Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 29, 2021

1,705 млрд.лв. за образование в Плана за възстановяване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-07-2021
в Брой 29, 2021
A A

Общо 1,705 млрд. лв. са записани като индикативни разходи за компонента „Образование и умения“ в последната редакция на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, публикувана за обществено обсъждане. От тази сума 1,424 млрд. лева са за сметка на Механизма за възстановяване и устойчивост и 281,4 млн. лева – национално съфинансиране.
В документа по този компонент са разписани няколко реформи – комплексна образователна реформа в предучилищното, училищното образование и ученето през целия живот, реформа във висшето образование, създаване на национална STEM среда за умения на утрешния ден, модернизиране на образователните институции за по-привлекателна и качествена среда за учене и иновации, обучения за цифрови умения и изграждане на национална онлайн платформа за обучение на възрастни и изграждане на центрове за личностно развитие на ученици и младежи в подкрепа на устойчивото възстановяване на общините.
Предвидените инвестиции за създаване на национална STEM среда за умения на утрешния ден са 576,2 млн. лева с период на изпълнение 2021 – 2026 г. Акцент е
съвременно оборудване за експериментална работа във всички STEM области и внедряване на дигитални технологии, разработване на иновативни учебни единици, въвеждане на нови методи на преподаване и повишаване на дигиталната квалификация на педагогическите специалисти. Ще се изгради национален STEM център с функции на централизирано звено за разработване и апробиране на интегрирано съдържание, модели, методики и инструментариум в подкрепа на STEM обучението както за учители, така и за ученици и студенти. За него са предвидени 20,8 млн. лв., като Центърът ще разполага с 10 лаборатории по STEM науки и 10 зали за обучение по STEM. Още 17,7 млн. лв. са разписани за три регионални STEM центъра в съществуващите бази на националните детски комплекси в с. Ястребино и в с. Ковачевци и Олимпийския център „Св. Иван Рилски“ в Хисаря.
Основната част от средствата са предвидени за училищата, които досега не са финансирани по Националната програма на МОН за изграждане на STEM среда. Нови 1980 училища в страната ще могат да изградят STEM кабинети. Сумите ще се отпускат според броя на учениците и варират от 50 хил. лв. за най-малките училища с до 50 деца до 600 хил. лв. за тези с над 1000 деца. За други 263 вече финансирани училища са предвидени малко над 36 млн. лв. за разширяване на STEM средата.
Предвиждат се над 93,6 млн. лв. за изграждане на високотехнологични класни стаи в 2243 училища. Отпусканите средства отново ще зависят от броя на учениците, като варират от 10 хил. лв. за най-малките училища до 80 хил. лв. за най-големите.
Втората важна инвестиция е за модернизиране на образователните институции за по-привлекателна и качествена среда за учене и иновации, като за периода 2021 – 2026 е планиран ресурс от 680 млн. лв. Той ще се вложи за ремонт, реконструкция, обновяване, изграждане на инсталации за използване на алтернативни източници на енергия, отопление, вентилация и охлаждане на сградния фонд, озеленяване и други. 380,4 млн. лв. са за ремонт, обновяване и оборудване на 73 детски градини и 94 училища. За изграждане на нови 10 детски градини и 10 училища в общини, в които има недостиг на места, са предвидени 76,5 млн. лв. Планира се да се отворят около 2000 нови места в детските градини и още толкова в училищата. Предвидено е цялостно обновяване на образователната среда и оборудване на поне 24 професионални училища, за да ги превърне в интердисциплинарна и сложна учебна среда за осигуряване на обучение в приоритетни икономически сектори в региони с акцент върху дигитализацията и зелените технологии.
Трета инвестиция е насочена към обучения за цифрови умения и изграждане на национална онлайн платформа за обучение на възрастни – за целта са предвидени 379,5 млн.
Предвижда се безвъзмездното и общодостъпно обучение да обхване 500 000 безработни и заети лица с ниско равнище или без цифрови умения, както и валидиране на базово и на средно равнище на цифрови умения и компетенции на поне 100 000 безработни и заети лица, придобити в резултат на самостоятелно учене. Ще бъде изградена виртуална платформа за електронно обучение и мрежа от 760 дигитални клуба, където лицата ще могат да се включат в електронно обучение, подпомагани от наставници.
За изграждане на мултифункционални центрове за личностно развитие на ученици и младежи в подкрепа на устойчивото възстановяване на общините са разписани 70 млн. лева. Ще бъдат разработени и следвани конкретни дейности и политики, насочени към младите хора в посока повишаване на цифровите умения, развитие на предприемаческата грамотност, на общата и финансовата грамотност, развиване на специфични меки умения. Предвижда се включването на поне 15 000 ученици и младежи в дейностите на центровете, както и поне 5000 млади хора, преминали през специализирани обучения за повишаване на професионалната им компетентност.
За компонента „Научни изследвания и иновации“ са предвидени 458,5 млн. лева. От тях 411 млн. лева са разписани за инвестиции по Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез наука и иновации. Близо 240 млн. лв. ще се насочат в изследователските висши училища. До дни Министерският съвет ще одобри първия списък с изследователските университети. Планира се те да получават субсидия за научна и иновационна дейност в размер до 40% от тази за обучение.
Ще се създаде и механизъм за насърчаване на публичните и частните инвестиции в научни изследвания и иновации. Предвидените инвестиции са в три основни стълба. Първият е насочен към ускоряване на интернационализацията на българската научноизследователска и иновационна система. Вторият стълб акцентира върху създаването и развитието на модел на мрежа от изследователски висши училища в подкрепа на индустрията и обществото. Третият стълб има за цел да осигури устойчивост и мултиплициране на резултатите от първите два стълба, като се предоставят конкретни инструменти за превръщането на подобрения иновационен потенциал на организации и отделни учени и предприемачи в пазарно- и бизнес пригодни продукти и услуги.
В рамките на първия стълб са предвидени две операции за финансиране. Първата е за проектни предложения на иновативни МСП, получили знака за качество „Печат за върхови постижения“ в конкурсите на Европейския съвет по иновациите. Втората е за проектни предложения в направление „Разширяване на участието“ в РП „Хоризонт Европа“ с цел укрепване на научноизследователския и иновационния капацитет на българските държавни висши училища и научноизследователски организации.
За повишаване на иновационния капацитет на Българската академия на науките в сферата на зелените и цифровите технологии са планирани 47,5 млн. лв. Ще се развиват Единният център за иновации и Центърът за обучение на БАН. Научните организации и изследователските университети ще получават предвидените средства за научни изследвания и иновации, след като изпълнят определени индикатори за постигнати резултати.

Your Image Description

Свързани статии:

Допълнителни стипендии за най-добрите докторанти Признание за дарования Нови учебни програми – до ноември 2024 г. Подкрепа за медийната грамотност у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Матурата по професия става задължителна

Следваща статия

Прозорец към Галактиката

Следваща статия
Прозорец  към  Галактиката

Прозорец към Галактиката

От Ариел  до Хари Потър

От Ариел до Хари Потър

Скритите символи  в старите накити

Скритите символи в старите накити

Последни публикации

  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"