През юни министрите на образованието от ЕС ще обсъждат плановете си за следващата учебна и академична година
Предвиждаме много повече занимания през лятото за учениците, които не са участвали ефективно в обучението в електронна среда или които имат необходимост от допълнителна подкрепа за преодоляване на обучителни затруднения и повишаване на резултатите“.
Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред участниците в третата неформална видеоконференция на министрите на образованието на държавите членки на ЕС. Форумът е посветен на отражението на световната пандемия върху системите за образование и обучение. Дискутирани са ключови въпроси, свързани с отваряне на образователните институции, изпитите за приключване на средното образование, плановете на вис-
шите училища по отношение на приема на студенти и как това ще се отрази на учебната мобилност в рамките на ЕС. Бяха представени подходите и предизвикателствата пред образователните системи в европейските страни.
Министър Вълчев запозна колегите си с предприетите мерки в България, определените дати за изпити и получаване на дипломи, които са необходими за кандидатстващите в университети зрелостници.
„Висшите училища разработват свои планове за поетапно възстановяване на нормалното провеждане на учебните занятия, включително и присъствено обучение и полагане на съответните изпити и дип-
ломни защити при спазване на необходимите изисквания от здравните власти“, поясни Вълчев. Той посочи, че повечето университети ще приемат студенти с оценките от държавните зрелостни изпити, а зрелостниците ще получат дипломите си навреме.
Просветният министър отбеляза, че училищата в България остават затворени до края на учебната 2019/2020 г. като присъствие на ученици се допуска само при неотложни дейности, които не могат да се реализират от дистанция в електронна среда. Той сподели с останалите министри, че у нас се подготвя възстановяване на работата в детските градини.
Готови сме да започнем разговори за следващата учебна година, каза още министър Вълчев.
„В Европейската комисия ще продължим да подпомагаме държавите членки и да стимулираме обмена на добри практики, за да може всички държави да познават опита на другите и да заимстват ефективните решения“, подчерта българският еврокомисар за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта комисар Мария Габриел. Тя информира министрите, че създадената по нейна инициатива работна група с представители на държавите членки работи активно в търсене на решения по проб-
лемите, породени от кризата. Дискутирани са въпроси като признаване на академичните постижения, гарантиране на качеството на обучението, ситуацията на учащите в неравностойно положение и подкрепата за тях, както и изискванията за прием във вис-
шите училища за следващата академична година.
Комисар Габриел сподели, че скоростта и дълбочината на трансформациите, които се случиха по време на пандемията, показват, че възстановяването ще бъде продължително и сложно предизвикателство. „Уроците от кризата напомнят за двете важни предстоящи инициативи на Комисията в областта на образованието и обучението, а именно актуализираният План за действие за цифрово образование и Европейското образователно пространство, са по-важни от всякога. В съответствие с приоритетите на бъдещия План за действие, поисках министрите на образованието да подкрепят националните Еразъм агенции и те да подготвят извънредна покана за предложения по линия на „Еразъм+“ за подпомагане на дистанционното обучение и придобиването на цифрови умения. Подобна покана би имала специален акцент върху училищата, които са били сериозно засегнати от кризата“, каза тя.
Следващата видео конференция с министрите на образованието ще се проведе през юни и фокусът ще бъде върху най-добрите практики и какво планират държавите членки за следващата учебна и академична година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg