Две смолянски гимназии възпитават учениците си в отговорност към обществото най-вече в трудни моменти
Когато делото говори само за себе си, защо са необходими думи? Риторичният въпрос е на прочутия римски оратор и философ Марк Тулий Цицерон. И макар че доброто говори само за себе си, не може човек да не разкаже за него, а изводите нека останат за читателите.
Ученици от смолянската Професионална гимназия по туризъм и строителство „Никола Вапцаров“ запретват ръкави и приготвят вкусен и питателен обяд за… медиците на първа линия в борбата с COVID-19. Топлата крем-супа и вкусните пилешки руладини са повече от добре дошли за уморените и незнаещи какво е отдих работещи в областната болница. А това е само началото. Учениците и техните наставници – Учителите с главна буква, са убедени в правотата на делото си и продължават – нищо че училищата в страната минаха на обучение в електронна среда, уверява ме директорката Антоанета Караджова.
Логистиката, сиреч доставянето на храната до болницата, поема друга смолянска професионална гимназия – тази по техника и технологии „Христо Ботев“. Процесът няма да спре с карантината и щафетата се поема от учители и ученици, които живеят в областния град, подчертава директорката инж. Мария Хайгарова.
Така смолянски училища отново са в новините, отново с добрите си дела. „Инициативата е на областния управител Недялко Славов – пояснява директорката на СПГТС Антоанета Караджова. – Обсъдихме я с началника на Регионалния инспекторат по образование Мария Семерджиева. Прегърнахме идеята и я реализирахме на практика.“
Какво се случи след 28 ноември, когато училищата в цялата страна минаха на онлайн обучение. Отговорът на директорката Караджова е категоричен: „След като сме тръгнали веднъж по този път, продължаваме. Щафетата поеха преподавателите по практика заедно с готвачи професионалисти в готвенето.“ Уговорката е с Клуба на професионалните готвачи в Смолянския регион да дадат рамо на колегите от гимназията.
Готова ли е смолянската професионална гимназия за онлайн обучението. „Категорично да. Нещата са проиграни още от 16 март, когато за първи път ни се наложи да работим с учениците в електронна среда и от разстояние. Доверихме се на платформата Microsoft Teams, изключително добре разработена и одобрена както от учителите, така и от учениците. Продължаваме да я ползваме било то за обмен на информация, било то за задачи и задаване на домашни работи, за да реализираме безпроблемно
урочните единици. Помагаме си и с електронния дневник и така държим връзка с децата и семействата им. Това ни помага да не спираме да обучаваме учениците ефективно и качествено –, пояснява Караджова. – Нашите деца са доказали своята зрялост и отговорност и че можем да им вярваме.
В тази пандемична ситуация дори успяхме трайно да установим обратната връзка с родителите. Личните ми наблюдения и на колегите са, че те станаха по-ангажирани към учебния процес и успехите на децата си.“
Особено активни са майките и бабите, които се включват в онлайн уроците по… практика. Дамите в семействата запретват ръкави, за да участват във виртуалните кулинарни състезания заедно с чедата си, дообогатявайки рецептите с тънкости от родопската кухня, предавани от поколение на поколение. „Това ме прави оптимист, че тригълникът учител – ученик – родител получи завършения си вид“, коментира Караджова.
Разбира се, в домашни условия не могат да се проведат задължителните
урочни единици на бъдещите шеф-готвачи, сервитьори и бармани. Тънкостите на занаята те все пак ще овладяват под вещото ръководство на своите преподаватели. „Имаме нагласата и готовността при възстановяване на учебния процес в реална среда да наваксаме материала. Затова съм убедена в качеството на подготовка на нашите ученици“, обобщава Антоанета Караджова.
И от Смолянската гимназия по туризъм и строителство към ПГ по техника и технологии. Както се очаква на бъдещите специалисти по модерните технологии се пада отговорната задача логистично да осигурят доставката на храната до медиците в болницата. „Поели сме ангажимент и ще го изпълним, след като колегите в Гимназията по туризъм продължават да готвят, ние продължаваме с логистичната подкрепа на инициативата“, пояснява директорката инж. Мария Хайгарова.
Ръководената от нея гимназия вече започна обучение в онлайн среда от разстояние. „Репетицията“ вече е направена с карантинираната паралелка. „За щастие, всички колеги са здрави. Само един от нас е в болнични, но не заради COVID-19. Досега успешно се справяме, убедена съм, че така ще продължим“, казва инж. Хайгарова.
Все пак и в технологичната гимназия остава проблемът с учебните практики. По-скоро това не е проблем, а малко препятствие за иначе изключително организирания педагогически екип. „Професиите в гимназията са такива, че изискват работа с ръцете, а не просто да напишеш една програма“, казва директорката и дава за пример професията техник по транспортна техника. За да стане някой майстор в занаята, трябва да може да ремонтира колата. А занаят се учи в реални условия, в лаборатории и учебни работилници. „Успяхме със собствени средства, с проектно финансиране и със средства по национални програми да създадем отлични условия за учебни практики“, гордее се инж. Хайгарова.
В дъното на успеха на онлайн обучението в професионалната гимназия са трима млади учители – ИT специалистите Светослав Димитров, Милена Бундева и Владимир Моллов. „Всяка година, когато посрещам млади колеги, ги съветвам да си спомнят за свой любим учител и така да се държат с учениците и колегите си, за да бъдат и те, на свой ред, любими педагози и уважавани колеги“, казва инж. Хайгарова. Не крие, че се гордее с всяко ново попълнение в педагогическите редици. С доверие към него пристъпват и колегите и дават всичко от себе си, за да се почувстват веднага младите учители част от екипа, осигурява им се възможност за развитие. „Това е предимството на нашето училище“, подчертава инж. Хайгарова. И младите учители се отблагодаряват с труда си и ангажираността си към училището.
Негов възпитаник е Светослав Димитров. След завършване на висшето си образование се завръща вече като учител в любимото школо. Сега пише докторат в областта на информационните технологии и заедно с това се подготвя и за учител по математика с подкрепата на национална програма. Милена Бундева завършва езикова гимназия, дипломира се като компютърен инженер. Взема педагогическа правоспособност.
В момента изпълнява длъжността зам.-директор и… учи английска филология. Владимир Моллов също е компютърен инженер. Като ученик има много приятели от ПГТТ. Познава отблизо училището и знае, че един ден ще прекрачи прага му вече като учител. Прави го.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg