Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Европейските училища започнаха учебната година присъствено

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
в Брой 37, 2020
A A
Учебната година във всички 13 Европейски училища започна присъствено. Първият учебен ден е намален, за да могат децата да се адаптират след пандемията и лятната ваканция

Яни УЗУНОВ
Наш кореспондент
в Брюксел

На 3 септември над 12 000 ученици от Европейските училища (ЕУ) в Белгия започнаха новата учебна година присъствено. Първият учебен ден беше намален, за да могат децата да се адаптират след пандемията и лятната ваканция.
За да се сведе до минимум рискът от заразяване, са ограничени максимално контактите с външни лица. Отменени са обичайните предварителни родителски срещи, целящи да запознаят родителите на новозаписаните деца с особеностите на учебния процес и реда в сградите. Това е направено от учители, които показват класните стаи и дават подробни обяснения на най-малките деца. А консултациите между родители и учители предстои да се извършат дистанционно по интернет.
Присъствието на децата е задължително и към нас-
тоящия момент не се предвиждат и допускат никакви други алтернативни форми на обучение. Изключения се правят само за специални случаи, които трябва да са подкрепени с необходимите медицински документи, като всеки от тях ще бъде разглеждан отделно.
След като, притиснати от извънредните обстоятелства, през изминалата учебна година децата бяха принудени да завършат в изолация чрез дистанционно обучение, за новата 2020/2021 г. са взети изключително сериозни мерки за подобряване на учебния процес.
Ръководствата на европейските учебни заведения са разработили план за действие, съобразен с препоръките на белгийското правителство.
Той предвижда множество предписания за различните възможни промени на епидемичната обстановка. Обозначени с различен цвят (зелен, жълт, оранжев и червен), те съответстват на четирите нива на риск (определени като нулев, минимален, повишен и висок), за които са разписани конкретни мерки, които имат пряко отношение към учебния процес.
Това са условията за провеждането на изпити и записвания на нови деца, допустимият брой ученици в клас и учебни дни, кога може да се въведе дистанционно обучение, носенето на индивидуални предпазни средства, спортни занимания, училищни екскурзии и др.
Цялата информация е изпратена предварително на родителите заедно с детайлни пояснения за първия учебен ден.
Например отсъствието на учениците заради наложена карантина след завръщане от лятната им ваканция трябва да бъде удостоверено със специален стандартизиран сертификат. Той се издава от съответния личен лекар и в него задължително са посочени срокът на карантината и причината за нейното налагане, проведени тестове и др.
Носенето на маски от началния курс в ЕУ няма да е задължително, но е позволено, ако родителите настояват за това. За учениците от горните курсове обаче то е задължително, а осигуряването на предпазните средства е отговорност изцяло на родителите, като изрично е посочено, че всеки ученик трябва да разполага с по няколко маски на ден.
Изключения от правилото се допускат само в столовата и по време на междучасие, но само при условие че учениците от горния курс спазват дистанция от 1,5 м и са на открито.
Носенето на предпазни маски е задължително и за учителите и останалия персонал, докато се придвижват на територията на училището. Защитните средства остават и в час, когато не е възможно да се спазва необходимото разстояние.
В класните стаи е препоръчително прозорците да се държат отворени и по време на час, в зависимост, разбира се, от метеорологичните условия. В помещенията, в които няма мивки, ще са налични дезинфектанти, а родителите ще се насърчават да осигуряват на децата си и такива за лична употреба.
Задължение на всички учители е да спазват социалната дистанция при разговори с колеги и деца. Предстои въвеждането на специални процедури и формуляри за оповестяване в случай на заразяване на дете с СOVID-19. Те ще са стандартизирани за територията на цялата страна. Вече са разпратени и мерки, които родителите трябва да спазват, в случай че детето им не се чувства добре. Част от тях включват задължително мерене на температурата всяка сутрин, преди училище, както и следене за характерни симптоми. При наличието им се предвижда задължителна консултация с лекар и по негова преценка – правене на тест.
Това са само част от основните ограничителни мерки, които се въвеждат на територията на петте Европейски училища в Белгия.
Важно е да се посочи, че хигиенните мерки в различните ЕУ не са еднакви. Те зависят от препоръките на съответните национални органи на територията на държавата, в която се намира училището.
Като една от най-либералните страни по отношение на тези мерки може да се посочи Холандия. В Европейското училище в град Берген например новата учебна година започна на 2 септември. По информация, публикувана на официалната страница на училището, носенето на маски от учениците не е задължително, но там се проверява температурата им и те трябва да спазват социална дистанция.
По същото време присъствено започна и учебната година в Италия, Испания и в двете Европейски училища във Франкфурт на Майн и Карлсруе в Германия. Там, в съответствие с предписанията на немските власти, се предвижда децата да учат без промяна в броя на учебните дни и обичайните програми. Единствено изключение се прави за третото училище в Мюнхен. По информация от кабинета на Генералния секретар на Европейските училища в това учебно заведение учениците трябва да са разделени на две групи, като всяка от тях ще учи на място, но по различно време. Това се налага заради предприетите от местните власти предпазни мерки.
Няма предвидени предпазни мерки за училището във Великобритания. След излизането на страната от ЕС в края на месец август учебното заведение вече е закрито.
По този начин общият брой на ЕУ става 13, разположени съответно на територията на Белгия, Германия, Испания, Италия, Холандия и Люксембург.
Отделно от това, в още пет държави от ЕС съществуват сертифицирани учебни заведения, които работят по европейски програми и стандарти. Но те са част от националните образователни системи на страните членки и не са обвързани правно, административно и финансово със системата на ЕУ.
Създадени още през далечната 1953 г. в Люксембург, Европейските училища повече от шейсет години доказват на практика ефективността на своя универсален подход и система на обучение. Основната идея е в тях да се създаде специфична среда за обучение на децата на техния матерен език по програма, съобразена със стандартите в съответната държава и подчинена на европейските ценности.
Подобен подход има много предимства и предоставя значителни възможности. Така например, заради специфичната среда и методи на обучение, при завършване учениците владеят по три и дори повече чужди езици. Притежават и доб-
ре развити комуникативни умения в условията на културно многообразие, с приятели от цяла Европа, които остават за цял живот.
Формално статутът на ЕУ е регламентиран с два документа. Първоначално това е Уставът на Европейското училище, подписан на 12 април 1957 г., а пет години след това идва и Протоколът за създаване на учебните заведения, изготвен във връзка с Устава на ЕУ и подписан отново в Люксембург.
В България Министерството на образованието и науката обнародва през 2008 г. Конвенция за определяне устава на Европейските училища.
Важно е да се отбележи че обучението в ЕУ е безплатно за децата на служители на ЕС, като съществуват още две категории учащи се, които заплащат такси. Съответно това са деца на служители на НАТО и външни лица. За последните приемът е силно ограничен, а таксите са доста високи. Независимо от това конкуренцията за достъп до качествено европейско образование е много силна.
Бюджетът на ЕУ се попълва основно от държавите членки. Тяхна отговорност е и регулярното изплащане на възнаграждения на командированите учители. Така също има вноски от Европейския съюз, като условията за предоставянето им са предмет на специално споразумение между Управителния съвет на ЕУ и ЕК.
На практика има финансиране от организации, които не спадат към институциите на ЕС. С всяка от тях Управителният съвет на Европейските училища сключва отделни споразумения.
Организацията на процеса на обучение в ЕУ обхваща цялостния курс до завършване на средно образование, като включва ясли, детски градини, петгодишно начално образование и седемгодишно средно образование. Завършването му става с полагане на Европейски зрелостен изпит. Провеждането му е в съответствие с постигнатото между държавите членки споразумение от 1984 г.
При успех учениците получават европейска бакалавърска диплома, която заедно с всички сертификати за придобити компетентности се признават на територията на ЕС, но след изрично съгласуване с компетентните национални власти.
Така при кандидатстване в университетите в ЕС випускниците на ЕУ имат всички права и могат да бъдат допускани при същите условия както и гражданите на съответната държава.

Your Image Description

Свързани статии:

Откриват музей на образованието в Бургас Качествено образование за всяко дете Подготвят се промени в приобщаващото образование Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тайните на Туида

Следваща статия

Рекордно класиране за Алма матер

Следваща статия
Рекордно класиране за Алма матер

Рекордно класиране за Алма матер

Клъстер по маркетинг и предприемачество

Клъстер по маркетинг и предприемачество

В ход е дигиталното обучение

Сертифицираните средства по ОПНОИР гонят 500 млн. лв.

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"