обучение на учениците за постигане на базови дигитални умения.
В училището се обучават 16 ученици със специални образователни потребности. За тях се грижат всички учители, както и психолог и ресурсен учител, назначени на щат в училището. По думите на директорката, в настоящата ситуация с учениците със специални образователни потребности се осъществяват и дейности по допълнителна подкрепа за личностно развитие чрез индивидуални видеоконсултации
и възлагане на задания за самостоятелно изпълнение.
Ирена Дойчинова заявява, че подкрепя идеята за задължителната предучилищна подготовка на 4-годишните деца, но конкретно проучване по темата за нагласите сред родителите все още не е провеждано. В I клас при тях постъпват деца, които са посещавали детска градина. По думите ѝ, трудности със социализацията и усвояването на учебния материал срещат някои деца. Но с много търпение и любов от страна на началния учител и на училищния психолог те бързо преодоляват стреса, породен от промяната на средата, и лесно се адаптират към училищната среда. Ходенето на училище вече е удоволствие, завършва с усмивка Ирена Дойчинова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg