Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Промяната започва от самите нас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
в Брой 27, 2020
A A
Ръководството
на СУ „Васил Левски“ залага на STEM науките и успешното адаптиране на учениците към дигиталното настояще.
На снимката – отборът на елинпелинската гимназия се подготвя за състезанието BeSafeNet

Важни са положителните сигнали, които подаваме, че училището ни се променя. Продължаваме с последователната дигитализация на образователната среда и провокирането на интереса на децата към STEM направлението – науката, информационните технологии, инженерните науки и математиката.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Мариета Христова, която от лятото на миналата година е директор на СУ „Васил Левски“ в Елин Пелин. Преди това бившата възпитаничка на училището преподава в него информатика, информационни технологии и английски език. Вярва, че повече дигитализация на образователния процес може да направи преподавания материал по-атрактивен и разбираем за учениците. Но разковничето за по-високи образователни резултати се крие и в осигуряването на спокойна училищна среда, съобразяване на материала с възрастовите особености на децата и повече упражнения по отделните предмети.

През 2019-а училището отбелязва своята 75-годишнина, а през отиващата си учебна година всички в него извървяват своите малки и по-големи стъпки на промяна, които да го превърнат в желана територия на знания и творчество, традиции и иновации. „На децата трябва всеки ден да се показва с какво ще са им полезни преподаваните знания, защо е добре да научат колкото може повече за заобикалящия ги свят“, смята Христова. И не пропуска да отбележи, че голямата промяна в българското училище много зависи от това как в учителската професия да бъдат привлечени можещи млади хора, обучени по нов начин във висшите училища.

В СУ „Васил Левски“ се обучават 810 ученици. С тях са 70 педагози, които активно работят върху професионалното си развитие.
В гимназиален етап се предлагат три профила – „Предприемачески“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Компютърен график“, който дава и професионална квалификация. Във връзка с приема след VII клас и карантината те са представени във видеоклипове.
Относно скоростта, с която могат да се случат промените в една образователна институция, събеседничката ни споделя, че пандемията е направила така, че „революцията“ се е случила за седмица. „В средата на март за три дни всички 810 ученици бяха вкарани в системата Teams с помощта на родителите“, казва тя. И откровено отбелязва, че в първите дни е имала доста разстроени колеги. „След това свикнаха, разбраха колко удобно е да се работи в подобна среда, как лесно се правят тестове, колко полезно е проектно базираното обучение. За мен това бе велик експеримент“, добавя тя. Получават от МОН и раздават 7 таблета на деца без електронни устройства, за да не изостават с уроците. А за да покрепят своите 71 зрелостници, провеждат за тях пробни онлайн матури по БЕЛ и философия, която е най-избираната втора матура, както и по английски и по руски език. За седмокласниците е проведено пробно външно оценяване по български език. А резултатите от НВО показват, че те са постигнали средно 56,55 точки при 51,06 т. за страната.
Сред знаците как училището се адаптира към дигиталното настояще, е участието на гимназията в Международната седмица на програмирането Code Week. През октомври 2019 г. около 200 деца се включват в нея за втори път заедно с четиримата учители по информационни технологии. Ясен Георгиев, който преподава за първа година, например представя създадения заедно с ученици за
4 часа проект за управление на… акула, разработен от „Майкрософт“ и „Би Би Си“. Учениците правят от подръчни материали джойстик, а посредством платка „Ардуино“ и предоставен код всеки желаещ може да влезе в ролята на морски биолог и да проучи как се движат акулите в триизмерното пространство в океаните.

Идеята е учениците да разберат как от почти нищо може да се създаде инженерен проект, да се научат да работят в екип, и да прилагат познанията си по математика, физика, биология и информационни технолигии. Предвижда се да има още подобни проекти, както и открити уроци с участието на хора от ИТ фирми, за да могат младежите да разберат от първа ръка как работи реалният бизнес и какво създава.
В началото на декември миналата година Мариета Христова и Ясен Георгиев със съдействието на Microsoft Bulgaria провеждат двудневен курс Hacking STEM за учители от област София. Целта на обучението е да се демонстрират педагогически инструменти, чрез които да се обогати и модернизира практиката в извънкласните STEM обучения чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката. Учителите реализират три проекта – сеизмограф, мозъчен симулатор и модел на акула.
Отново през декември ученици от II до VII клас на еленпелинската гимназия се включват и в технологична работилница „Часът на програмирането“ и решават визуални задачи на платформата Code.org.
Първокласници програмират с помощта на Blue-bot и приложението CodeSpark Academy. „Раздадохме и доста сертификати, които Платформата генерира при постигане на определени резултати“, отбелязва Христова. Самата тя през миналата учебна година със свои ученици прави изнесени уроци по темата в други училища. Води и клуб по интереси в съседно населено място. През 2018-а е сред отличените в категорията „Учител с най-много разработени и предоставени ресурси“ сред педагозите, включили се в Европейската седмица на програмирането.
„Без да сме в мрежата на иновативните училища, играем тази роля“, категорична е Христова.
И независимо дали скоро гимназията ще кандидатства с проект за иновация, директорката казва, че не смятат да пазят постигнатото за себе си. Напротив, една от идеите ѝ е елинпелинското
СУ „Васил Левски“ да се превърне в център за споделяне на идеи между педагозите от региона и с учениците.

Вече е получила предварителна подкрепа от Общината и за провеждането на фестивал на науката, който да събира училища от общината и областта. Гимназията инвестира в нови роботи и всичко необходимо за тяхното програмиране. Училището се включва и в инициативата „Запознай се с Micro:bit“, чиято цел е да се запознаят учениците от IV до IX клас с програмирането и как с програмируеми платки могат да правят интересни STEM проекти. През февруари тази година отбор на гимназията получава приз за второ място в национално състезание в рамките на обучителната програма „Киберскаут 2019“.
Директорката иска да постави ново начало и в отношенията между родители и учители. Включително и чрез промяна на традиционните родителски срещи и качването им в „облак“. Убедена е, че успяват училища, където семействата имат уважение към институцията и подкрепят педагозите. И родителите разбират, че възпитанието на техните наследници е първостепенна тяхна задача.
В СУ „Васил Левски“ залагат и на извънкласни дейности и изяви, които да развиват талантите, социалните умения, креативността и естетическото чувство на децата. 40% от заниманията по интереси са в областта на STEM. Има и групи по народни танци, таекуондо и изобразително изкуство. Заниманията не спират и по време на пролетната „ваканция“ по времето на карантина. Тогава се ражда и инициатива за дигитално четене два пъти в седмицата. Има идея тя да прерасне във виртуален читателски клуб. Наскоро е обявена и дарителска кампания „Книга за бъдеще“ за обновяване на училищната библиотека с цел тя да се превърне в зона за учене и творчество.
И още един акцент във визията за промяна на СУ „Васил Левски“ – учениците трябва да имат повече изнесени извън училището уроци. Затова и в учебния план са заложени посещения на Художествената академия и на различни музеи. Ученици се включват и в програмата „Учен за един ден“ в рамките на „Нощ на учените 2019“.
В средата на януари тази година пък в класните стаи на начален етап влиза екип на детския научен център „Музейко“.
Сред видимите промени в училището е започналото обновление на базата. „В уютна среда и децата имат повече насторение и желание за учене. Колегите – също“, убедена е събеседничката ни. Първо са реновирани един коридор и 4 стаи. За очакваните над 30 първокласниците наесен подготвят обновени класни стаи с цветна атмосфера. Нови пана и осветление променят визията на стълбищата в сградата. Финансирането на ремонтите е от училищния бюджет, както и чрез различни програми и проекти. Разчита се и на подкрепата на общината. Ще се възстанови и училищното настоятелство, което също би помогнало за финансиране на различни дейности.

Но освен за средата и за знанията в училището трябва да се грижат и за духа на своите възпитаници, убедена е директорката. Така по нейна идея за 24 май е открита релефната композиция „Българската азбука“ с буквите на глаголица и кирилица, която заема почти изцяло една от външните стени на училището. „Това ще напомня на днешните, на бъдещите ни възпитаници и на гостите, че писменото слово позволява на хората да опознават живота, доброто и злото в него, да обичат и да прощават. Просто да бъдат хора“, казва Христова.
През миналото лято пък местният резбар Георги Найденов извайва от ствола на отсечения стар и опасен чинар в училищния двор скулптура на патрона на гимназия Васил Левски. Сега Апостола на свободата напомня за ценностите, запазили българския дух, и за идеалите, с които е възродена българската държава. И ще наблюдава кой какви следи от себе си и делата си ще остави във времето и в училищния летопис.

Мариета Христова, директор:
През това лято ще работим върху доусъвършенстване на модела за дистанционно обучение и за пълноценно използване на възможностите, които ни дават технологиите. Вече го няма основния стрес, технологията е позната на колегите от екипа.
Въпросът сега е методически как да направим обучението в електронна среда още по-пълноценно. Така че следващ път резултатите да бъдат по-добри и за децата, и за учителите, и за родителите. Очаквам, че и МОН ще помдпомогне колегията с методически насоки.

 

Your Image Description

Свързани статии:

И детските градини могат да работят онлайн Още едно зубърче се роди в Източните Родопи Изучават корейския опит в икономиката Тържествено завърши учебната година в Плевен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне205Tweet
Предишна статия

Споделени умения

Следваща статия

Колкото повече, толкова повече

Следваща статия
Колкото повече, толкова повече

Колкото повече, толкова повече

Дигитални създатели

Дигитални създатели

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕК одобри над 20 млн. евро за здравния сектор у нас

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"