Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 47, 2020

Свърши „горивото“ на масовизацията на висшето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-11-2020
в Брой 47, 2020
A A
Да се наблюдава как корифеи в медицината оперират, е истински шанс за професионалното израстване
на бъдещите лекари

За десета поредна година МОН представя резултатите от годишната рейтингова оценка на състоянието на висшето образование у нас – 2020 г.
Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ от дирекция „Висше образование“ и позволява всеки да сравни 52 държавни и частни висши училища, които предлагат стотици специалности в 52 професионални направления.
Кои са новите моменти на тазгодишната Рейтингова система. За първи път се използват индикатори за свързаност, а именно какво е партньорството на българските висши училища с тези в чужбина. Има индикатори за брой на съвместните програми с чуждестранни университети или с такива, акредитирани в чужбина. У нас 23 висши училища предлагат 88 такива програми и в тях миналата година са се обучавали 3400 студенти. Те освен българска диплома получават и чуждестранна.
„В началото на 90-те години на миналия век системата на висшето образование у нас приема 30% от завършващите средно образование“, направи кратка ретроспекция на случващото се през последните три десетилетия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Пак тогава у нас се налага краен модел на академично самоуправ-
ление с масовизация и либерализация на приема (през 2014 г. студенти стават 80% от завършващите средно образование) и финансиране според пазарното търсене от страна на студентите, в повечето случаи нерационално. Резултатите – създават се 14 частни висши училища. Държавните ВУ остават 38 (както преди 90-а година), но създават 100 нови професионални направления. С други думи „обраснаха“ профилно най-вече в областта на правните, социалните и стопанските науки – реакция на избуялото нерационално търсене от страна на кандидат-студентите. Целта е – придобиване на диплома за висше образование, а не на знания, компетентности и реализация.
„След 2015 г. вече говорим за провеждане на политики за развитие на системата, а не за финансиране на пазарно търсене на висше образование“, припомни министър Вълчев. Започва се от преструктурирането на приема благодарение на резултатите от Рейтинговата система (най-вече обективните резултати за научна дейност и реализация) и акредитацията. „2013 г. стартирахме преструктурирането на финансирането и на приема. Резултатът е отразен в Рейтинговата система 2020“, коментира Красимир Вълчев. Но тези тенденции са за студентите I курс и ще се отразят на общата маса на студентите тепърва, след 5 години.
Примери за преструктуриране на приема са професионалните направления: в „Икономика“ за 5 години той е намален със 72%, в „Администрация и управление“ – със 77%, „Обществени комуникации и информационни науки“ – 58%, „Политически науки“ – 63%, и т.н. Общото намаление на приема в резултат на преструктурирането е от 58 000 на 38 000
души (включително с „магистър“ след „бакалавър“). Само за година в УНСС приемът е намален два пъти, а това означава истински конкурс и прием на по-добри и по-мотивирани студенти.
„За съжаление обаче, последните години не успяваме да възстановим приема в инженерните науки. Добрата новина е, че при намаляващ брой кандидат-студенти (и заради демографските проблеми) приемът в педагогическите науки се запазва“, коментира министър Вълчев. Той е убеден, че резултатите ще бъдат още по-видими следващите години в резултат на политиките, които държавата провежда. А висшите училища ще насочат усилията си към силните си професионални направления. Някои вече се активизират в усилията си за правене на наука. Това се отразява в Рейтинговата система 2020. Тя показва двойно увеличаване на цитируемостта и на научната дейност.
Кои са стратегическите цели и задачи за следващите години – свързаност (5 български ВУ от тази година са в европейски университетски мрежи); интегрални знания най-вече в бакалавърските програми; репутация и оценка на качеството на обарзованието, което предлагат университетите. „Няма място за конкуренция на базата на занижени изисквания. Ако искат и гонят качество, преподавателите трябва да са взискателни към студентите“, категоричен е министър Вълчев.
Той коментира и възможен изход от това да имаме студенти по медицина, но да няма лекари. Ще бъде предложен механизъм на договор между студентите, висшите училища и работодателите, като държавата ще финансира обучението на бъдещите лекари и специалисти по здравни грижи. Това ще се случи от академичната 2021/2022 г.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Динамиката на XXI век повелява нови подходи в класната стая Усъвършенстват модела на оценяване на университетите 1300 лв. минимална заплата за асистенти Ключов ресурс на модерното здравеопазване

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ключов ресурс на модерното здравеопазване

Следваща статия

Резултати от случващото се в системата

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Резултати от случващото се в системата

Как природните науки и изкуствата вървят ръка за ръка

Как природните науки и изкуствата вървят ръка за ръка

От Бургас до Страсбург

От Бургас до Страсбург

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"