Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 13, 2022

Където дават криле, за да полетиш

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-03-2022
в Брой 13, 2022
A A

Стоян КОСТАДИНОВ

Нов STEM кабинет КРИЛЕ по природни науки е открит в ОУ „Граф Н. Игнатиев“ –
с. Граф Игнатиево, област Пловдив. „Изборът на име за новия ни STEM център не е случайно. Единодушно се обединихме около предложението да го наречем изследователски център КРИЛЕ, което е абревиатура от креативност, решителност, изследване, любопитство, емоция. Това са ключовите думи, които ще характеризират учебните преживявания на нашите ученици. Името прави препратка и към дългогодишната традиция на училището да запалва любопитството на децата чрез изследване живота на птиците в клуб „Орнитология“ и към
сътрудничеството ни с партньорите от Авиобаза Граф Игнатиево. Метафорично казано, целта ни е да дадем „криле“ на децата да покоряват висини, опирайки се на уменията, придобити благодарение на адекватното обучение в новоизградения STEM център“, споделя за „Аз-буки“ директорката Даниела Петкова.
По думите ѝ STEM центърът не е просто добре изглеждаща материална база, а подкрепяща и трансформираща се среда за нови методи на преподаване и учене, както и на комуникация между учители и ученици. „В обособените за различни активности зони учениците ще общуват свободно, ще развиват креативността си, ще изследват, анализират, проучват, експериментират и ще си сътрудничат, ще намират решения на реални житейски проблеми“, казва Даниела Петкова.
Центърът е създаден след спечелен проект по Националната програма за изграждане на училищна STEM среда. Дофинансирането идва от местната община и от бюджета на училището. Центърът е оборудван с лабораторни острови по химия и физика, зони по биология и география, които ще благоприятстват реализирането на проектно базирано и проблемно базирано обучение и прилагане на холистичен подход чрез интегриране на учебното съдържание от различни предметни области. В прилежащото фоайе е създадена раздвижена зона за учене. Стените в центъра са обработени със специална боя, която позволява върху нея да се пише. Така учениците могат да работят в екипи, да обсъждат и да записват своите идеи под формата на мисловни карти.
„Цялостната обстановка в центъра, който вече се използва, позволява на учениците да сменят различни режими на учене и взаимодействие“, отбелязва още директорката.
За да се използват пълноценно възможностите на новия център, вече втора година екипът преминава през специализирани обучения. Планирани са и още такива, за да могат педагозите да създават сами електронно съдържание, адаптирано към нуждите на децата.
По време на официалното откриване е проведен демонстративен STEM урок на тема „Птиците – родени да летят, хората – родени да мечтаят“. Той се провежда с шестокласници, като интегрира знанията по „Човекът и природата“, математика, физика, български език и информационни технологии. „Учениците изследваха полета на птици и самолети чрез наблюдение и симулации, сравняваха движението им, откриваха закономерности в устройството и начина на полет. В урока взе участие и специален гост-експерт – кап. Симеон Петров, пилот в Авиобаза Граф Игнатиево, който представи пред учениците интересни факти за комуникацията във въздуха и заимстваните от птиците средства за летене и общуване.
В урока бе приложен компетентностен подход – учениците подобриха уменията си за планиране на работата, затвърдиха се компетентности за работа с текст и изображение, използваха програми за компютърна симулация. Шестокласниците работиха с хромбук за записване на изводи и възникващи въпроси, за споделяне на открита информация по темата, проведоха интервю, приложиха формули за решаване на задачи, използваха лупи и микроскоп, за да проучат устройството на перата на птиците. Група ученици сравняваха плътността на веществата, от които се изработват части на самолета“, разказва Даниела Петкова. Добавя, че новата среда провокира и мотивира учениците да са още по-любознателни.
И с още една новост може да се похвали ОУ „Граф Н. Игнатиев“ – заедно със STEM центъра е открит и нов корпус с три просторни класни стаи. Създаден е, тъй като в последните години броят на учениците нараства. „Преди две години за първи път от 40 години насам имаме двойни паралелки. Наложи се деца да учат в приземния етаж. Затова общината спечели проект пред МОН за изграждане на нов учебен корпус“, казва директорката.
ОУ „Граф Н. Игнатиев“ е средищно училище. В него се обучават 170 ученици от пет населени места в две общини. Има осигурен транспорт за пътуващите от тях. Близо 40% от децата са от уязвими групи, като за тях са осигурени допълнителни дейности, така че да бъдат адаптирани и да се включат успешно в учебния процес.
Училището работи целенасочено и с родителите, като от 2007 г. провежда тренинги с тях. За съжаление, пандемията пред последните две години не позволява те да се състоят присъствено. „Целта им е да повишим родителския капацитет. Това са добре структурирани занимания. Винаги има поставена цел, така че да постигаме конкретен резултат“, отбелязва директорката. Екипът ѝ представя тази дейност на много места и с радост установява, че тя се е популяризирала.
За учениците се грижи екип от 18 педагогически специалисти, който представлява сплав от млади и много опитни учители. „Тази година съм назначила трима току-що завършили колеги. Доволна съм от тях, а и при нас средата е много подкрепяща – всички им оказваме помощ и те се справят чудесно. Децата много харесват младите колеги. Така че комбинираме опита и зрелостта с амбицията и енергията и се получават нещата“, заявява Петкова.
Директорката отбелязва, че без да има статут на иновативно училище, ОУ „Граф Н. Игнатиев“ носи тази същност. „Всеки учител има нещо, в което е силен, колегите прилагат много иновативни модели за преподаване. На 19 април например ще проведем открита практика пред учители от цялата Пловдивска област под патронажа на РУО – Пловдив. Ще представим подхода, свързан с дизайн мисленето“, информира събеседничката ми. Учениците провеждат различни мисии и експедиции, в които попадат в поредица от предизвикателства.
Училището се включва и в предстоящ проект, свързан с дигиталните компетентности, който ще обхване 40 училища. От българска страна той се ръководи от Центъра за творческо обучение.
„Сега реализираме проект „Обичам моето училище“ на фондация LightSource Charity. Идеята е да се активизира общността, да се правят доброволчески и благотворителни инициативи. С тях се събраха средства за боя и учителите и родителите сами боядисахме нашето училище. Родители претапицираха дивани и други мебели. Беше вдъхновяващо“, споделя Даниела Петкова.

Your Image Description

Свързани статии:

В Белене имат отговор на въпроса що е то иновация По следите на енциклопедиста Иван Богоров В Селановци напредват с иновативни дейности Училище в квартала

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Лорета Колева, началник на РУО – Враца: За качествено образование са нужни стратегия за развитие и всекидневни усилия

Следваща статия

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

Следваща статия
Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

Училище  до границата

Училище до границата

В ход е дигиталното обучение

Пълен обхват на 4-годишните

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"