Аз-букиНационално издателство за образование и наука
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 47, 2020

Свърши „горивото“ на масовизацията на висшето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18/11/2020
в Брой 47, 2020
0
Свърши „горивото“ на масовизацията на висшето

Да се наблюдава как корифеи в медицината оперират, е истински шанс за професионалното израстване на бъдещите лекари

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Да се наблюдава как корифеи в медицината оперират, е истински шанс за професионалното израстване
на бъдещите лекари

За десета поредна година МОН представя резултатите от годишната рейтингова оценка на състоянието на висшето образование у нас – 2020 г.
Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ от дирекция „Висше образование“ и позволява всеки да сравни 52 държавни и частни висши училища, които предлагат стотици специалности в 52 професионални направления.
Кои са новите моменти на тазгодишната Рейтингова система. За първи път се използват индикатори за свързаност, а именно какво е партньорството на българските висши училища с тези в чужбина. Има индикатори за брой на съвместните програми с чуждестранни университети или с такива, акредитирани в чужбина. У нас 23 висши училища предлагат 88 такива програми и в тях миналата година са се обучавали 3400 студенти. Те освен българска диплома получават и чуждестранна.
„В началото на 90-те години на миналия век системата на висшето образование у нас приема 30% от завършващите средно образование“, направи кратка ретроспекция на случващото се през последните три десетилетия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Пак тогава у нас се налага краен модел на академично самоуправ-
ление с масовизация и либерализация на приема (през 2014 г. студенти стават 80% от завършващите средно образование) и финансиране според пазарното търсене от страна на студентите, в повечето случаи нерационално. Резултатите – създават се 14 частни висши училища. Държавните ВУ остават 38 (както преди 90-а година), но създават 100 нови професионални направления. С други думи „обраснаха“ профилно най-вече в областта на правните, социалните и стопанските науки – реакция на избуялото нерационално търсене от страна на кандидат-студентите. Целта е – придобиване на диплома за висше образование, а не на знания, компетентности и реализация.
„След 2015 г. вече говорим за провеждане на политики за развитие на системата, а не за финансиране на пазарно търсене на висше образование“, припомни министър Вълчев. Започва се от преструктурирането на приема благодарение на резултатите от Рейтинговата система (най-вече обективните резултати за научна дейност и реализация) и акредитацията. „2013 г. стартирахме преструктурирането на финансирането и на приема. Резултатът е отразен в Рейтинговата система 2020“, коментира Красимир Вълчев. Но тези тенденции са за студентите I курс и ще се отразят на общата маса на студентите тепърва, след 5 години.
Примери за преструктуриране на приема са професионалните направления: в „Икономика“ за 5 години той е намален със 72%, в „Администрация и управление“ – със 77%, „Обществени комуникации и информационни науки“ – 58%, „Политически науки“ – 63%, и т.н. Общото намаление на приема в резултат на преструктурирането е от 58 000 на 38 000
души (включително с „магистър“ след „бакалавър“). Само за година в УНСС приемът е намален два пъти, а това означава истински конкурс и прием на по-добри и по-мотивирани студенти.
„За съжаление обаче, последните години не успяваме да възстановим приема в инженерните науки. Добрата новина е, че при намаляващ брой кандидат-студенти (и заради демографските проблеми) приемът в педагогическите науки се запазва“, коментира министър Вълчев. Той е убеден, че резултатите ще бъдат още по-видими следващите години в резултат на политиките, които държавата провежда. А висшите училища ще насочат усилията си към силните си професионални направления. Някои вече се активизират в усилията си за правене на наука. Това се отразява в Рейтинговата система 2020. Тя показва двойно увеличаване на цитируемостта и на научната дейност.
Кои са стратегическите цели и задачи за следващите години – свързаност (5 български ВУ от тази година са в европейски университетски мрежи); интегрални знания най-вече в бакалавърските програми; репутация и оценка на качеството на обарзованието, което предлагат университетите. „Няма място за конкуренция на базата на занижени изисквания. Ако искат и гонят качество, преподавателите трябва да са взискателни към студентите“, категоричен е министър Вълчев.
Той коментира и възможен изход от това да имаме студенти по медицина, но да няма лекари. Ще бъде предложен механизъм на договор между студентите, висшите училища и работодателите, като държавата ще финансира обучението на бъдещите лекари и специалисти по здравни грижи. Това ще се случи от академичната 2021/2022 г.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Динамиката на XXI век повелява нови подходи в класната стая Усъвършенстват модела на оценяване на университетите 1300 лв. минимална заплата за асистенти Ключов ресурс на модерното здравеопазване

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Ключов ресурс на модерното здравеопазване

Следваща статия

Резултати от случващото се в системата

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Резултати от случващото се в системата

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.