Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 49, 2021

Броят на студентите ще расте до 2028 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-12-2021
в Брой 49, 2021
A A
С най-високи средни доходи са студентите, завършили информатика и математика

С над 4000 са се увеличили студентите в българските университети през академичната 2020/2021 г. спрямо предходната и общият им брой е достигнал 202 605. Това сочат данните от 11-ото издание на Рейтинговата система на висшите училища в България, представено в Министерството на образованието и науката.
„Очаква се тази положителна тенденция на увеличаване броя на студентите да продължи докъм 2028 г.“,
каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков. Според предварителните прогнози през 2025 г. у нас ще има поне 218 000 студенти или повече. Едната от причините за това е чисто демографска – след 2002 – 2003 г. у нас се регистрира повишена раждаемост, която след икономическата криза през 2008 – 2009 г. отново намалява. Друга причина е, че заради пандемията е намалял броят на желаещите да учат в чужбина.
Министър Денков посочи и друга положителна тенденция – увеличаването на чуждестранните студенти, чийто дял е 8%. Най-много от тях учат „Медицина“, „Ветеринарна медицина“ и „Фармация“, но вече има и чуждестранни студенти в специалности като „Транспорт“, „Мореплаване“, „Изкуства“ и др.
Това може да помогне на висшите училища при определянето на стратегиите си как да се ориентират към привличането на повече чуждестранни студенти.
Трета положителна тенденция е повишаването на броя на научните публикации на висшите училища в международните библиографски бази данни. В Web of Science за периода от 2016 до 2020 г. те са приблизително 19 хил. и надхвърлят с 1400 публикациите през предходния петгодишен период. Броят на публикациите в Scopus е 18 400, което е с над 2400 повече от периода от 2015 до 2019 г. „Финансирането все повече ще бъде обвързано с научните изследвания и иновациите, които предполагат и увеличаване на научните публикации“, посочи акад. Денков.
По думите му преструктурирането в приема на висшите училища не е довело до постигането на баланс в някои от структуроопределящите специалности, като математиката и инженерните направления, затова се разширяват предприеманите дейности за привличане на студенти към тях. Те включват
прием без студентски такси, отпускане на стипендии, включително от бъдещи работодатели и т.н.
Интегрирането между висшите училища ще продължи да се засилва, категоричен е министър Денков. Вече са създадени интердисциплинарни специалности и съвместно се използват преподаватели, материални бази и други ресурси, за да се сформират истински консорциуми от висши училища, които да работят заедно. Качествените университети ще станат част от европейските мрежи и това ще бъде показател за оценка на успеха на академичните ръководства и ще привлича все повече кандидат студенти.
Според министър Денков кооперирането на висшите училища със средните училища, като това между ТУ – София, и ТУЕС и между СУ „Св. Климент Охридски“ и НПМГ, е добра практика, която трябва да се разшири и ще бъде допълнително стимулирана.
„Нашите висши училища са доста отворени на входа, но истината е, че около 50% от влезлите студенти не успяват да ги завършат – каза акад. Денков. – Причините за това може да са различни – материални или избор на неподходяща специалност, или висше училище. Нашите завършили студенти се реализират успешно и в чужбина. Така че нивото не е толкова ниско, колкото изглежда отстрани. Мит е, че българското висше образование е с ниско качество.“
Продължава преструктурирането във висшето образование според пазара на труда, като направленията в областта на медицината и образованието са с най-голям прием.
Все още най-масовото професионално направление е „Икономика“ и в него има 29 321 студенти. В последните години обаче броят им е намалял значително заради последователните усилия на държавата да регулира приема спрямо предлагането на работни места на пазара на труда. На второ място по брой обучаващи се е „Педагогика“ с 16 719 бъдещи абсолвенти, а на трето е „Медицина“ с
13 186. За първи път от трите най-масови направления изпада „Админис-
трация и управление“, което се изучава от 13 137 студенти.
Политиките на МОН за повишаване привлекателността на учителската професия вече дават резултат. През миналата академична година най-много е скочил броят на първокурсниците в „Педагогика на обучението по…“ – с 24%, и в „Педагогика“ – с 9%. Бъдещите лекари също са се увеличили – с 6%.
В същото време, студентите в направление „Обществено здраве“ са намалели с 11%, а изучаващите „Туризъм“ – с 10%.
През годините се очертава тенденция дипломираните експерти в туризма трудно да намират реализация по специалността и често да остават без работа. Новото издание на Рейтинговата система показва, че най-голямата безработица е именно при завършилите „Туризъм“ – 5,9%.
Всеки пети (21%) от тях не е намерил приложение на придобитото висше образование.
Безработицата е най-ниска сред завършилите „Медицина“, „Фармация“, „Стоматология“ и „Военно дело“ – под 1%.
През първите пет години след дипломирането си 53% от висшистите в страната са работили на позиции, изискващи висше образование. През 2014 г. делът им е бил 46 на сто. Нарастване има и при средния осигурителен доход. През 2021 г. той е 1520 лв. спрямо 1373 лв. през миналата година и 867 лв. през 2014 г. Най-голямо е увеличението в професионалните направления, които подготвят кадри за здравеопазването и образованието. Средният осигурителен доход при завършилите „Медицина“ за последната година е скочил с 35%, при „Здравни грижи“ – с 30%, а при завършилите педагогически и образователни професионални направления – между 17% и 20%.
Професионалните направления с най-високи средни доходи сред завършилите са „Информатика и компютърни науки“ (3045 лв.), „Математика“ (2496 лв.), „Комуникационна и компютърна техника“ (2425 лв.), „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ (2320 лв.),
„Металургия“ (2175 лв.), „Обществено здраве“ (2347 лв.), „Медицина“ (2240 лв.), „Електроника, електротехника и автоматика“ (2003 лв.) и „Военно дело“ (1931 лв.).
Най-високи брутни доходи могат да очакват завършилите „Информационни и комуникационни технологии“ в Софийския университет (4930 лв.) и в Нов български университет (3977 лв.), завършилите „Администрация и управление“ в Американския университет в България (3880 лв.), „Математика“ в Софийския университет (3431 лв.) и „Компютърни и комуникационни технологии“ в ТУ – София (3430 лв.).
Спрямо м.г. безработицата сред завършилите расте и вече е над 3% в 31 направления, което се дължи до голяма степен на пандемията.
В стандартизираните класации за 2021 г. Софийският университет е първи в 23 от общо 30 професионални направления, по които предлага обучение. Техническият университет – София, има шест първи места от общо 11 направления, в които подготвя студенти. Медицинският университет – София, е първи в четири направления, ХТМУ – в три. Американският, Аграрният в Пловдив и Тракийският университет имат по две първи места. Други 12 висши училища оглавяват по една класация. В осем професионални направления класациите се оглавяват от университети извън столицата, а в три професионални направления – от частни висши училища.
Най-голямото висше училище остава Софийският университет „Св. Климент Охридски“.
В него учат 22 250 бъдещи висшисти. На второ и трето място са Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“ и УНСС, съответно с 16 580 и
14 600 студенти. Дванадесет университета в страната имат под 1000 възпитаници. 13% от студентите са в частни висши училища, като най-често следват в специалности от направленията „Театрално и филмово изкуство“ и „Теория на изкуствата“.

 

Как да изберем къде да учим?

Подходите за избор на висше образование са три. За някои специалности важи правилото, че е важно какво учиш, а не къде. Такива са педагогическите и медицинските направления, които без значение къде са завършени, осигуряват работа след това.
Понякога е важно не само какво учиш, а и къде. Това правило е особено валидно за икономическите специалности. След завършването най-добра реализация намират завършилите в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, следвани от Американския университет в България, УНСС и т.н.
Ако изборът на специалност е водещ, то тогава най-важното е къде се предлага тя. Това се отнася за обучението по авиационна и морска дейност, както и по архитектура, строителство и геодезия, военно дело.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 420 хил. деца ще получават мляко и плодове Италианско признание за младежи от Белене Образователни партньорства градят в област Бургас Пет медала от Международната олимпиада по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Връчиха наградите „За жените в науката“

Следваща статия

Изкуство и образование

Следваща статия
Изкуство  и образование

Изкуство и образование

В ход е дигиталното обучение

Три университета – много кариери

Д-р Ирена Радева, началник на РУО – Варна: Дигитализацията  е нашият приоритет

Д-р Ирена Радева, началник на РУО – Варна: Дигитализацията е нашият приоритет

Последни публикации

  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм
  • Role And Place of Monitoring and Control in Project Management in Organizations
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"